Gå till innehåll

Cyano eller vad?


Tobbe77

Rekommenderade inlägg

Hur gammalt är karet? Om det är mellan 6månader och 1 år så är det en naturlig process som sker i de flesta karen med lite undantag. Håll bara stabila värden så kommer det försvinne själv. När du gör vattenbyten försök sug så mycket som du kan, men jag skulle inte fortsätta med red slime remover om jag var du, kemisk behandling skall alltid vara en absolut sista utväg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gammalt är karet? Om det är mellan 6månader och 1 år så är det en naturlig process som sker i de flesta karen med lite undantag. Håll bara stabila värden så kommer det försvinne själv. När du gör vattenbyten försök sug så mycket som du kan, men jag skulle inte fortsätta med red slime remover om jag var du, kemisk behandling skall alltid vara en absolut sista utväg.

Ja karet är 6 månader. Då slutar jag med Red Slime och försöker suga bort det istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är mellan 6månader och 1 år så är det en naturlig process som sker i de flesta karen med lite undantag.

Inte första gången man stöter på detta svar när det gäller frågor kring cyano, kiselalger, trådalger m.m.

Finns det några teorier om varför? Har samma problem men begriper inte varför..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick röd cyano redan efter tre månader. Det kom med mitt låga KH.... nu har jag flyttat karet 1,5m och med det lyfte jag ur allt i akvariet (svårt att flytta ett kar på ca 500liter utan att plocka ur allt hehe).

Löft i allt igen och ytterst lite cyano kom tillbaka, KH:t är på rätt nivå och cyanon lyser med sin frånvaro :)

Så blev jag av med min cyano iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte första gången man stöter på detta svar när det gäller frågor kring cyano, kiselalger, trådalger m.m.

Finns det några teorier om varför? Har samma problem men begriper inte varför..

Nej - jag är faktiskt nästan utan teorier här. detta är bara en sak jag har observerat så många gånger när jag startat kar. Vad gäller cyano och kar med sand så kan det vara så att efter denna tid så (specielt om man kör någon form av kolkälla) har denitrifikationen kommit igång och man nollar nitraten. Detta missgynnar "normala" alger och cyanon kan få fäste. Utsugning och störning (även bara vispa omkring så mattan upplöses) samt nitattillsats brukar rätta till cyano för mig i alla fall. Kiselalger tror jag dock oftast inte är ett problem om inte fosfatnivåerna blir väldigt, väldigt låga. Däremot kan dino komma men om de har någon bindning till låga nivåer vet jag ej.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...