Gå till innehåll

Biopellets V2.0


1538Moss

Rekommenderade inlägg

News fom Interzoo 2012:

Jag pratade med Dennis van Houten ("uppfinnare" av bio-pellets) på Interzoo 2012. Han kunde berätta at biopellets kommer i version 2, pellets är mycket större 10-15mm, och dem skal ha en svag gjenstrøming av vatten. Du skal inte skakas (Ref Zeovit). Han kunde inte ge ett datum när de kom till butiken.

/Pål

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Det var ju skillnad på version 1.0 och 1.1 iaf, de gick ju åt i olika takt. De som blandat rapporterade ju att version 1.0 kunde finnas kvar långt efter att 1.1 hade försvunnit. Sen har vi ju alla olika fabrikat som finns, de skiljer sig säkert där emellan också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya versionen av NP Biopellets kommer förhoppningsvis dyka upp i en webshop i Er närhet i slutet av den här månaden. De är större och de kräver ej att man håller dem svävande. De kan alltså placeras i mängd olika filter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte fullständig information ännu, men efter vad jag har förstått så ska det fungera med de flesta sorters filter. En hyfsad genomströmning är allt som krävs. Pelletsen äts upp av bakterier och är inte beroende av "skavningseffekten" som uppstår när pelletsen hålls svävande.

Båda sorterna pellets kommer att säljas i fortsättningen. Det är absolut inte så att att tidigare versionen är värdelösa, snarare så att man har hittat ytterligare sätt att få samma grundtanke att fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört metoden tidigare, med det då rekommenderade deltec filtret. Jag fick hela tiden problem med att de efter ett par månader klibbade ihop sig och tillslut låg som en klump i toppen på filtret (tröttsamt).

Dessa "icke svävande" pellets kanske inte ställer till lika mycket problem för mig ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...