Gå till innehåll

Mazi's 112-liters ÄNTLIGEN !!!


Mazi

Rekommenderade inlägg

Guest NoName

Vanligt liggunderlag tycker jag är bättre under eftersom frigolit lätt går sönder. Du får en massa irriterande små pluppar som flyter omkring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 108
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Guest NoName
Gött NoName,,, det är alltid bra att förklara lite mer ingående när det är nybörjare som frågar,,,, alltid viktigt med god info i början så att man inte gör massa dumma mistag

MVH Richard

Helt rätt! :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått osmosen nu. Den har stått i en timme och spannen är fylld en mm från bottnen bara :( Det kommer ta veckor att fylla akvariet... Är det inte väldigt slöseri med vatten för det sprutar nästan ur den som släpper ut smutsigt vatten. Och trycket är ca 2 bar. Jag har kranen på halva. Där är ingen tryckmätare på osmosen.

Slänger upp en bild senare ikväll, USB-porten strular.

På torsdag ska jag köpa resten som behövs, jippi ! Jag ska köpa salt, saltmätare, tester och nåt annat om jag hittar nåt nödvändigt. Är det något annat som kan behövas vid uppstart ?

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått osmosen nu. Den har stått i en timme och spannen är fylld en mm från bottnen bara :( Det kommer ta veckor att fylla akvariet...

Ja mitt stora kar tog 8dagar att fylla upp detta.

För att slippa springa med spänner/hinkar till karet hela tiden så dra en lång slang från osmosen in till karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På utloppet från osmosen sitter en flödesreducering som skall begränsa mängden slaskvatten ut. Det skall vara 3-4 gånger mer än osmosvattnet. Ju lägre tryck du har på vattnet in desto mindre verkningsgrad har osmosen. De brukar vara specade för 4 bar.

Jag kör med vanlig luftslang från osmosen till det akvarium jag fyller på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, ja. Då har jag hämtat sand och vatten hos petrol :) Fick med lite caulerpa och rörmaskar. Även en korall som jag tror är xenia. Fast den är ca 1 cm3 bara :) Salthalten är på 1.024. Övriga värden vet bara Petter, jag har inte mätt än ! Menmen här kommer några bilder. Inte mycket till liv, men ska köpa sten i veckan tror jag.

MVH Max

post-1038-14468912053925_thumb.jpg

post-1038-14468912054001_thumb.jpg

post-1038-14468912054089_thumb.jpg

post-1038-14468912054176_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har lyckats få några bra bilder till som jag vill dela med mig av. Kan någon tala om vilken korall den bruna som växer på caulerpan är, själv tror jag det är Xenia ?

Och om jag vill flytta korallen från caulerpan till en bit sten, hur gör jag då ?

post-1038-14468912054828_thumb.jpg

post-1038-14468912054896_thumb.jpg

post-1038-14468912055021_thumb.jpg

post-1038-14468912055107_thumb.jpg

post-1038-1446891205521_thumb.jpg

post-1038-14468912055289_thumb.jpg

post-1038-14468912055405_thumb.jpg

post-1038-14468912055503_thumb.jpg

post-1038-14468912055588_thumb.jpg

post-1038-14468912055674_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm.. "Placering:

Bör placeras ganska högt upp i akvariet för att få så mycket ljus som möjligt. Xenia reproducerar sig genom att lägga en fot på det nya underlaget och sedan dela upp sig i 2 kolonier. På detta sättet kan den vandra i riktning mot strömmen, detta bör man ta med i sina beräkningar när man placerar ut den. Några låter den också växa på bakrutan och på detta sättet få en snygg bakgrund." https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_content&task=view&id=124&Itemid=70

*ASG* Då har jag en exklusiv variant, ska se om jag kan rota fram en bild. Mina lägger avlöpare efterhand som de "vandrar" med strömmen / mot ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:( Hade fått tag i en kass doppvärmare. Inatt var temperaturen nere på 24 och idag uppe på 27. Mina rörmaskar är inte längre ute och Xenian har dratt in sina spröt och vissa grenar hänger bara. Kommer den att dö eller repar den sig (jag har en bra doppvärmare nu) ? Men kan verkligen 3 grader på rätt många timmar göra så mycket skada ? Caulerpan lever, det är ju alltid nåt :) Jag har inte mätt värden än men ska göra det snart. Jag var inte beredd på att få något levande så tidigt så jag har inte spårämnen och sånt hemma.

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Båda pumparna är vinklade mot ytan och sitter långt upp. Och korallen sitter mitt på bottnen. Det svajar rätt bra men jag tror inte det är någon fara.

Värdena ser ut så här:

PH: 8,2

KH: 9

NO2: 0,01 mg/l

NO3: 45 mg/l

NH4: 0,0 mg/l

Temp: 26

Salthalt: 1.023

Det enda som är dåligt är ju nitrat. Jag väntar tills jag har fått levande sten och ser om det går ner med tiden. Tror ni att korallen dör pga det ?

Har försökt fixa en bild, men tror ni den är död ? Ska jag plocka upp den eller se om den repar sig ?

Den nedersta bilden är hur den såg ut före:

post-1038-14468912056038_thumb.jpg

post-1038-14468912056107_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Xenian klarar sig nog. Det är en litet lustig korall för oftast tål den det mesta, men den kan också dö utan synbar anledning. Hos mig dog den under strömavbrottet när temperaturen gick ned från 26 till 20 grader på tre dagar. Spårämnen har du i ditt nya vatten så att du klarar dig ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt den vara i, den kan repa sig. Gör den inte det så fixar vi fram en ny "bonus bit" till dig så fort du fått i sten. Det var säkert ditrius i sanden som ger NO3 utslag. Lite sten i så blir det bra. Är det fullfart på skummaren? Hör av dig om det strular för dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket, jättesnällt Petter :) Ok, japp jag har en affär med PeterP på gång, så antagligen blir det 10 kg sten på onsdag :) Oja, skummaren skummar bra. Jag har f.ö. monterat en fläkt för värmens skull. Japp jag lär höra av mig, men förhoppningsvis blir det inget strul.

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...