Gå till innehåll

Martins saltvattensakvarium!


Seahorse

Rekommenderade inlägg

  • Svar 146
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Lite småpanik har jag nu! Köpte två nya tester igår, fosfat och ammoniak! Fosfaten var runt 0.08 och ammoniaken runt 0.1-0.25. Om jag har förstått rätt så löper ammoniaken... ammoniak!

Bör jag göra några åtgärder direkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser dina djur ut att må bra? Många ammoniumtester (bland annat Red Seas) är otillförlitliga och kan av bara farten visa 0,2 ppm. Ammonium är normalt inget problem i kar som har gått ett tag. Läser du 0,2 i ammonium och har pH 8 så är din fria ammoniak ca 5 % av detta, det vill säga 0,01 ppm. Inget att oroa sig för. Vill du vara på säkra sidan så till att du luftar maximalt, dvs låt dina pumpar peka upp mot vattenytan. Fosfaten är bra. Ur giftighetssynpunkt så skall du inte oroa dig för fosfaten.

Gör inga panikåtgärder - de är oftast skadligare än dina värden.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bara två små clownisar, dom är superpigga överlag. Dom till och med tar mat från anemonen! (Borde väl egentligen mata den, men dom är lite fega och vågar sig bara nära den när den har mat på tentaklarna!)

Jag kör med Haquoss test. Min återförsäljare hade inte red seas test inne. Mitt pH ligger på 8,0-8,2.

Har ena pumpen neråt i karet och den andra rakt ut mot ytan.

Jag gör inga åtgärder. Uppskattar ditt snabba svar mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skulle jag ge dig ett tips som fungerat utmärkt för mig i mina 3,5 månader inom saltvattens akvarium så är det lättast att använda ögat, ser din koraller ut att mår bra så är antagligen dina värden bra också=) sen kan man ju ha lite extra koll på ph och nitrit men jag kollar aldrig mina värden och mina koraller ser ut att må kanon!=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...