Gå till innehåll

DIY 16x20W LED: 320W i 3 moduler


Laggeman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ikväll plockade jag ner min ena modul och fick för mig att börja löda och dra kabel, men efter en påpekan från andra sidan lödkolven att vi faktiskt firade 1-årig bröllopsdag idag så blev det ett kortvarigt besök i verkstaden, men jag fick tagit ett par bilder på det tilltänkta bygget iaf.

post-1377-14468925641475_thumb.jpg

I kabelskenan blir det ett gäng kopplingsplintar för enkelhetens skull. Sen återstår jobbet med att hitta en snygg låda till nätagg, driv- och styrkort också. Kanske man slaktar en gammal datorlåda, kapar ner den och svetsar om den så den passar storleksmässigt. Mer om det senare, ska ha igång det först. ;)

Kan ju tillägga att kablarna inte sitter fast ännu, men de ska in i kabelskenan från sidan som de ligger på bilden. Tvärstagen är inte heller fästa ännu, ska borra hål från ovansidan och skruva i 2 st självborrande skruv från ovansidan ner i varje modul.

post-1377-14468925641022_thumb.jpg

post-1377-14468925641256_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Peter! :) Tyvärr har jag inte den "turen" då min bättre hälft har sin almanacka som bästa vän, så jag blir tvungen att kopiera över alla viktiga datum varje år när man får den nya almanackan på jobb, så jag lär väl inte glömma det heller. ;)

En tanke jag hade angående rampen var att vrida fläktarna ett kvarts varv och dra strömkabeln till dessa inne i flänsen istället för utanpå, sen dra upp dem genom ett hål in i kanalen på änden av rampen. Det är ju en enkel lösning och eftersom jag hade tänkt använda den medföljande kontakten till fläkten så är det lätt att koppla loss dem ifall man måste byta ut dem i framtiden också. Nackdelen med den lösningen är att det kan ligga en del kabel i kanalen som hindrar flödet. Jag får fundera vidare helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tanke jag hade angående rampen var att vrida fläktarna ett kvarts varv och dra strömkabeln till dessa inne i flänsen istället för utanpå, sen dra upp dem genom ett hål in i kanalen på änden av rampen. Det är ju en enkel lösning och eftersom jag hade tänkt använda den medföljande kontakten till fläkten så är det lätt att koppla loss dem ifall man måste byta ut dem i framtiden också. Nackdelen med den lösningen är att det kan ligga en del kabel i kanalen som hindrar flödet. Jag får fundera vidare helt enkelt.

Så har jag gjort utan problem

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår blev det lite mer tid med rampen, jag fick borrat upp hål för kablarna och skruvat fast kabelskenan samt kopplat in två av ramperna till den ena kabeln, ikväll ska den sista modulen kopplas in, sen ska styrkort, drivkort och nätagg kopplas ihop lite provisoriskt så jag kan få testat den över karet. :)

post-1377-1446892565902_thumb.jpg

post-1377-14468925657591_thumb.jpg

post-1377-14468925657788_thumb.jpg

post-1377-14468925657984_thumb.jpg

post-1377-14468925658185_thumb.jpg

post-1377-14468925658433_thumb.jpg

post-1377-14468925658628_thumb.jpg

post-1377-14468925658824_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, det är den. 12x0,75-kvadrat. Passar perfekt i de hål en försänkare gjorde. :)

Blev själv väldigt nöjd med resultatet. Sockerbitarna kläms på plats av sig själv, så de var också en lyckoträff.

Måste förlänga kablarna från fläktarna bara så de bara går upp en bit ur hålen, och jag vill ha alla tre fläktar på samma kabelpar ner till lådan där elektroniken ska sitta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår kväll fick jag lämnat iväg min gamla LED-ramp så jag var så illa tvungen att ta tag i slutförandet av den nya, även om det var planen från början också. :)

Efter många långa frustrerande minuter med att försöka få in 2 st 0,75mm2 trådar i Jannes kort så gav jag till slut upp och gick och la mig för att bättre kuna fundera på en lösning.

