Gå till innehåll

Peters 576l akvarium


Fildur

Rekommenderade inlägg

Pratat med elektriker idag. Han kommer nästa måndag för att ge prisförslag. Skickade in pengar till aquaristic.net för korallgrus som "sand" och 60kg död sten tror jag det blev. 15kg branches 15kg plattor och 30kg vanligt. Kan jag leka med vuxenlego och scapa medan jag väntar på det andra! :-) Blir mycket grov bottenbeläggning - 1-3cm "korallgrus". Tanken är att det blir snyggt med ricordea.

post-6659-14468935446457_thumb.jpg Inte alls som denna bild, men åt det hållet är tanken. En rejäl pectinia, några snygga chalice och resten ricordeor är tanken just nu. Inga koraller som direkt växer på höjden vilket innebär att jag behöver lite dramatik i stenen. Därav "branches" också. Hoppas blir som jag tänkt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 268
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Elfirman var här idag.

Kommer att bli dyr historia. Enfas nu, det måste ordnas trefas. Vilket innebär att jag måste ansöka hos styrelsen för bostadsrättsföreningen osv osv. Min tidsplan är helt sprucken, förhoppningsvis blir det noga och bra istället!

Hinner jag också tänka fem varv till på inriktningen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att få tillstånd av styrelsen för att ändra ut enfas mot trefas var 0 problem. Det ordnades med ett enkelt samtal :-) . Imorgon dags försöka få riktig offert från elfirman. En av stensorterna jag beställde från aquaristik.net är försenad så leveransen dröjer. Inte för att det spelar någon roll egentligen med alla andra förseningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag blir lite nyfiken på varför du vill säkra upp till 16A (eller ännu mer...) Jag antar att du då tänkt köra mer än bara akvariet på den säkringen? Man får ju ut rätt mycket från en vanlig 10A säkring innan det börjar krångla. Ta det inte som kritik utan jag är mest bara nyfiken varför du vill dra in trefas i lägenheten. Det är ju inte direkt jättevanligt :) Men du har ju redan snackat med en elektriker så du har säkert stenkoll redan.

/D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag blir lite nyfiken på varför du vill säkra upp till 16A (eller ännu mer...) Jag antar att du då tänkt köra mer än bara akvariet på den säkringen? Man får ju ut rätt mycket från en vanlig 10A säkring innan det börjar krångla. Ta det inte som kritik utan jag är mest bara nyfiken varför du vill dra in trefas i lägenheten. Det är ju inte direkt jättevanligt :) Men du har ju redan snackat med en elektriker så du har säkert stenkoll redan.

/D

Tack för feedback!! Tar det absolut inte som kritik, hade det varit det så hade jag ändå blivit tacksam. 2+2=4 och det är även 1+3, finns många sätt som leder till bra resultat.

Det är inte enbart för akvariet, vi har köpt en gammal bostadsrätt och ska installera diskmaskin, tvättmaskin och akvarium. Dessutom infravärme på den inbyggda verandan. Allt detta tillsammans gjorde elektrikern väldigt tveksam.

När hon blev tveksam blev jag orolig för akvariet = byte till trefas för att jag skall slippa oro.

Men tokig kostnad blir det. Så akvariebudgeten blir på el och sen får man vänta en stund innan man kan fortsätta. Fast det gör att jag hinner tänka många vändor på vad jag helst vill göra: ricordeor eller lps+ricordeor eller 15-25 fraggar av fina acropora som växer ut till kolonier med faunamarins zeo system fullt ut. Alla tre så roliga och intressanta på sitt sätt... Jobbigt men inspirerande val :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era reflektioner! Ni har helt rätt. Skall göras!!

