Gå till innehåll

Vad hände här?


Rekommenderade inlägg

Hej.

Dessa ting har hänt. Jag fattar inte riktigt. Är det någon som kan har erfarenhet att lägga pusslet för mig.

Mitt nano-kar. 54L display, 20L sump. Jag hade problem med Cyano och beslutade att mörklägga i 3 dagar.

Jag började först att suga upp så mycket som möjligt, sen mörklade jag.

Efter tre dagar såg allting bra ut. Några kalkalger hade växt till sig på rutan faktiskt tyckte jag.. Och det verkade som att sniglarna parat sig.. många småsniglar på rutorna.

korallerna var ihopdragna, men allt var frid och fröjd. Jag tände halv belysning i 6 timmar första dagen.

Andra dagen tände jag sex timmar halv belysning då också.

Tredje dagen vaknade jag, då var det dimmigt i karet... det var precis som att sniglarna parat sig en gång till. Men nu såg mina hysterixer ordentligt vissna ut, alla zoanthider var ihopdragna.. när jag tände senare på eftermiddagen gällde samma sak.. Hysterixerna såg ut att vara ute för räkning... zoanthiderna var ihopdragna.

Palythoan var fullt utslagen, en fotosyntiserande gorgonia, fullt utslagen, ricordea fullt utslagen, en skivanemon vissen.

En snigel såg vissen ut, Acroporor, friska men stressade.

6 timmar belysning dag 3.

Dag 4 idag. Hysterix helt död, zoanthiderna till 90% utslagna (dvs lever), vattnet klart, snigel ligger död på sanden. En decora gobi ligger och flämtar.. alla andra fiskar friska..

Nu går karet med full belysning.

Fattar någon vad som hänt?

Är det mina sniglar som parat sig igen?

Är det hysterixerna som parat sig?

Är det zoanthiderna som krigar?

Är det syrebrist?

Helst håller jag tråden fri från spekulationer, men ideer är välkomna på sådant som jag inte tänkt på. Jag vill helst ha något så när kvalificerade svar, eller exempel på liknande händelser.

Tack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har kört kol under tiden va?

Syrebrist känns inte så troligt, som jag förstått det så skapar korallerna syre, så syrebrist skulle inte förklara hysterix döden. Kan det vara så att du rörde upp massa nitrit när du sög upp cyanon? det skulle kunna ta snabbt död på mycket i karet för att sedan återhämta sig väldigt snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej. Ingen tjockare sandbotten, har ungefär 1cm med ganska grov sand (inte sån fin som levande sand.. tyvärr dammar sanden deutritus så fort man rör den.)

Det jag funderar på, är om dimman som kom efter ett par dagar var bakterieblomning.. kanske jag hade en näringsexplosion när cyanon dog, som bakterierna festade på.

Akvariet ser ut att hämta sig.

1 Decora har dött, 1 har överlevt (den svage överlevde)

2 turbosniglar har dött, 2 har överlevt (de största har överlevt)

1 Hysterix, 1 Caledrium död

Jag är förvirrad. ser inte någon röd tråd riktigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan tro att du är på rätt spår med bakterierna..

Skulle kunna tänka mig att näringen steg kraftigt när cyanon dog, samtidigt som bakteriepoppulationen minskade utan ljuset (bara en teori) för att sedan när ljuset kom igång så ökade bakterierna i antal. Bakteriernas antal ökas ju väldigt drastiskt under rätta förutsättningarna, vilket du kanske skapat med höga näringsvärden och almän obalans mellan olika bakterier (teori igen) när poppulationen ökar rasande fort så blir det syrebrist (grumligheten borde berot på bakterier/döda bakterier)

Du kan ju få en sån "dimma" om man kraftigt överdoserar bakterier och kolkälla, det känns som om bakterierna fullkomligt exploderar i antal, förbrukar allt som finna att äta/förbruka och sedan svälter till döds.

Bara några tankar.. // Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi skulle ju inte spekulera men jag vill bara rätta till några missförstånd. Nitrit går inte "gräva" fram - det finns inte normalt men är en biprodukt av ofullständiga bakterieprocesser ( bland annat nitrifikation eller denitrifikation).

samtidigt som bakteriepoppulationen minskade utan ljuset (bara en teori) för att sedan när ljuset kom igång så ökade bakterierna i antal.
De bakterier vi har i akvarier (och som vi göder med organiskt kol) är inte ljusberoende utan de växer precis lika mycket oavsett ljus eller inte.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bidrar med en simpel spekulation eftersom det inte kan bli mycket annat: Vet inte hur mycket cyano du hade men du indikerar att den dog/försvann av mörkläggningen. I ett akvarium på 54 liter så skulle inte jag bli förvånad om det medförde en ganska kraftig belastning som skummare och denitrifikation inte hann med. Du fick dessutom tyvärr en kedjereaktion när några av din djur dog och belastade systemet ytterligare. Grumligheten tror jag därför är sekundär och det stöds av att den försvann rätt snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...