Gå till innehåll

DIY 16x20W LED: 320W i 3 moduler


Laggeman

Rekommenderade inlägg

  • 3 veckor senare...
  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Funderar en del kring ditt bygge.. Vad avgjorde vilka led du satsade på? Styrka, par och färgtemp? Skulle du vilja komplettera med nån mer sort (tex röd, indigo, actinic..)? Går det i så fall att komplettera med tex 3w-are? Klurar på att bygga en egen ramp, men med 32 st 20w och då kanske beställa typ 40 st chip för att testa mej fram lite. Ge gärna bra förslag. Hittade dom här hos samma säljare du handlade av:

6d3a9292-4218-db28.jpg

6d3a9292-4247-19f0.jpg

6d3a9292-4263-a38e.jpg

Kan det va nåt att ha? /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde lite på känn samt på råd från Maglofster då han kört på chip med samma "färg" i sitt projekt, men även på tips och inrådan från Lasse som också kört med dessa chip.

Kylflänsarna funkar säkert bra, du får komma på en smidig infästning för dem bara, kanske L-lister som du skruvar fast ett antal av dessa flänsar i uppifrån så du kan byta ut dem med snabbkopplingar för att testa olika färgkombinationer kanske.

Med 50/50 av RB och cool white så blev ljuset kanon i mina ögon iaf, sen kan du ju mecka med styrkan på de olika och då få till ljuset lite som du själv vill.

Visst kan du komplettera med 3-W'are ifall du vill det, men frågan är ifall du kommer behöva det. :) JAg känner inget behov att mixa in fler olika färger över mitt kar iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir samfrakt när man beställer flera chip samtidigt, fraktpriset är räknat på ifall man beställer chippen ett och ett. Superactinic hade varit kul o testa, men eftersom jag hade ett (någorlunda) begränsat antal chip så blev det som det blev, de 4 mix-chippen jag köpte funkar också bra, lite mer lila ljus från dessa, men det funkar bra ihop med de blå och vita.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Manne skriver så har jag 4st hybridchip på min ramp utöver de vita och blå.

Slänger in ett par bilder här på ljust på 100%, förutom 2 hybridchip då. De två som inte är i drift sitter längst bak i mitt-modulen.

[ATTACH=CONFIG]78095[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]78096[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]78097[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]78098[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]78099[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]78100[/ATTACH]

Mvh/ Jimmy.

Väldigt fint ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur upplever du ljuset från sidan av karet? Som jag fattar det är det ca 120 graders spridning utan linser. Blir man bländad från tvsoffan? Det man som småbarnsförälder undrar är hur det blir om ett barn som är en tvärhand högre än en gris står vid sidan och tittar upp i rampen.. Hur högt över ytan har du din ramp?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu ligger rampen på ett temporärt kar, men meningen är att jag ska ha den 10-15cm ovanför vattenytan igen så småningom.

För min del så har jag den yttersta modulen ca 20cm in från kanten och då blir jag inte bländad när jag sitter i soffan, men tanken är att jag ska ha upp en sarg också runt karet så jag kommer inte att se rampen alls så småningom. Väntar ju själv tillökning och tänker självklart i samma banor som du.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Just nu så är det lite bekymmer med cyano, så karet som så är väl inte det roligaste att titta på, men jag upplevde en tydlig tillväxt på de flesta korllaer, mest på en Acropora tricolour som brett ut sig över tidigare dött skelett som man nu inte ser längre.

Musslorna som står på botten trivs också och växer, ett betyg så gott som något.

Man kan väl aldrig ha för mycket ljus, och mycket vill ha mer, men jag kommer inte att utöka något inom den närmaste tiden iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag funderar på att öka upp belysningen ytterligare i karet efter lite diskussion med Manne igår, och min tanke har sen tidigare varit att helt enkelt sätta 4st 50W multichip på varsin egen kylfläns och montera dessa jämt fördelat mellan befintliga LED. Mannes förslag var istället ett gäng 3W med linser mer utspritt över karet.

Ett annat alternativ är att sätta 90-graders linser på min a20W'are för att få ner mer ljus på botten, det är ju 120-graders spridning på chippen och mycket av ljuset hamnar på rutorna i dagsläget.

Vad säger den breda skaran, vad tror ni är "rätt väg" att gå?

50W'arna hade varit rent on/off mitt på dagen, medans 3w'arna hade kunnat kopplas på ytterligare 1 styrkort från Janne för att styra dem lite mer.

Skall det införskaffas linser rör det sig om drygt 1200kr, så man vill ju vara ganska säker ändå. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag gillar 3w dioder och ett gäng sådana i någon intressant våglängd vore kanske inte så tokigt, tänker då på 420-430-445 spannet och 80 graders linser.

Du får bra ljus för korallerna och ett trevligt ljus på kvällen(för att inte tala om hur LPS ser ut under dessa linser).

Då slipper du även linser på dina 20w dioder och får en jämnare ljusbild(dom lägre våglängderna syns inte lika tydligt som disco).

Bara mitt förslag, finns säkert fler åsikter ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

RB är rätt häftigt men dom lägre frekvenserna ger ett dunklare ljus medan dom fortfarande triggar färgerna, det blir lite lungnare kan man säga.

Samtidigt skulle du fylla ut spektrumet med våglängder som saknas och som är intressanta för korallerna...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle (förvånansvärt nog) satsa på 4 st 50 W med 90 gradiga linser - eller prova med 60 gradiga linser på en del av dina nuvarande LED. Det finns billigare linser än de från AC-RC. Det har dessutom kommit en 20 watts hybrid av 445/430/420 nm som åtminstone jag skulle komplettera med. Om jag skulle bygga en ny 20 watts konstruktion så skulle det chippet vara med i stor utsträckning. Skall du trycka ner 3 watt så långt så behöver du linser som är snäva och en stor spottverkan. Du behöver då många 3 watt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...