Gå till innehåll

Hjälp med elurtag


Fildur

Rekommenderade inlägg

Hej igen

Nu när jag håller på med färdigställandet av platsen för mitt nya 570l akvarie skall jag göra om elurtagen.

Jag har sett en tråd där en person hade i snygga lister placerat elurtag upp mot taket, 6*2 ungefär med strömbrytare

på varje urtag. Min elektriker ville gärna ha den bilden mailad till honom då jag vill ha den smidiga fina lösningen.

Är det någon som kommer ihåg vem som har det på det viset och kan ge mig länk till en sådan bild eller tråd?

(eller ves vilka urtag det handlar om så jag kan ge det till elektrikern, han sade det ordnar sig ändå men jag vill

verkligen vara övertydlig så det blir som bilden jag har i min hjärna).

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

www.conrad.se

Sök på grenuttag så hittar du dem där. Jag har två sådana själv och de är perfekta att ha.

Tack för länken! Jag är nog för otydlig inser jag, det jag såg att en hade var "vanliga väggurtag" högt upp mot taket. 6 st sådana (12 kontakter),

separata brytare för varje par eller tom per urtag. Allt inkapslat i en snygg vit skena. Letat i de fina trådarna nu länge men hittar ej bilden. Fast förhoppningsvis

fattar elektrikern hur jag menar om jag inte hittar den ändå. Jag ser sådana förgreningsdosor med 6st på sidan, perfekta att ha i sumpskåpet men inte riktigt så jag tänkte mig på

väggen synligt. Fast kanske är skenan som gjorde det så snyggt på bilden jag såg allt var inneslutet i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror jag vet vad du menar... Fanns väl nån bild på det i nån säljtråd på en lysramp om jag inte minns fel. Har förr mig att det va i samband med att jag letade ramp till mitt akvarium så måste ha varit för nån månad sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?45383-mh-t5-armatur-även-plc-styrning&p=446510&highlight=armatur#post446510

Tror dock att det skall finnas en i någon säljtråd. Tror det var brytare på den andra.

Den va det jag tänkte på ja :) Men såg nu att där inte va strömbrytare till varje uttag, så det va nog inte den Fildur leta efter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där såg riktigt fin ut kanon, stort tack det där blir finemang! Nog måste 12 urtag per akvarie räcka "för alltid" eller tror ni det behövs mer?

Säg till honom att ta den typ av väggkanaler som finns på kontor för el och data. som här

[ATTACH=CONFIG]76084[/ATTACH]

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar, jag har gjort ett feltänk helt klart. Ökar till 16 urtag per akvarie för säkerhets skull, skall verkligen inte denna gång göra snabba smidiga lösningar

som egentligen inte räcker till i långa loppet.

Jag har:

4 pumpar

1 skummare

1 doppvärmare

3 lampor (MH, Lysrör, Månbelysning)

1 osmolator

1 UV-filter

Sen har ju vissa balling-pumpar och olika reaktorer... så 12 är i alla fall absolut inte för mycket...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den va det jag tänkte på ja :) Men såg nu att där inte va strömbrytare till varje uttag, så det va nog inte den Fildur leta efter.

den finnskvar dom 4översrautagen kan man styra genom plc,n kan programera7 dagas intervaller medolika tider vardag om man vill :)

thorsmanns fönsterbänks kanal med mertens rostfra utag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...