Gå till innehåll

Val av termometer


Heske

Rekommenderade inlägg

Bara undrar lite vad folk använder för termometer för att mäta temperaturen i sina akvarium? Vad är mest exakt till rimliga pengar?

Själv har jag ju råkat ut för en termometer som visade 52 grader i rumstemp 2dagar efter att jag köpt den. Just nu förlitar jag mig på biltemas billiga ute/inne termometer men den stämmer inte alls överens med den digitala termometern som sitter i kylaren jag precis skaffat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tre olika till mitt kar.

En enkel remsa som sitter på glaset och en digetal i sumpen som jag köpt i en akvarieaffär, på dom ser jag om tempen vandrar iväg åt ena eller andra hållet.

Sedan har jag en gammal hederlig glastermometer som jag tar fram och använder som referens om det inte ser rätt ut på dom andra två.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tråkiga med termometrar är att när de digitala kom så fick folk för sig att bara för att det står att det är 23.8 grader så betyder det att det är 23.8 grader och inget annat. Så behöver det rakt inte vara. Dels kan man mäta fel. Särskilt IR-termometer med klåpare eller otur har stor potential för felmätning, det kan utan vidare bli 30 grader fel om man bär sig nog dumt åt. Även mätning av lufttemperatur är lurigt, felvisning på några grader får man lätt när man mäter t ex rumstemperatur, fysiken låter inte rucka på sig.

Mätning i vatten är dock säkrare, man får anstränga sig lite för att få det lika fel som det kan bli i luft. Även om då läget för säker mätning är bättre så blir det ändå inte säkrare än vad man betalar för. Normala termometrar har en osäkerhet på +- en grad, visar termometern alltså 23.8 grader och man inte har andra osäkerheter (typ strålning, håller i givaren osv) så kan man alltså gissa att den verkliga temperaturen ligger nånstans mellan 22.8 och 24.8. Displayer på kylare och liknande kan vara ännu sämre kalibrerade så man skall inte vara förvånad om det skiljer flera grader i visning.

Det finns två sätt att hantera det här, antingen så hankar man sig fram med vanliga termometrar och går på rimlighet och gissar att om flera termometrar är någorlunda överens så är man nog i närheten av sanningen. Eller så köper man en kalibrerad proffstermometer. Vilket tyvärr innebär att man riskerar ett visst ingrepp i plånboken, i de här sammanhangen så får man i stor utsträckning det man betalar för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag köpte 3 st billiga glastermometrar i djuraffären där stämmde alla överens och gör än i dag snart 2 år sedan, iofs 1 gicksönder glaset xplodera av nån okänd anledning. att alla 3 visar fel känns osanolikt. "lite of topic men hur gör man med doppvärmare är det lika mycket fel på dessa? då har vi problem" :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, känner inte riktigt att det är säkert och ha en glastermometer i karet, men man kan ju skaffa en och "kalibrera" sin digitala med iaf...

Sen får man kanske ta en titt hos nån akvarieförsäljare, känns bara som att dom tar bra mycket mer betalt för vanliga grejer bara för att det finns hos dom :(

Ang doppvärmare så tycker jag verkligen inte det är något att lita på... Har tre olika och bara en av dom slår av när den nått temperaturen jag ställt in. En värmer nån extra grad och den sista värmer till 28grader oavsett vad jag ställer den på...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Aqua Medics digitala termometer. Den är inte perfekt kalibrerad men man kan ju notera höjningar och sänkningar smidigt :-) Kostar strax under 50 kr från tysken: http://fish.aquaristic.net/en/Measurement-Regulation/Electronical-measuring-devices/Electronic-Thermometer/ab-Aqua-Medic-t-meter.html

Ser få sådana hos svenska återförsäljare. Juwels digitala termometer har jag iofs hittat lite här och där. Den har lite bättre sugkopp än aqua medics är min erfarenhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med 2st likvärdiga glastermometrar i karet, en högt upp och en nästan i botten av karet. Tidigare hade jag en i sumpen och förlitade mig blint på den, självklart skapar fysiska lagar (nedfall till sump, luftsättning osv) temperaturskillnader så sumpen låg 2 grader under tempen i överdelen av akvariet. Efter att ha konstaterat att jag hade en dålig returpump som inte orkade leverera en 1/4 del påstådda kapacitet bytte jag returpump och fick snabbt båda dessa termometrar att visa samma värde.