Fick mail från stenfirman om att all död sten kommer vara hemma nästa vecka. Så leverans kommer om ca två veckor. Skall bli roligt att börja med aquascapen. Ska försöka mig på gyllene snittet i alla tre dimensioner... Men det ska ju bli det när korallerna har växt ut. Dessutom skall jag försöka tänka på färgkomplement, så att korallerna framhäver varandra och inte dränker varandra. Finns en kanontråd om detta på rc som jag grottar ner mig i.

Fast över allt detta står ju såklart att fisk och koraller får bra levnadsvillkor.

I dagsläget är det i min hjärna full fm dosering + zeolight som det blir och sps.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte mycket har hänt, elfirmor ska ge besked nästa vecka. Dock så har statusen på död sten ordern ändrats till "shipped" så hoppas att få den nästa vecka. Jag bad om att den skulle leveras en tisdag då jag kan ta emot, det struntar de i så nu får man hoppas det ej kommer måndag. Jaja det löser sig på något sätt.

En fråga om avrinningen. Jag skall som sagt ha en hel kortsida som avrinning. Total längd på karet blir 180cm. Stålet på bänken är 3cm. Måste jag ha 20 cm avrinning så karet bara blir 160 cm eller kommer jag att få plats med genomföringar och så smidigt om jag tar den 15 cm (och då blir visningsdelen 165cm)? Eller blir det för tajt? Bänken sätts ihop nu med skivor och jag måste ge besked var han skall såga ut hål för genomföringarna i bänkskivan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-6659-14468935627576_thumb.jpg

Stenen har kommit. Är ganska nöjd med den, fast än har jag inte fått till scapen så som jag har "drömbilden" i mitt huvud. En spännande sten är en stor flat sten med en fot, ca 35 cm i diameter och med en 8cm hög fot. Vissa av "branches" stenarna är helt massiva och tjocka, hade trott och hoppats på lite mer smäckra grenar.

Elfirman är det helt tyst ifrån, ska ringa flera imorgon. Killen som bygger bänken åt mig åkte på restresa till Thailand 2 veckor och är nu magsjuk. Ja man lär sig tålamod, eller hur man får hjärtinfarkt.

Ska beställa hem revcement och bygga upp en grundstruktur med stenen. fick 3 rejäla bumlingar som ej är med på bilden, de måste slås sönder så att revet får god genomströmning (kommer inte använda alls all denna sten i displayen, mycket ner i sumpen med siporax och levande sten jag köper senare).

För övrigt är de flerfärgade acropororna som släpptes för några dagar sedan från extremecorals exakt min smak, 15-20 flerfärgade acroporor i min "diskreta olika nyanser av brungrått smak" och sen 4-6 st enfärgade i blått, rött gult etc så att damen tycker något är fint iaf, så får det "nog" bli...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pratat med elfirman, offert kommer "snart". Fick bild idag på bänkbygget. Det går framåt och ser fint ut. Jag har lekt yxmördare och slagit sönder 3 döda stenar som var för stora tyckte jag. Nu skall det inhandlas revcement och sen låta stenen gosa till sig tills allt är på plats. Fruktar att den kommer att kureras under lång tid... Jaja det skadar ju inte att den lakas ur lite extra tid. Jag har varit inner på en extremt minimalistisk scape, men kommer att ha lite mer sten i än första tanken var. Mycket negativ yta skall det ändå bli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-6659-14468935646271_thumb.jpg

Då har man börjat att kurera lite död sten från aquaristic.net. Tanken är att köra i lugn och ro med enbart vattenbyten och sötvatten till en början (lite cirkulation). Sen när jag börjar få ett grepp om tiden kvar tills man äntligen kan starta upp karet kommer jag att börja köra med saltvatten och bakterier. Vattenbyten 2-3 ggr per vecka i starten om det inte börjar att lukta före det. Mäter inget här i starten. Jag behöver 2-3 80l byttor till för att kunna kurera all sten och grus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Offert är klar på el och jag har tagit en firma. Nu skall de börja på tisdag. Hoppas att arbetet går fort och smärtfritt nu. Sen gäller det att bänkbyggaren blir klar så att bänken levereras.... Efter det äntligen beställa akvarie. Var en sväng igår på Biotedmarine, fick fin feedback på mina tankar. Planerna börjar bli klara för mitt lilla rev :-) det blir 40*2 ner och 25 upp. Roligt bo i Trollhättan, massor med affärer ganska nära!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tålamod är en god egenskap har jag hört... Jag kommer att vara fullärd i den konsten efter denna akvariestart känner jag!

