Gå till innehåll

Strumpa kontra reaktor (fosfat)


freguz

Rekommenderade inlägg

Har lite funderingar kring strumpor:)

När det gäller fosfat-remover så kör jag med en strumpa i sumpen, i returdelen där det är bra snurr på vattnet.

Men, hur hög verkningsgrad har strumpan egentligen om man jämför med en reaktor?

Hur många kör reaktor egentligen? känns som det är vanligast med strumpor?

Och spelar det roll hur tät strumpan är i textilen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju inget sump så jag har min strumpa hängandes i karet. Den innehåller både fosfatremover och kol. En ordentlig pump upprätthåller flödet. Vid varje vattenbyte kramar jag ur strumpan, såvida det inte är dax att byta innehållet. En reaktor torde vara det mest effektiva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har haft lite problem med reaktorn då de skumplatsfilter som sitter i reaktorn gansk snabbt växer igen. Har istället en plastburk (liknande de plastburkar man har spagetti i) med fosfatremover. Denna placerar jag i sumpen och låter langen från avrinningen tömma sig i den för att sedan rinna över. På så sätt kommera allt akvarievatten att få kontakt med removern flera gången i timmen i en ganska liten volym. Ganska effektivt, misstänker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...