Gå till innehåll

Fiskar till ett rsm 130.


Fredrik85

Rekommenderade inlägg

Hej! Är ganska så ny på detta forum, även om jag smugit runt och läst ganska så mycket under ett par månader.

Jag har bokat ett rsm 130 begagnat här på forumet och funderar på vilka fiskar och hur många som går i ett sådant kar

utan att det blir överbefolkat.

Ett clown par känns givet men förutom det så tycker jag det är svårt att hitta mindre fiskar som jag gillar.

Någon som har några bra förslag? Jag är väldigt förtjust i färgglada fiskar och har tänkt ha en anemon, ricordea florida

och någon zoanthus i karet förutom fisk.

Tacksam för lite hjälp till en nybörjare.

mvh/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Fredrik!

Här har du en länk till lite mindre och färggranna fiskar:

http://www.liveaquaria.com/product/aquarium-fish-supplies.cfm?c=15+2124

Vad gäller anemoner så är det en bra idé att läsa på lite extra om dessa då det är ett känsligt djur och kan ställa til med en del besvär. Clownfiskarna har inga som helst bekymmer att ta andra mer enkla och tåliga koraller som värddjur.

Läs gärna på lite i anemonforumet om vad som krävs för dessa djur.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer en liten personlig reflektion om de fiskar jag haft (och har) och som finns i din länk.

Gobiodon atrangulatus (eller som den kallas i Sverige Gobiodon histrio) äe en utmärkt liten kompis - blir en 3 - 4 cm. Kan vara svår att ha mer än en för en längre tid i ett RSM. I mitt Percula 120 går två och har gjort det en längre tid. Kan slåss en del med släktingar - dock verkar den gå bra ihop med Gobiodon okinawae som också den är en pärla. Även här bör man nog inte ha mer än en i samma RSM men brukar som sagt var gå bra tillsammans med en av de förra. Elacatinus multifasciatum är en goby som hoppar omkring på botten och är ganska hårdför. de går bra att ha i par (eller flera) men på grund av sitt beteende så konkurerar de ihop med "räkgobies" och kan(om de är etablerade tidigare i karet) slå ihjäl de mer småvuxna av räkgobierna. Däremot går både Stonogobiops nematodes ochAmblyeleotris randallibra ihop med dem. Någon av dessa ihop med en pistolräka är nästan ett måste i ett gobiekar. Tänk bara på att du bygger din stenkonstruktion från botten och gör gärna tak och annat av sten under sanden så att räkan kan gräva ut sitt gångsysten utan att det rasar.

Bilden som sägs visa en Coryphopterus glaucofrenum är nog fel. Jag har den fisken och det är nog en Fosigobius, troligtvis en Fusigobius maximus. En ovanlig art som gräver och går att ha i par om man har ett stort akvarium. Mitt par har en grottkonstruktion i mitten av mitt Percula 120 som de gräver fram, gräver igen, gräver fram med jämna mellanrum. Nog svår att kombinera ihop med räkgobies pga av sitt beteende. Jag har haft väldigt svårt att etablera räkgobies ihop med det paret.

Det var fisk som gärna håller sig till ett substrat. Vad för fisk passar i vattnet. Clowner kan gå bra men då är det en del andra, lite mer sköra, arter du får välja bort. Personligen är jag mycket förtjust i Zoramia leptacantha (tidigare kallad bland annat Zoramia leptachantus, Apogon leptachantus eller Apogon arenatus) Det är en fisk som ser oansenlig ut i ett försäljningakvarium men som är helt underbar i ett levande akvarium. Underbart blå ögon som är som fyrbåkar. Den är känslig för långa transporter och man bör inte köpa den förrän den är acklimatiserad eller ta den själv direkt till ett separat akvarium.

De olika Nemateleotris - arterna är också bra alternativ - jag hade tre Nemateleotris magnifica en längre tid i ett Molly-hotell.

Vad gäller gyltor så är de olika Wetmorella-arterna ett utmärkt alternativ (om du får tag på dom). Du skall nog inte ha mer än en i ett RSM men de brukar fungera bra och tack vare sitt simsätt så är de underbara att titta på. Mandariner eller Scoter blennys fungerar också bra också men se till att du får en som äter djupfryst redan när du köper den.

Ovan är bara ett urval, det finns många mer. en art som enligt mig är den mest underskattade saltvattensfisken är Pyamaskardinalen (Sphaeramia nematoptera). Lugn, vacker och snäll.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar så mycket för den informationen. Kanon att få lite "verklig" information från någon som faktiskt haft fiskarna.

Gobiodon histrio/astrangulatus är riktigt vacker gynnare. Sen har jag sneglat lite på wetmorella albofasciata och

centropyge loricula eller bispinosa. Någon som har någon erfarenhet utav dessa arter?

Mvh//Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Skulle definitivt inte skaffa någon gul kirurg till mitt kar av den anledning stig just skrev. Har nog börjat få ganska klart för mig vad jag kommer ha i karet när det är inkört.

Vad har du tänkt då (nyfiken fråga)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...