Elen äntligen klar. 2 jordfelsbrytare, 1 av brytarna till 16 uttag på en kanal vid väggen där akvariet skall vara. Sen 1 till resten av huset + 1 uttag vid akvariet. Min plan är att ha streamer från bägge uttagen, så att om jag borta och brytaren löser ut har man livsuppehållande system igång ändå. Skall också inhandla batteribackup till dc returpumpen för att ge ett skydd mot strömavbrott. Känns riktigt bra att ha säkrat upp så bra man kan!

Bänken har inte kommit än... Den är på lackning och han som bygger skall ringa lackeraren på tisdag. Hoppas den snart kommer. (För att inget missförstånd skall ske vill jag ha bänken innan jag beställer akvarie + sump. (kämpar ju med mitt berömda tålamod...)

Stenen har jag lekt med och så här är scapen just nu:

post-6659-14468935766193_thumb.jpg Jag kommer att ha en pectinia och 2-3 euphyllior (guld,rosa,grön). Sen enbart ricordeor. Hoppas blir snyggt och lite annorlunda! (om någon senare har tokiga röda, gula och regnbågs ricordea yuma är jag intresserad). Pump är beställd och jag testar med en maxspect gyre modell stor. Vill ha ett lugnt behagligt flöde för ricordeorna och att vattenvolymen ändå rör sig bra, hoppas denna pump levererar det som sägs...

Mitt lyse är 6 hydror, jag får vara väldigt försiktig och köra lågt och försöka hitta en lagom nivå.

Alla "branches" och lite annat är över från scapen, om någon ser förbättringar av scapen får ni gärna säga till :-) (inte så svårt säkert att förbättra) Obs, jag vill inte ha en så hög scape, det enda som skall bli högt och dramatiskt i scapen är min framtida pectinia är min plan.

post-6659-14468935767032_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ett steg till helt klart. Bänken har kommit och nu är den i våg. Dragit in el i den nu. Skickat iväg förfrågan på akvarium + sump nu ikväll :-). Hoppas få svar snart. Jag har bett om offert på akvarium 180*70*60, sump 130*50*40 och hemleverans till platsen på bänken i lägenheten.

Om ingen firma har sådana kanaler, har någon en ide på företag som säkert och till någorlunda vettig peng flyttar akvarium i 650l klassen och bär in det på plats i lägenhet runt Göteborgsområdet? (Jag bor i Trollhättan).

Bild på bänken

post-6659-1446893585653_thumb.jpg

Härligt man börjar känna man närmar sig uppstart, ångest jag ännu velar mellan ricordeor+ några fina lps eller rent zeolight kar med sps.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

post-6659-14468936043424_thumb.jpg

Akvariet klart nu och levereras på tisdag! Tror knappt att det är sant men nu börjar snart det riktigt roliga. (Det ser riktigt fint ut akvariet tycker jag :-)

Tack vare all väntan är jag ganska klar med hur det skall bli. Sps i ett kar med lite sten bestående av 5st öar. Mycket grovt grus blir det, därför att jag har en lite annorlunda smak.

Sps blir i huvudsak montipora- älskar dem!

Fiskar blir pincettfisk, putsarfisk, salarias, några wrassar och ett stim på ca 10 anthias. Sen lite fler "småfisk" när man ser något extra roligt här runt trollhättan (Göteborg/kungsbacka).

teknik blir det vanliga (1 av de "vanliga" metoderna, finns ju många flera som fungerar såklart): ljus-flöde-skummare-kalkreaktor+ siporax och mer levande sten i sump. I ett senare skede skall zeolight testas och utrustning uppgraderas, men nu är det damens tur att använda våra pengar en stund så det blir rättvist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-6659-14468936058291_thumb.jpg

Nu är äntligen det hela igång.

