Gå till innehåll

Använda nätverkskabel (RJ 45) till LED-bygge?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Hej, här kommer en ny fråga. :)

Skulle det fungera att använda en nätverkskabel mellan driver och LED om man använder 20W chip? Dessa kommer att vara seriekopplade två och två, drivkortet i mitt fall är Jannes 16-kort med 2 cat parallellkopplade två och två.

Det hade varit smidigt att använda sig utav dessa då de har 8 ledare i varje kabel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte alls bildad på det här men jag tror inte det blir jättelatjo. Det finns en teknik för datornätverk som kallas Power Over Ethernet, PoE plus använder fyra av de åtta ledningarna i sladden och kan då levera upp till 25W effekt fö​r tex routrar och grejer.

Om vi översätter det jättegrovt och gissningsvis så skulle det säga att de belastar varje ledning med max 6-7 W effekt. Svagström då, routrarna de driver brukar nog köra på 5V eller så. 20W leds brukar ju ligga på 10V ca men det gör nog inte så stor skillnad.

edit. Hupp, nej det var visst inte svagström. CA 50V istället och få A... Aja, så kan det bli. Effekten är densamma iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

CAT 5 brukar normalt ha kabeldimensionen AWG 24-26, CAT 6 kan ha AWG 22-24.

Eftersom dessa ledare är buntade 8st inom ett gemensamt yttre plastskikt till en multiledare så brukar man räkna (detta är mer av typen tumregel med mycket marginal) max 920mA för AWG22, max 577mA för AWG24 och max 361mA för AWG 26, per ledare.

Skulle du hitta någon med AWG 20 så är max 1.5A, så det vore intressant, men vet inte om det finns.

Så det enkla svaret är, nej,det fungerar inte om du inte använder fler ledare för varje signal.

Förstår ju att det är lockade då det är svårt att hitta bra multiledare till bra priser.....

EDIT: Oj vad jag var långsam, du hade redan fått en del bra svar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Laggeman: Det borde stå vilken dimension du har på ledarna i din kabel.

Om vi antar att det är AWG24 med max 577mA per ledare så är svaret fortfarande nej då max blir 2x577=1.15A och du vill köra 1,8A, men jag skulle våga mig på att testköra detta och hålla koll på kabelns temperatur efter en hel dags körning.

@Manne: 0.75mm2 borde tåla ungefär 2A så det skulle vara perfekt. Har du en sån kabel? Vart får du tag på den i så fall?

@Lasse: Din kabel 0.2mm2 klara ju upp till 3.5A när de dras fritt en och en så det är lugnt så som du drar dem.

Jag bifogar en liten tabell nedan där både strömmen för fria enkelledare och för multiledare visas (kopparledare). Värdena för multiledare börjar ju även gälla om man hårt buntar ihop fria ledare själv. Detta är ju som ni förstår bara tumregler med god marginal (speciellt frö multiledare) då det är en massa faktorer i kabelns utformning och omgivningen som påverkar vad som är gångbart i praktiken. Som ni ser så kan skillnaden mellan friledning och multiledare ganska stor. I praktiken kan man nog i de flesta fall gå en bit över rekommendationen för en multiledare, men i så fall hålla lite koll.

Gå dock aldrig över rekomendationen för enskilda fria ledare.

Alltså, använd nedanstående för att få en hum om vad som kan vara lämpligt: Ni kan läsa mer på t.ex. http://www.powerstream.com/Wire_Size.htm

[TABLE=class: grid, width: 558]

[TR]

[TD]AWG

[/TD]

[TD]Diam[mm]

[/TD]

[TD]Area[mm2]

[/TD]

[TD]Max ström fri ledning[A]

[/TD]

[TD]Max ström i multiledare[A]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]14

[/TD]

[TD]1,62814

[/TD]

[TD]2,081965

[/TD]

[TD]32

[/TD]

[TD]5,9

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]15

[/TD]

[TD]1,45034

[/TD]

[TD]1,652074

[/TD]

[TD]28

[/TD]

[TD]4,7

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]16

[/TD]

[TD]1,29032

[/TD]

[TD]1,30763

[/TD]

[TD]22

[/TD]

[TD]3,7

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]17

[/TD]

[TD]1,15062

[/TD]

[TD]1,039809

[/TD]

[TD]19

[/TD]

[TD]2,9

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]18

[/TD]

[TD]1,02362

[/TD]

[TD]0,822939

[/TD]

[TD]16

[/TD]

[TD]2,3

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]19

[/TD]

[TD]0,91186

[/TD]

[TD]0,65305

[/TD]

[TD]14

[/TD]

[TD]1,8

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]20

[/TD]

[TD]0,8128

[/TD]

[TD]0,518868

[/TD]

[TD]11

[/TD]

[TD]1,5

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]21

[/TD]

[TD]0,7239

[/TD]

[TD]0,411573

[/TD]

[TD]9

[/TD]

[TD]1,2

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]22

[/TD]

[TD]0,64516

[/TD]

[TD]0,326907

[/TD]

[TD]7

[/TD]

[TD]0,92

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]23

[/TD]

[TD]0,57404

[/TD]

[TD]0,258806

[/TD]

[TD]4,7

[/TD]

[TD]0,729

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]24

[/TD]

[TD]0,51054

[/TD]

[TD]0,204715

[/TD]

[TD]3,5

[/TD]

[TD]0,577

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]25

[/TD]

[TD]0,45466

[/TD]

[TD]0,162354

[/TD]

[TD]2,7

[/TD]

[TD]0,457

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]26

[/TD]

[TD]0,40386

[/TD]

[TD]0,128101

[/TD]

[TD]2,2

[/TD]

[TD]0,361

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägger till en frågeställning.. Om lagge kör med vanlig 0,75mm2 12 polig kabel. Är han på säkra sidan då ?

Dvs han får 6 par/kabel

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Håll den där åt mig då, så blir det iaf säkert kopplat. :)

Janne, tack för att du tar dig tid att ge så utförliga svar! (Inget ont menat Lasse!) Nätverkskabel har jag på rulle, så det hade varit smidigt att köra med annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...