I morse vaknade jag och gick upp vid kvart i 6, begav mig up till rmapen med nya idéer och ett gäng sockerbitar.

Lösningen blev att koppla ihop två CAT på en pol på sockerbitarna istället med en bit kabel mellan dessa och Jannes kort, sen koppla på min 12-ledar kabel på andra sidan av sockerbitarna.

Jag löste det hela på en dryg timme, och kopplade in allt innan det var dags att bege sig till jobbet, så nu hoppas jag att det är ljus i karet när jag kommer hem då jag inte han med att se till så att allt var rätt kopplat.

Jag var dock noggrann när jag kopplade ihop allt på rampen så att det skulle gå så lätt och smärtfritt som möjligt att koppla ihop det på kortet sen, så jag är positivt inställd iaf. ;)

Eftersom vi kör direkt up till Öland över helgen idag efter jobbet så blir det bara en snabb visit inom där hemma och hämta hunden och sen iväg, så jag ska bara kolla till det så att det lyser, så får vi se på söndag kväll hur karet släcks ner och hur det kommer se ut då.

Mao, inga bilder idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nytt ordspråk: Lyssna på den vise mannen när han talar...

I fredags när jag kom hem efter jobbet så lös ingenting över karet och det visar sig att Masterkortet inte funkar som det ska, får ingen kontakt med USB-porten, så misstänker att något annat också gått lite "åt skogen" på det. Nackdelen i kråksången var ju att jag lämnat iväg min gamla ramp, och det enda jag hade hemma var en sumpbelysning och min nanobelysning som fick åka upp över karet. Det lyser inte mycket, och inte speciellt skarpt över karet, men karet har tagit det bra under helgen ändå. I nuläget har jag en chansning kvar, det första Masterkortet jag fick ska få en uppfräschning, sen ska det testköras med detta, annars misstänker jag att något med CAT-kortet också är fel, då är det mindre kul...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ikväll blev rampen inkopplad på nytt, denna gången utan stress, och genomgång av alla kontakter både två och fem gånger. :)

Resultatet; det lyser i karet! Nu så här på kvällen så är det ju svagare ljus än mitt på dagen, och en timer är redan nere på noll i princip, så det är inte allt ljus just nu, men det är ändå klart godkänt resultat. :)

Det som är tråkigt är att en av mina 4 mix-ledar har gett upp, antagligen pga min fina felkoppling, så det blir att beställa en ny, funderar dock på att ta en RB till istället. Ska bli kul och se imorgon när allt ljus går på 100% hur det ser ut då, kanske jag får dra ner på det vita lite för att få det lite mer blått. :)

Måste tacka Janne för hans superservice gällande korten! -Tummen upp Hade man haft mer motstånd där så vete katten ifall man inte hade skrotat projektet. :smashcomp

Bilder får komma imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett litet tips. Om du sätter en plåt i änden på varje "ramprör" och vinklar den nedåt så får du automiskt en bättre avdunstning när varm, torr luft konmmer mot ytan. Du kommer då troligtvis inte behöva någon extra kylning under sommaren. Gör plåtarna svängbara så kan du välja.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett litet tips. Om du sätter en plåt i änden på varje "ramprör" och vinklar den nedåt så får du automiskt en bättre avdunstning när varm, torr luft konmmer mot ytan. Du kommer då troligtvis inte behöva någon extra kylning under sommaren. Gör plåtarna svängbara så kan du välja.

MVH Lasse

Kyler man verkligen akvariet genom att blåsa VARM luft på vattenytan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp - eftersom kylningen sker genom avdunstning och den bestämms av skillnaden mellan en torr luft och 100 % luftfuktighet. Värmeinnehållet är mindre i luften än den energi som tas från vattnet för avdunstning. Kall torr luft kan - säger kan vara bättre men varm torr luft kan ta mer fukt!

Exempelvis så jobbade jag på ett ställe där vi kylde den varma och fuktiga luften från ett växthus med den kalla sidan av en värmepump och sedan värmde upp den torra luften till 25 grader igen och ändå fick värmeenergi över till att förvärma varmvattnet i anlägget.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...