Sebastian skrev om doppvärmare, har en eheim 300W som ska vara av "bättre" modell, den "##¤"( ger mig 2-3 graders för varm temp), så ta den och mät separat i en hink eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte på sånna med laser punkt som man kollar värme i väggar borde ju funka lika bra mot burken

Mot vattenytan i så fall, mätning mot glas ger större risk för reflexer så att man mäter sin egen temperatur i stället för burkens t ex. IR mätarna är bra för en snabb koll och visar den några graders skillnad mot förra mätningen så kan man tro att det hänt nåt. Däremot är de inte så särskilt säkra för att få reda på vad den verkliga temperaturen är, de billiga varianter man hittar brukar ha en mätosäkerhet på typ +- 3 grader och det är ju inte värst imponerande. Oräknat då att det kan bli värre fel. De billiga varianterna saknar också viktiga funktioner och är byggda av simpelt material, det är som att jämföra en kamera i billig mobiltelefon med en systemkamera för proffs.

Tyvärr så är det helt enkelt så att vill man ha en digital termometer där man kan utgå från att om termometer visar 23.8 så är verkligen termometerns temperatur (nåt annat ska man inte tro att man får veta) 23.8 grader, skall man ha en sån precision då får man räkna med att tusenlapparna yr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet av IR termometrar är helt annorlunda. Jag håller termometern direkt mot framrutan så att ingen IR- källa utifrån stör mätningen. Jag får en upplösning på ungefär 2/10 grad med kjells billigaste. Noggrannheten verkar vara ungefär en halv grad jämfört med en sprittermometer med upplösning 0,1 grad och nogganhet +- 0,2.

Mäter jag mot vattenytan däremot reflekteras värmestrålningen från lysrören och jag får otroligt höga värden.

Jag har testat mot kar med 6, 8 10 och 12mm glas med lika bra resultat.

Jag kan bara rekommendera Kjells billigaste. Mätvärde inom en grad på 10 sekunder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet av IR termometrar är helt annorlunda. Jag håller termometern direkt mot framrutan så att ingen IR- källa utifrån stör mätningen. Jag får en upplösning på ungefär 2/10 grad med kjells billigaste. Noggrannheten verkar vara ungefär en halv grad jämfört med en sprittermometer med upplösning 0,1 grad och nogganhet +- 0,2.

Mäter jag mot vattenytan däremot reflekteras värmestrålningen från lysrören och jag får otroligt höga värden.

Jag har testat mot kar med 6, 8 10 och 12mm glas med lika bra resultat.

Jag kan bara rekommendera Kjells billigaste. Mätvärde inom en grad på 10 sekunder.

Jag kör Kjells dyrare variant av IR-mätare och får ungefär samma avvikelse som dig.

Har precis som dig märkt att det går bättre att få bra värden på glaset än direkt på vattenytan.

Mycket smidig apparat - rekommenderas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min kunskap på hur en IR mätare fungerar stöder både Stig´s och Morgans iaktagelser. För att en IR-mätare skall fungera optimalt krävs normalt att man mäter mot en svart yta. Varför - jo def. på svart är att i princip ingen strålning inom dessa våglängdsområdena (synliga ljuset och strax över) reflekteras från en svart yta. Det är därför som det blir så in i helsike varmet i en svart bil (innan AC-ens tid alltså) Ir mätningen mäter då bara den utstrålande värmeenergin och man får en bra mätning av temperaturen man är intresserad av. Att mäta nära glaset gör ju att man minskar reflektionen och får därför ett mer tillförlitligt värde. Nästa fälla är att jämföra tempen ut ur kylaren med den som är i karet. Uppvärmningen är en dynamisk process som framförallt sker uppe i displaydelen och tempen i sumpen är som någon innan sa oftast lägre (värmeväxling i skummare och i fritt nerfall ihop med luft) och att tempen på kylarens display är lägre är inte något upphetsande resultat - det skall den vara framförallt under dagtid med energitillförsel från lampor och annan värmestrålning. Kan tänka mig att temperaturskillnadena är mindre under natten.

