Gå till innehåll

DIY 16x20W LED: 320W i 3 moduler


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Nu har mitt nya LED-bygge kommit så långt så det kan börjas presenteras i egen tråd och lite bilder finns också.

Idén: 3 stycken moduler över karet, på varje modul sitter 6 stycken 20W LED's, två och två, så det sitter tre grupper på varje modul.

Modulerna drivs av Jannes driv- och styrkort för att kunna köra det dimbart utan att behöva en akvariedator.

Genomförandet: Korten beställdes av Janne, LED's och nätaggregat beställdes via ebay och kylflänsar inhandlades från Bauhaus, fläktarna som ska kyla flänsarna köptes från en butik i Lund.

Flänsarna kapas upp i mitten så att jag kan försänka fläkten ner i flänsen, dock behåller jag en del ovanför för att inte skapa för högt tryck under fläkten och dessutom ger det en bättre möjlighet att skruva fast fläkten i flänsen. :) 2 stycken fyrkantsrör på 50x20mm skruvas ihop med två självborrande skruvar, sen håller fläkten ihop dem på mitten och inget mer behövs.

post-1377-14468925469486_thumb.jpg

Fläkt och fläns får en höjd på 24mm, sen tillkommer tjockleken för LED's på det. Jag har planerat att limma på två L-lister utanför flänsen och sätta en plexiskiva undertill som skydd för stänk underifrån. Totalhöjden blir då ca 30-34mm beroende på vad för L-lister jag hittar.

Bygget så här långt: Två av de tre modulerna är färdiga för limmande av LED's, jag saknar en av två 4-kantsrör då de saknade en på Bauhaus när jag var där sist, så än så länge kan jag iaf dra igång två så fort de är limmade och lödda och ihopkopplade till Jannes drivkort. Varje kort driver alltså 4 timers, varje timer driver 4 LED's kopplade 2 och 2, dvs jag får 8 grupper totalt som kommer styras så jag får en mjuk ljusupp- och nergång i karet. Så är iaf planen. :)

En film på ljuset när det tänds och släcks kommer så småningom, när jag har alla 3 moduler klara.

post-1377-14468925468914_thumb.jpg

post-1377-14468925469106_thumb.jpg

post-1377-14468925469298_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det där blir bra Jimmy. Bra när idéer stjäls och utvecklas :)

MVH Lasse

Tro mig Lasse, idén har funnits sen Manne körde sin blålist med 40x40mm fyrkantsjärn, sen blev tanken en rätskiva, och nu blev det istället samma dimensioner som du kört med fast x2. :)

Ser bra ut! Hur stor luftspalt mellan underkant fläkten och flänsen har du? Har själv tänkt tanken med en försänkt fläkt i flänsen om man nu i framtiden ska bygga något. :P

/André

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?etfaxr

Sent from my iPhone using Tapatalk

Fläkten i sig är 12mm, drar man av de 4 som sticker upp på ovansidan och de 2+2 som godset i röret har så bör det bli 10mm tillgodo.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt Lagge!

Du har stulit min design rätt av ser jag - fast du vet inte om det :)

Jag försänkte dock inte fläktarna i flänsen på grund av oljud - ju närmre botten på flänsen de kommer desto högre ljudvolym kommer du få.

I min gamla design med rätskiva från byggmax så försänkte jag fläktarna - det blev en del buller tyvärr.

I min nya design med exakt samma profiler så är ljudnivån mycket lägre. Där har jag bara sågat upp ett cirkulärt hål och satt fläktarna ovanpå - knäpptyst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt och enkelt! Men hur skall du husera kretskorten?

Tack Peter! Nätaggen och Jannes kort kommer sitta i en egen liten låda under karet, Manne har lite kabel åt mig som ska gå upp till de tre modulerna över karet. Jag fick en gammal Dell SX260 som jag tömt på innehåll, och om jag inte mätt helt fel så ska allt få plats, inkl. en fläkt som drar igenom luft i lådan.

Härligt lagge! Ge nu alla lite insperation för sina egna ev byggen! På tiden att du drog igång tråden.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, jag vet, det blir lätt att man drar på det innan man har lite material att visa upp.

Snyggt Lagge!

