Oxygar Postat 3 maj 2012 Postat 3 maj 2012 Har precis fått hem min saltmätare. RHS-10ATC Refactometer och ska kalibrera den. Går det bra med vanligt kranvatten eller kan man köra med destillerat vatten för jag har ingen tillgång till osmos vatten. Citera
Heske Postat 3 maj 2012 Postat 3 maj 2012 Enligt vad jag fått lära mig går det lika bra med kranvatten Citera
Majki01 Postat 3 maj 2012 Postat 3 maj 2012 Jag kör alltid med batteri vatten, det vill säga destillerat vatten , då vanligt kran vatten har en förmåga att få det fel kalibrerat, slår på 0.000-0.005 om jag kalibrerar med vanligt kran vattenbSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Alexraptor Postat 3 maj 2012 Postat 3 maj 2012 Destillerat eller Osmos är det enda raka.För en refraktometer är ju ett precisionsinstrument, och då är det ju lite galet att ínte kalibrera den så att den får den precisionen. Citera
Spooky Postat 4 maj 2012 Postat 4 maj 2012 Det bästa är faktiskt att kalibrera med en referensvätska som ligger så nära det man ska mäta som möjligt.Fauna Marin har en som funkar bra. Citera
Genne Postat 4 maj 2012 Postat 4 maj 2012 Du ska säkerligen kalibrera med destilerat vatten eller osmosvatten om din osmos är ok.Referensvätska är vad det heter (en vätska med ett givet värde för kontroll altså ingen kalibreringsvätska), något man kontrollerar instrumentet med efter kallibrering eller om man mistänker att det visar fel (Kalibrering ska göra efter tillverkarnas rekomendationer).MVH/Glenn Citera
akutmottagning Postat 4 maj 2012 Postat 4 maj 2012 Jag kör alltid med batteri vatten, det vill säga destillerat vatten , då vanligt kran vatten har en förmåga att få det fel kalibrerat, slår på 0.000-0.005 om jag kalibrerar med vanligt kran vattenbSent from my iPhone using Tapatalkväldigt salt kranvatten du ligger inne med själv har jag 0 på kranvattnet. refetensvätskan och osmosen. så om man kan amvända kramvatten beror nog på vary man bor Citera
Heske Postat 4 maj 2012 Postat 4 maj 2012 Jag frågade Kent på Zoogiganten, han tyckte iaf att det gick lika bra med kranvatten så det litar jag på Citera
Vandal Postat 4 maj 2012 Postat 4 maj 2012 iom att jag blandar mitt salt med kranvatten anser jag mig också kunna kalibrera med det... Citera
Genne Postat 4 maj 2012 Postat 4 maj 2012 iom att jag blandar mitt salt med kranvatten anser jag mig också kunna kalibrera med det...Tror inte det är någon fara i detta fall men om man kör på det resonemanget finns det myket som kan gå galet.Om jag blandar mitt salt med kranvatten är det då ok att kalibrera ph och redoxinstrumenten med kranvatten? Citera
Vandal Postat 4 maj 2012 Postat 4 maj 2012 kloridhalten (som vi mäter med refraktometern) ändras inte nämnvärt i "Grundvattnet" medan pH och Redox kan ändras lättare... Citera
Bläckfisken Postat 5 maj 2012 Postat 5 maj 2012 tag 3.65 gram bordssalt med jod och blanda det med 96.35 ml (gram) dest vatten och du har kalibreringsvätska med 35 ppt:s salthalt.http://reefkeeping.com/issues/2004-06/rhf/index.php Citera
Slanten Postat 5 maj 2012 Postat 5 maj 2012 För att göra det enklare att mäta upp dessa små mängder kan man ta 36,5 gram salt till 963,5 gram vatten istället. Man får samma styrka på blandningen, men chansen att det blir rätt är större Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.