Jag tror att man skall räkna med en möjlig felvisning på ca 1 grad och därför ta hänsyn till den möjligheten när man dimensionerar sitt system.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller det där med att mäta på glas eller vatten så ligger glas på en emissivitet på 0.92 och vatten på 0.98, eftersom enkla IR-mätare brukar vara fast inställda på 0.95 blir felet alltså i samma storleksordning. Glaset kyls dock något av luften vilket ger ett visst fel, av mindre betydelse dock. Vad som däremot inte är ointressant är att glas är oerhört bra på att reflektera värmestrålning, det är därför det används i växthus. När man mäter på glas så riskerar man därför att få med en massa ovidkommande värmestrålning från annat i närheten in i mätaren. Det kan bli så mycket att det lätt kan störa mätningen. Att det sen kan bli samma effekt på en vattenyta om man har en stor mängd strålning från lampor där må så vara men slutsatsen blir då att man helst mäter när belysningen är släckt.

Men det här med att det finns en erfarenhet av att det ofta blir bra värden med IR-mätare? Jodå, det är just det som är problemet. Visade de konsekvent fel så vore det inte nåt större problem men eftersom de ofta ger bra värden så blir man invaggad i trygghet. Och eftersom enkla mätare inte har nån justering för emissivitet så blir man inte ens medveten om att det finns nånting som det finns ett behov av att justera. Och så går man och mäter på en blank metallyta med emissivitet på kanske 0.1 och får ett värde som är helt bort i skogsbrynet och tror på det eftersom det ju fungerat förut. Eller så mäter man på glas och råkar göra lite annorlunda och får med en massa reflekterad strålning och så är det kört.

Bättre än +- 2 grader skall man aldrig räkna med på IR-mätare och då pratar jag om proffsutrustning som är rätt justerad och i händerna på nån som är insatt i vilka fällor det finns. Med enkel utrustning och utan att tänka sig för kan det bli fel på flera tiotals grader. Och som sagt, blev det fel hela tiden vore det en sak men just det där att man ofta får bra värden, det är just det som är problemet.

Nämnas tål att det gått ut uttryckliga direktiv om att IR-mätare inte får användas i t ex livsmedelstillsyn. Anledningen till det är att mätvärdena är så osäkra att de inte har en chans att överleva som bevis i en domstol. Nästan vilken klåpare som helst mal ner all trovärdighet i ett mätvärde från sån mätning och det är alltså helt enkelt meningslöst att använda metoden i tillsyn, det bevisar ingenting.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är som Bygert skriver viktigt hur man mäter. Mäter jag på avstånd från glaset och framför allt i sned vinkel mot glaset får jag fel värde men i kontakt med glaset och rät vinkel blir värdena mycket noggranna. Till saken hör att jag har många akvarier så rumstemperaturen ligger väldigt nära akvarietemperaturen.

Rummen är i allmänhet mindre än två grader svalare än karen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag skrev att man får räkna med plus - minus 1 grad så menade jag inte specifikt IR mätning utan den bästa typen av mätning som finns för oss vanliga dödliga Det är för mig en kallibrerad glasterometer eller en kallibrerad mätelektrod till exempelvis till GHL. Det man kallibrerar den med är då en kallibrerad glastermometer :). Jag håller med Bygert om IR mätarnas svagheter - jag har mätt mycket med sådana i min yrkesroll och jämfört olika material och färger.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med 3st i mitt P90. En liten digital med sugpropp på som kostade max 100kr.

Sen har jag självklart en sån klistermärkesgrej på rutan. (Aqua Medic T-Meter Thermometer)

Sen har jag en dator med sensor i akvariet som styr fläktarna jag har satt på kanten.

Och alla visar lika och jag har dem på olika sidor i akvariet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...