Gå till innehåll

Bubble King Double Cone Tråden...


Rekommenderade inlägg

Jag tänkte starta en lite tråd för tipps o stöd för dom som använder BK´s nya skummare eller funderar på att köpa en.

Min förhoppning är att samla lite kunskap och få ut det mesta möjliga av den nya värstingskummaren.

Det finns många trådar om andra skummarmärken kostnader etc så jag hoppas att vi kan hålla oss till sakfrågan och att alla kan hålla en god ton.

[ATTACH=CONFIG]76240[/ATTACH]

Som vissa säkert har märk så har Bubble King kommit ut med en lite nyare skummare, en konisk sådan från tillverkaren som hävdade att dom aldrig skulle bygga en sådan.

Vissa ser säkerligen lite likheter med den redan rätt kända Vertex skummaren och dom har helt rätt, vertex tillverkas av Royal Exclusive(BK).

Det man gjort med sin egna modell är att man gett den mera kurvor och lite fler detaljer kring gjutningen och passningen av rör.

Kort sagt så är detta en vidare utveckling av Vertex skummaren där man fintrimmat en redan populär och högpresterande skummare.

Motorn är samma som på dom klassiska modellerna, marknadens troligtvis tystaste och bästa skummarpump (Red Dragon).

Materialvalet är samma som på dom tidigare skummarna så inga otäcka överraskningar bör kunna ske här heller...

Man har valt att göra 3 olika storlekar som täcker området från 500 till 1500 liter.

180 upp till 500 liter.

200 upp till 1000 liter.

250 upp till 1500 liter.

[ATTACH=CONFIG]76241[/ATTACH]

Lite data från tillverkaren...

All screws made of pure titanium, grade 2 instead of plastic

Release clamping wedge pipe

Eindüsungspfanne dismantled and removed

Pot with pivoting Absorbatablauf

Foam tube removed due to silicone seal

Bottom of the pot is not made of boards, but from a solid PVC ring, CNC turning

Pot with CNC turned round thread, no dripping, no salt crusts, 100% tight!

Massive and heavy construction of the entire skimmer reduces vibration

Floor plate with 5 piece parabolic rubber buffer from 30 Shore soft natural rubber prevents hum

Silicone decoupling pump skimmer

Extremely quiet Mini Red Dragon Pump, 1000 units already in the mini-series BK

pump head with sea water-resistant titanium screws

Pump also parabolic with rubber feet, acoustically decoupled from the floor

Pump shaft made of special material, like titanium, absolutely unbreakable and sea water resistant

Air-and water-efficient, adjustable

CNC machined wheels made of solid POM-needle sticks, turned and milled

Including ozone connection at the nozzle

Including ozone hose and nipple directly on the wedge tube.

Ozone can be connected directly, without additional air pump

Original quality of Röhm Plexiglas tubes, plastic plates of German premium supplier

Air intake hose …. with 3 mm wall thickness not bent and is sea water resistant

High-precision fabrication, made by Royal-Exclusiv.

Three models available now: 180 – 200 – 250 mm

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte jag kunde börja med mina egna erfarenheter för att få igång tråden lite.

Orsaken till att jag valde att köpa en BK var att jag redan provat ett antal andra skummare och jag var nu ute efter en kraftig men tyst skummare för mitt 500 liters kar.

Kinaskummarna föll bort pga att jag inte gillade pumparna dom använde och ATI´s nyaste hade en hel del problem med sina pumpar.

Jag fyllde även år så då blev det min födelsedagspresent(måste rättfärdiga det på nåt sätt).

När det kommer till lite dyrare saker så handlar jag helst inom landets gränser för att det skall bli lättare med eventuella reklamationer och krångel som kan uppstå.

Denhär gången blev det Drakfisken som jag valde o handla från, något jag nu ser som ett riktigt lyckat val.

Eftersom BK skummare inte är hyllvara så fick jag min skickad direkt från Tyskland väl packad i en massiv kartong som inte ens posten hade kunnat rå på.

Jag blev dock lite häpen över vad jag fick se när jag väl fått upp skummaren, min känsla var att jag fått ett ex som var sammansatt av kasserade delar.

Det fanns ingenting som påverkade prestandan men en massa konstiga kosmetiska deffekter.

Jag kontaktade min säljare och skickade in en serie med bilder på det jag fann konstigt, bemötandet var snabbt och positivt och det var självklart att jag skulle få bytt det som var defekt.

I dethär läget bör man varna lite för Royal Exclusive, deras högst udda firma policy är att denhär typen av defekter inte ersätts av företaget.

Nu började det hela dra igång mellan grossister o tillverkare samt min lokala handlare som mycket hedervärt jobbade för att jag skulle få det jag betalat för.

Medans företagen i Tyskland förde ett infekterat ordkrig fick jag min skummare hämtad hemifrån av DHL, något som var ytterst smidigt för mig.

