Gå till innehåll

Val av termometer


Heske

Rekommenderade inlägg

Skulle inte våga lita på en IR-termometer för att mäta temperatur i akvarier, de bygger på att man mäter en våglängd i IR-spektrat (det finns dyra proffsmodeller som använder flera våglängder), och jämför denna med svartkroppsstrålningen, från detta får man vilken temperatur svartkroppen har, det har tyvärr väldigt många svagheter, som många människor inte är medvetna om, t.ex. om det är kritiskt med kroppstemperaturen hos en patient så använder inte sjukhusen IR termometrar utan en klassiker i ett ställe där solen inte skiner.. Detta för att IR är en väldigt känslig (inte på det sättet att den är noggrann utan på sättet att den lätt visar fel). Att IR används så mycket som den gör inom vården och även i industrin är för att den är enkel, snabb, icke invasiv, och har okej noggrannhet...

Att se ett akvarium som en bra svartkropp kräver ju en hel del fantasi, sjävlklart kan det fungera okej, speciellt så länge karet är lite varmare är omgivningen men att lita på värdet, nje, som sagt, speciellt om det finns saker som är lite varmare än vattnet i omgivningen...

Personligen kör jag med självbyggda mätprober med dessa chip, bra mycket mer tillräkneliga än vanliga digitaltermometrar som ofta använder NTC motstånd som har ett olinjärt temperaturberonde (där är ju gamla klassiska sprit eller kvicksilvertermometrar bra mycket bättre), men dessa kräver ju tyvärr att man har ett system för 1-wire mätning (som jag har uppsatt på min server där hemma)... Chippen går även att få certifierade, om man vill ha det, då uppfyller de EU direktiven för temperaturmätning för lagring av livsmedel för livsmedelstillverkare. Att tro att man har en noggrannhet som överstiger 1-2grader med vanliga digitala termometrar kan man inte göra, men sen är det ju frågan om det är så viktigt heller :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Väcker liv i tråden Har haft en ir termometer av billigare typ som jag försökt att använda som en snabbreferens på att tempen som akvariet visar är någorlunda ok. Men med varierande resultat upp till 2-3 grader fel.Min fru köpte hem en febertermometer apotekets egen, av modellen som man mäter direkt mot pannan. funkar hyfsat men det är en indirekt mätning som är kompenserad.

Ett bra tillägg på denna är att det finns ett läge med en liten hussymbol antagligen för att mäta faktisk temperatur. Hade ingen större förhoppning när jag testade den på akvariet men blev överraskad då den i mitt fall visade endast ca0.1 till 0.5 skillnad mot akvariets inbyggda.

har provat några dagar, inget vetenskapligt men fungerar verkar fungera. har provat vattenyta, sump, vid akvariets sensor samt frontruta 1 till 30cm.

Har även en febertermometer av öronmodell men den fungerar ej på lägre temperaturer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur viktig är temperaturen egentligen? Som jag ser det blandar vi friskt med fiskar och koraller från både olika delar i världen och som lever på olika djup, dvs de djur vi håller lever naturligt i olika temperaturområden och även om vattentemperaturen inte varierar lika mycket som i våra sjöar så misstänker jag att det finns en viss årstidsvariation?

Så enligt min mening räcker det med 13 kronorstermometern som man gärna kanske har två av för att se om en går sönder.På doppvärmaren ställer man in ett värde där djuren verkar trivas (tänk på att termostaten inte håller en exakt temp utan att den varierar runt ett börvärde, vissa mer än andra men alla gör det).

Sen är det bara att kolla på termometrarna ibland så att det inte avviker för mycket från det normala. Gör det det så får man felsöka på om det är termometrar eller doppvärmaren som har fuckat upp (eller kylare, solen, starkar lampor...).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...