Gå till innehåll

Bakteriefilm på rutorna?


Maglofster

Rekommenderade inlägg

Hm, jag får inte riktigt ihop det. Har kört Zeovit nu i två månader. Räknar med att jag hade ganska låga näringsvärden (dock inte ULNS) när jag drog igång och jag körde helt enligt kickstart. Innan jag körde igång flyttade jag över det mesta i korallväg till min andra burk för säkerhets skull. Efter tre veckor flyttade jag tillbaks korallerna. Alla klarade sig bra.

Jag har doserat Zeobak, Zeofood, Zeostart och Spongepower enligt alla föreskrifter (t.o.m lite mindre). Alla koraller verkligen skiner! :) Har några grenväxade Montiporor som är lite bleka, men dom har enorm tillväxt. Nu till problemet. Jag får rätt mycket grön bakterietillväxt på rutorna och förstår inte vad det är jag överdoserar? Har verkligen dragit ner på doseringen, men ändå får jag bakteriefilm.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstått är de ganska olika. Zeostart är ju nån slags "ren" kolkälla medans Zeofood är mer aminosyror, vitaminer etc + säkert lite av samma kolkälla.

Men jag får försöka dra ner ännu mer på dessa och köra vidare med ZB då.

Kan tillägga att jag redan kör halva doseringen på Start och Food.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul Magnus att du är inne i zeovitträsket for real :)

Hur tycker du din Zeoreaktor fungerar?

Är det ett problem egentligen att det blir en bakteriehinna?

Jag kan få det enstaka gånger efter jag doserat men det försvinner efter att jag skrapat rutor och det gått 1-2 dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja! Spännande att prova på. :) Jag tror att reaktorn fungerar bra. Men det är lite svårt att veta än tycker jag. Dock är den smidig och det är skönt med automatiseringen.

Det är väl inget problem, men man vill ju inte överdosera i onödan. Eftersom jag redan doserat knapp hälften av den rekommenderade dosen ville jag höra lite mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Magnus.

Tillsätter du något annat än ZeoBac,ZeoStart,ZeoFood,SpongePower? Zeovitmängd/flöde/24h eller intervall?

Som glad nybörjare i ZeoVit världen ser man snabbt mönster att många får rekomendationer att minska mängden emot vad guiden säger. Ofta pga cyanoblomning eller just bio-filmen på rutorna.

Märkte själv stor skillnad på bakterifilmen efter att justerat flödet i reaktorn, innan fick jag skrapa rutan varje dag, nu blir det var 2-3 dag (dock fortfarande under uppstart och stabiliseringsperiod).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har lite mer info:

Jag kör en Zeomatic 2 med 2,2 liters behållare. Kör ca 1,4 liter Zeoliter nu. Flödet är det som bli med den inbyggda 1000 L/h pumpen. Jag kör "pumpning" av mediat 2 ggr per dygn.

Nu har jag kört 6 dagar utan Zeostart. Knappt någon tillväxt på rutorna. Igår doserade jag Zeofood (6 droppar) och nu har jag fullt med film på rutorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rekomenderat flöde är 370liter per 1liter media, det låter som du har lite för högt flöde för att vara så tidigt i zeo-träsket.

Ja, men jag tänkte att pumpen nog borde vara avstämd för reaktorn? D.v.s det är ju en Aquabee 1000, men den lär ju inte pumpa 1000 liter /h igenom reaktorn med all den stenen?

Har t.o.m för mig att det finns medlemmar på guiden som bytt pumpen mot en starkare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör också en zeomatic och använder ca 1,2 L zeolith (är mer än vad jag egentligen ska ha)

Mitt flöde varierar beroende av hur mycket småstenar som sätter sig i hålen upptill. Det smarta har visat sig att mäta flödet direkt efter man bytt zeolithen. Då vet man max-flödet.

Jag har använt en kulventil på inloppet till Aquabee 1000 för att strypa flödet efter stenbyte. Efter några dagar tar jag bort den då småstenarna sätter igen en hel del av hålen i reaktorn, vilket minskar flödet avsevärt. Zeomaticen är kanonbra och minskar det dagliga "arbetet" men är jätteknepig att hålla ett konstant flöde på.

Jag har dock inte haft några problem annat än att flödet varit för dåligt ibland (den kärvar inne i reaktorn eller det blir för mycket småsten i topplocket).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bakteriefilmen på rutorna bör ändå inte ha med flödet genom reaktorn att göra och om det skulle ha det så skulle den snarare minska bakteriefilmen ju högre flöde du har (inom vissa gränser i alla fall) eftersom - högre flöde - högre syresättning - högre bakterietillväxt (konsumtion av det organiska kolet). Bakteriefilmen på rutorna tyder snarare att det är för mycket organiskt kol ute i vattenkolumnen. Detta stöds ju också av det faktum att tillsats av zeofood ökar bakteriefilmen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...