Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

• Svar 146
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Postat

Har varit inne på seahorse.org nyligen, finns en hel del att läsa. Men det får bli för framtiden, har bestämt mig för två clownisar när tiden är inne! Känns som en bra börja-fisk! :)

Postat

En kort fråga. När jag fått hem osmosen, ska jag skynda med att byta ut vattnet som är i akvariet nu eller bara köra 10-20l / vecka?

Postat

Min zoohandlare har sagt att jag inte behöver det under inkörningsperioden. Men jag håller med dig! Vilka tester bör jag införskaffa direkt? :)

Postat

Är karet helt nystartat så bör man ju ha nitrit o kanske ph test. Sen behöver man väl nitrat och phosfat när karet varit igång ett tag. Ska du sen ha lite mer avancerade koraller så är det bra o hålla koll på kh, ca o mg.

Postat

Tycker du kan skippa nitrit det behövs i regel bara första månaden egentligen.

Tycker du ska skaffa nitrat, ph och fosfat till en början. När eller om du petar i stenkoraller så är kalcium, magnesium och kh vettiga val.

Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.

Postat

Okej, ska ordna det och se hur karet ligger till, tackar för hjälpen. :-)

Ska inte ha något avancerat, i alla fall inte än på länge. Och karet har varit igång i en månad rätt exakt nu.

Postat

Var och köpte lite olika tester idag. :)

Och såhär ser värdena ut (första gången jag mäter, så blir bättre i framtiden):

MG: 1300-1360

Salt: 1,024

Nitrit: 0

Nitrat: 5

PH: 8,2

KH: 13 - 4,6

aemkh1.jpg

Postat (ändrat)

Hade svårt mäta KH, kan vara lite fel där! Ska ta nytt test imorgon.

Vad ska jag göra härnäst? Bara att vänta? :)

Ändrat av Seahorse
Postat

Nu är osmosen redo för användning efter lite hjälp, tackar återigen för det! :)

Vad tycker ni SVG'are att jag ska göra härnäst i mitt lilla akvarium?

Värdena:

Mg: 1300-1360

Salt: 1,024

Nitrit: 0

Nitrat: 5

PH: 8,2

KH: 12 - 4,3

34huzk3.jpg

Postat

Fundera på vilka djur du är sugen på, läs på om dem, fundera ifall de går ihop med övrigt levande i karet, ta det lugnt och låt karet gå in sig ordentligt.

Postat

I vilket fall som helst så börja med en städpatrull. Dvs eremiter, sniglar, sjöstjärnor, sjöborrar och räkor. Du behöver förstås inte ha av allt detta men några renhållare är bra att börja med...

Postat

Jag har tyvärr inte koll på vad du kört för uppstart, men har du doserat bakterier ska det ju gå och stoppa i levande redan efter någon dag. Tror visserligen att det borde gå bra och stoppa i städpatrull efter några veckor även utan, men det kan förhoppningsvis nån som är mer erfaren än jag svara på ;)

• Skapa Ny...