freguz Postat 28 april 2012 Postat 28 april 2012 Har lite funderingar kring strumpor:)När det gäller fosfat-remover så kör jag med en strumpa i sumpen, i returdelen där det är bra snurr på vattnet.Men, hur hög verkningsgrad har strumpan egentligen om man jämför med en reaktor?Hur många kör reaktor egentligen? känns som det är vanligast med strumpor?Och spelar det roll hur tät strumpan är i textilen? Citera
atropos Postat 28 april 2012 Postat 28 april 2012 Har testat en hel del olika sätt med fosfatremover och det sättet som jag tyckte fungerar bra för mig när jag hade mitt 520 var att ha det i ett ytterfilter . Tror jag kommer att köra samma i mitt nya kar också . Citera
akutmottagning Postat 28 april 2012 Postat 28 april 2012 Har provat strumpa och i ett turbo filter 1100 tror jag det heter är EtT inner filter funkar kanon i filtret fick ingen bra funktion med strumpa men beror säkert på flödet Citera
petnym Postat 28 april 2012 Postat 28 april 2012 Jag har bara kört med reaktor... Då vet man iallafall vilket flöde man har genom materialet. Citera
greger Postat 28 april 2012 Postat 28 april 2012 Tittar man på doseringsrekommendationen för FaunaMarins fosfatremovers så halveras verkninggraden i strumpa jmf reaktor Citera
Wiking Postat 28 april 2012 Postat 28 april 2012 Jag har ju inget sump så jag har min strumpa hängandes i karet. Den innehåller både fosfatremover och kol. En ordentlig pump upprätthåller flödet. Vid varje vattenbyte kramar jag ur strumpan, såvida det inte är dax att byta innehållet. En reaktor torde vara det mest effektiva. Citera
Arcticreef Postat 3 juni 2012 Postat 3 juni 2012 Har haft lite problem med reaktorn då de skumplatsfilter som sitter i reaktorn gansk snabbt växer igen. Har istället en plastburk (liknande de plastburkar man har spagetti i) med fosfatremover. Denna placerar jag i sumpen och låter langen från avrinningen tömma sig i den för att sedan rinna över. På så sätt kommera allt akvarievatten att få kontakt med removern flera gången i timmen i en ganska liten volym. Ganska effektivt, misstänker jag. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.