Du har stulit min design rätt av ser jag - fast du vet inte om det :)

Jag försänkte dock inte fläktarna i flänsen på grund av oljud - ju närmre botten på flänsen de kommer desto högre ljudvolym kommer du få.

I min gamla design med rätskiva från byggmax så försänkte jag fläktarna - det blev en del buller tyvärr.

I min nya design med exakt samma profiler så är ljudnivån mycket lägre. Där har jag bara sågat upp ett cirkulärt hål och satt fläktarna ovanpå - knäpptyst.

Det beror lite på vilken fläkt man använder så klart, och det hade kanske blivit tystare om jag inte försänkt fläkten, men den är ändå rätt så tyst och jag hör inte fläkten om jag inte kommer väldigt nära den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det som låter lite från mina profiler är nog mest ljudet från luften som strömmar ut, ger ett lite dovt ljud, fläktarna låter inte mycket... Men jag har gjort så att jag har satt 50mm fläktar på varje profil, vilket nog inte är helt optimalt.... Jag hade dock lite svårt att skära ut passande hål i profilerna, använde dremmel, vilket funkade sådär.... Vad använde du för att fixa hålen? Jag ska kompletera med någon profil till under sommaren och funderar då på att göra om fläktlösningen lite med någon större fläkt på några av profilerna.

Ska bli intressant att se hur profilerna hanterar 20w chippen, jag kör bara med 10w chipp och har 3st 10w chip på 50cm profil med en 50mm fläkt vilket fungerar bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt bågfil, borrmaskin och dremel med "diamantkapskiva". På första flänsen ritade jag först ut hur de skulle se ut, sen kapade jag upp med dremeln, det var tidsödande och blev inte riktigt bra, det är de som är på bilderna ovan. På fläns nr 2 och 3 sågar jag först med bågfilsblad där jag kommer åt, sen borrar upp hål längs med övriga linjer och använder till slut dremeln för att ta det sista. Det tar inte ens hälften så lång tid och blir snyggare kan jag tycka.

Jag har kört 2st 20W chip, en på varje halvfläns, nu i nästan en vecka, det har fungerat bra, flänsen blir ljummen på ovansidan och luften som kommer ut på kortsidan är mysigt ljummen den med. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt nice ut! Dags att börja planera sin egen DIY LED belysning. Tacksam om du vill lägga upp länkar (ebay etc) på delarna du inhandlat samt priser på alu/kretskort/leds etc, så man får en uppfattning hur mycket flis det drar iväg med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Thomas, flänsarna kostar 129kr/st från Bauhaus, driv-och styrkort är köpta av Janne här på forumet, hör gärna med honom beroende på vad du ska ha för kort, kabel och lödutrustning har jag sen tidigare bygge, nätagg är köpte på ebay, det är 2st sådana här och ett sådant här. Fläktarna hittar du länk till i tidigare inlägg.

LEDS: 6st Royal Blue, 6st 10kKWhite och 4 st Hybrid panel.

Så i runda pengar har jag i dagsläget lagt ut ca 4.700kr för min uppsättning.

Utöver detta tillkommer snart linser och eventuellt fler LEDs med linser för mer ljus, och då även ett drivkort och nätagg till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Var förbi Bauhaus då jag fortfarande saknat den sista flänsen nu sen mitt förra inköp, hade fått reda på att de eventuellt skulle komma in igår eller senast idag. Idag var jag där och kikade på vägen hem, men det eka tomt i stället. Jag frågade avdelningsansvarig och hon meddelade att de skulle komma in måndag om två veckor. FAIL!

Ska till Löddeköpinge imorgon hoppas att de finns på lager där så jag kan få köpt den sista flänsen så jag kan få klart bygget.

Hämtade hem min 12x0,75mm2 kabel häromdagen, den blir kanon när jag ska koppla in allt till drivkortet. Två kablar istället för 16 trådar som hänger lite sladdrigt. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hämtade hem min 12x0,75mm2 kabel häromdagen, den blir kanon när jag ska koppla in allt till drivkortet. Två kablar istället för 16 trådar som hänger lite sladdrigt. ;)

Ska du ha den mellan leddarna och drivkortet eller mellan trafosarna och kortet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...