Gå till innehåll

Kalibrering av Refractometer?


Oxygar

Rekommenderade inlägg

Har precis fått hem min saltmätare. RHS-10ATC Refactometer och ska kalibrera den. Går det bra med vanligt kranvatten eller kan man köra med destillerat vatten för jag har ingen tillgång till osmos vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör alltid med batteri vatten, det vill säga destillerat vatten , då vanligt kran vatten har en förmåga att få det fel kalibrerat, slår på 0.000-0.005 om jag kalibrerar med vanligt kran vattenb

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska säkerligen kalibrera med destilerat vatten eller osmosvatten om din osmos är ok.

Referensvätska är vad det heter (en vätska med ett givet värde för kontroll altså ingen kalibreringsvätska), något man kontrollerar instrumentet med efter kallibrering eller om man mistänker att det visar fel (Kalibrering ska göra efter tillverkarnas rekomendationer).

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör alltid med batteri vatten, det vill säga destillerat vatten , då vanligt kran vatten har en förmåga att få det fel kalibrerat, slår på 0.000-0.005 om jag kalibrerar med vanligt kran vattenb

Sent from my iPhone using Tapatalk

väldigt salt kranvatten du ligger inne med ;) själv har jag 0 på kranvattnet. refetensvätskan och osmosen. så om man kan amvända kramvatten beror nog på vary man bor :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

iom att jag blandar mitt salt med kranvatten anser jag mig också kunna kalibrera med det...

Tror inte det är någon fara i detta fall men om man kör på det resonemanget finns det myket som kan gå galet.

Om jag blandar mitt salt med kranvatten är det då ok att kalibrera ph och redoxinstrumenten med kranvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...