Därefter fick jag min nya skummare som hade tagit en vända via Drakfisken för att bli inspekterad så jag skulle slippa ytterligare strul.

Nu har jag en väldigt snygg och väl fungerande skummare som är precis vad jag väntat mig...

post-2702-14468925377183_thumb.jpg

//NiXoN

post-2702-14468925376906_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en annan modell av skummare från Royal-Exclusiv och jag kan hålla med om mycket du skriver ovan. Det känns verkligen som fantastisk kvalité på prylarna, men supporten från Royal Exclusive är noll och nada... De svarar överhuvud taget inte på frågor via mail. Det är känns lite riskfyllt för om man har oturen att något inte funkar som det skall så är man helt utelämnad. Själv importerade jag min BK skummare direkt från RE eftersom den vid den tidpunkten inte fanns tillgänglig i Sverige (jag var nog först med den i Sverige?) , men jag hade aldrig gjort det idag med vetskapen om RE's obefintliga service.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en 250 intern som beställdes i en höjd som passade min dåvarande bänk året var 2006 tror jag och en service på pumpen e gjord av RE.

Då svarade dom utan problem på mail och det gick fort att få tillbaka pumpen från dom.

Mycket pengar för en skummare kan tyckas men den slår nog det mesta.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Petnym; Håller med dig, jag blev rätt förvånad över responsen från RE som ändå är en high end tillverkare.

Köper man via en handlare så får dom ta smällen och lösa konflikterna, då är det nog bättre o ta en svensk handlare(man är nog "mer värd" för en lokal kontra en webbshopp i Tyskland).

Jag räknar dock inte med att behöva byta ut nåt i en nära framtid, det mesta verkar riktigt gediget.

@salar; Ja dom är inte gratis men den nya serien är faktiskt lite billigare varav även jag kunde tänka mig o köpa en.

Man får helt klart en skummare som inte har samma konstigheter eller design missar som vissa av dom andra har, men man betalar för bekvämligheterna och tystnaden.

@Henric; Har inte kört min speciellt länge än så den är inte riktigt inkörd, men den är redan helt tyst med ett undantag och det är luftintaget.

Man får ett lite lätt vinande ljud från luftintaget men det är sånt som brukar gå o lösa väldigt enkelt till skillnad från resonansljud och brummande.

Ingen direkt vibration heller faktiskt, pumpen känns väl balanserad trots att den klämmer igenom en massa luft.

Vill du ha en tyst skummare så vet jag ingen bättre än denna.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Funderar allvarligt på en 180'a. Jag är missnöjd med min nuvarande då den löper amok ibland o skummar över. Detta kan hända vid minsta störning. Hur är erfarenheten med denna, hur störningskänslig är den och hur beter den sig när den "störs" skummar den över eller slutar den bara skumma ett tag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror på vad du stör den med, det finns vissa amino tillsatser som får den att skumma över men det gäller nog alla skummare.

Utöver detta så är den väldigt stabil och efter att jag ställt in den i början så har det bara varit att rengöra koppen till o från.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en Duoble Cone 200 till mitt 360. Funkar toppen.

Den är tyst, drar in overkligt mycket luft, skummar som varm julmust.

Stör mig dock lite på att det inte fins nån kran på avtappen från skummarkoppen. Samt att skummarkoppen måste gängas på. Hade varit mycket smidigare med nån form av bajonett men gängerna kanske blir tätare, fins säkert en anledning till detta men det blir lite krångligare att ta bort den. Kran går ju att sätta dit men borde ju ha följt med tycker jag.

Annars är den grymt bra, lätt att rengöra och ställa in. Tystare skummare hittar man inte heller både när det gäller pumpbrum och luftväs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej,

Lite intrimningsfrågor,

Körde precis igång min nya BK double cone 180 och funderar lite på inställningarna ni andra kör med.

Var ligger ni med vatten/skum avskiljningslinjen?

Hur pass utskruvat har ni det vita munstycket på pumpen. Ett varv, två varv, helt av?

Hur mycket måste ni strypa utloppet för att hamna där ni vill med vatten/skum linjen

Annars är jag redan super nöjd och då har den inte ens gått 24h ännu:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag följde instruktionerna och vred upp munstycket med ett varv, verkar fungera bra med den inställningen men vissa föredrar att öppna ytterligare ett halft varv.

Jag har ingen tydlig vatten/skum avskiljning det är rätt stormigt i största delen av konan, jag justerar mera efter vart skitansamlingen lägger sig i röret upp.

Det känns mer logiskt än att fokusera sig på nivån, belastningen i karet påverkar lite vilken nivå är "bra" för skummningen.

Då jag kört tidigare skummare efter instruktioner på nivå så har jag inte fått nått i koppen utan allt har legat i röret upp, tveksam till att detta skulle vara effektivt.

Ett tipps är att ha lite vaselin i gängorna på skummarkoppen, blir enklare att få loss den om det skulle krypa in lite salt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...