Mått: 180*70*60 (display 160*70*55)

En maxspect gyre som pump, på 70% känns det som den drar runt mer än alla mina olika streamers jag hade förut!? Dock låter den lite, inte så tyst jag hoppats på. (får se om kommer bytas ut)

kalkreaktor, skummare, kol/fosfatfilter igång.

Bakterier + blå flaska anti cyano i- plan är att köra fosfatreaktor ganska hårt + anticyanoblåflaska och hoppas jag slipper eländet.

Enbart död sten i än så länge, levande sten skall ympas i också, så det kommer att bli aningen mer sten i än på bild. Siporax och död sten i sump också. Där skall också lite levande sten ner.

Mer eller mindre enbart montiporor är planen, dock några andra sps kan slinka ner om de är "för" fina. (högväxande/buskiga saker)

Sumpen bara i två fack ett 50*50 för skummare och filtersockor och sen ett avslutande på 50*80 för kalkreaktor, fosfatreaktor, siporax/sten och returpump.

När/om jag övergår till zeo finns plats i sumpen, bara att plocka bort en del sten.

Stort gäng anthias + lite andra småfisk är planen. + en chelmon såklart- favvo fisk no1 :-)

Jag är väldigt glad åt att ha tagit en hel kortsida som avrinning, blir fint tycker jag- men jag förlorar såklart lite utrymme man kunde haft koraller på!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjusigt kar!

Tack! Gjort av Jagfeldt i Lysekil. Riktigt fint blev det och de gjorde det så som jag önskade, så jag är mycket nöjd. (Alltid kompromiss med damen vad man får ha, om jag inte började demolera ytterväggar/uterum kunde jag inte ta in ett bredare så jag fick nöja mig med 70, hade helst haft 100.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha.. Nu har man gjort något förhastat men men. Det kom in några galna montiporor på extremecorals så de får bli testpiloterna. Jag vädjade till dem att hålla så länge de kunde på att skicka hit korallerna.

Jag får skylla på över ett halvårs korallabstinens. Förhoppningsvis kommer de inte nästa vecka utan veckan efter. Några städare skall ner på måndag, helt galet roligt vara igång igen :-)

Levande sten i nu också. Det tar sig, nu handbroms... Alla värden är under kontroll just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-6659-14468936070331_thumb.jpg

Karet kämpar på. Olika bakterier varje dag, siporax, död sten, levande sten och grus gör jobbet.

4 nerita snäckor, 1 eremit och 1 salarias är testpatrullen.

Fiskar funderas på, 10 av någon anthias är givet. 10 honor squampinnis är funderingen just nu. Den har jag haft innan och är tålig och vacker och mycket snäll.

1 putsarfisk för det har jag alltid.

2 mandariner för de är underbart fina.

1 Chelmon för den är ju bara ett måste, intressantare och roligare fisk har jag aldrig ägt. (Mår den bra hos dig Artur? :-)

Sen kommer jag till svårigheter- sixline wrasse har jag haft men elak, funderingar på mystery wrasse och banangylta. (Går det bra ha flera av dem t ex 3 av varje?)

Sen vill/ska jag ha 3 honor genicanthus bellus. Men de kommer att åka i senare... (Om nu man inte plötsligt skulle se 3 friska simma i ett kar, då blir det ju svårt)

Koraller redan utstakat, montiporor i focus, några andra sps för att bryta av.

(Jag börjar för övrigt att älska gyre pumpen, kör den på 40% och riktigt bra tryck i hela burken??! - helt tyst på 40%. Men när koraller kommer i märker man ju tydligare om det är för lite.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...