Gå till innehåll

Martins saltvattensakvarium!


Seahorse

Rekommenderade inlägg

Det låter väldigt logiskt. Får verkligen hoppas att den klarar sig.

Sanden fick jag till akvariet, dock sköljde jag ur den helt innan jag la tillbaka den.

Var ner i Kristianstad och köpte stjärnan, dom nämnde inget alls om detta. Lite taskigt av dom att inte säga något när jag sa att jag ville ha städare till ett nytt akvarium.

Tackar åter igen för din hjälp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 146
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har planer på att stoppa in ett par clowner (Amphiprion percula) nästa vecka. Är det för tidigt eller låter det som en bra idé? Och hur många i så fall?

Kan jag också stoppa in en Heteractis crispa (http://se.reeflex.net/tiere/881_Heteractis_crispa.htm) eller ska det vänta? Eller finns det bättre alternativ?

Värdena är:

Mg: 1200 (Har dock köpt en buffert och slagit i precis, uppdaterar värdena ikväll igen)

Ca: 400:

Nitrit: 0

Nitrat: 2

Salthalt: 1.024

PH: 8.2

KH: 10-11

Temp: 26-27

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade jag vetat att Linckia sjöstjärnor har väldigt dålig överlevnadsgrad i akvarier hade jag naturligtvis inte köpt en, de ska tydligen äta både svamp och alger....Men av google blir man lite klokare,synd bara att man inte alltid läser på innan man tar hem djur.

Men nu har jag en räka som ÄTER sjöstjärnor så nu köper jag inga utan räkan får äta upp de små som finns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej Wigge, då blir det två stycken, känns standard! :)

Håller med Fraggen, dum var jag. Men trodde helt klart att säljaren skulle erbjuda bra saker för mig. Men en säljare ska ju också sälja, tyvärr! :(

Inga funderingar över Heteractis crispa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev två stycken Percula clownfiskar samt en Heteractis crispa.

Clownfiskarna simmar mest vid ytan just nu, hoppas snart dom hittar ner till allt annat.

Anemonen verkar i alla fall hittat en plats den tycker om, får hoppas att den stannar där! Har matat lite för att glädja honom till att stanna. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas med det, börjar bli orolig för dom små djuren! Vill inte vara med om några dödsfall här inte! :(

Den är, hmm, ljusbrun/vit med lila toppar, riktigt fin faktiskt! (Kommer bättre bilder när tösen min kommer med systemkameran).

2ymy78n.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Madde!

Hoppas bara att clownerna ska känna sig hemma snart, börjar verkligen bli orolig förälder! :(

Anemonen verkar i alla fall trivas, men kanske är svårt att säga efter en dag. Ska göra allt jag kan för att den ska trivas gott.

Ska bättra mig med bilder, men väntar på systemkameran. Ska försöka fixa problemet så att jag kan lägga upp dom via forumet med. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten uppdatering.

Clownerna har börjat utforska karet nu, antar att dom börjar känna sig lite mer hemma. :)

Anemonen sitter kvar på samma plats, färgerna ser bra ut. Dock är det något "brunt" som är ovan munnen. Han sitter högt upp, så jag kan inte riktigt se vad det är och vill inte ner och oroa karet i onödan. Tänkte höra om ni vet vad det kan vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har han krupit ner mellan två stenar, kan inte se hans mun! (Nästan samma plats som tidigare)

Jag har några frågor. Hur lång tid tar det för anemonen att dra in maten till munnen när den fastnat på tentaklarna? Är det vanligt att dom "gömmer" munnen? Han har en väldigt svag brun färg på några ställen, är detta normalt?

Fiskarna mår dock super och simmar runt som två barn. Matglada och allmänt pigga. :)

Värdena är samma som tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är min anemon hungrig tar det inte många sekunder innan den drar ihop sig när den fått tag på mat.

Gömmer sig gör den minst en gång om dagen så det är nog inget ovanligt.

Att den är blek spelar nog inte så stor roll, min verkar ändra färg efter humör...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, var lite orolig som ny anemonägare.

Han blir större och större sen jag fick honom, antar att han vecklar ut sig efter flytten.

Kan inte hitta hans mun dock, är en jäkla massa tentaklar överallt! Ska den vara lätta att se?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...