Gå till innehåll

Panik


jimmy

Rekommenderade inlägg

Varför skulle försäkringbolaget betala för att man stoppar giftiga djur i burken??? Säger du sanningen till försäkringsbolaget skulle det förvåna mig stort om de betalar ut någon ersättning.

Tråkig historia,,,

EN lite tråkigare sak är nog att moralen här på forumet kan vara bristfällig,,,, uppmana till försäkringsbidrägeri (min tolkning) Är nog inte så smart

"Ang försäkring.

Innan du anmäler så kolla exakt vad försäkring täcker.

Kan mycket väl vara så att den inte täcker i detta fall men skulle täcka om det orsakats av något tekniskt fel som tex en trasig doppvärmre ;-)"

MVH Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skulle försäkringbolaget betala för att man stoppar giftiga djur i burken??? Säger du sanningen till försäkringsbolaget skulle det förvåna mig stort om de betalar ut någon ersättning.

Tråkig historia,,,

EN lite tråkigare sak är nog att moralen här på forumet kan vara bristfällig,,,, uppmana till försäkringsbidrägeri (min tolkning) Är nog inte så smart

"Ang försäkring.

Innan du anmäler så kolla exakt vad försäkring täcker.

Kan mycket väl vara så att den inte täcker i detta fall men skulle täcka om det orsakats av något tekniskt fel som tex en trasig doppvärmre ;-)"

MVH Richard

svårt att prata moral när det gäller försäkringsbolag,dom brukar ju inte ha nån

;-(,men allrisk som vissa har genom facket täcker en hel del

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo visst kan man se det så crille. Det jag ville poängtera var att det kan vara dumt att "uppmana" till försäkringsbedrägeri på ett öppet forum,,, vem vet den som kanske handlägger jimmys ärende kanske just nu sitter och läser tråden, och det är som sagt brottsligt med försäkringsbedrägeri. Därmed inte sagt att försäkringsbolagen på något vis gör rätt, och det kan ju också möjligtvis ses som brottsligt, omoraliskt och oetiskt eller vad man vill kalla det.

MVH Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tanke om katastrofen... När jag läst hur det gått för andra som har haft sjögurkor som dött el. varit "olydiga". Kan skillnaden mot att det gått bra för andra och dåligt för dig vara att du saknade skummaren vilket annars kanske hade transporterat port giftet och inget hänt med karet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då har det börjat återhämta sig i karet alla fiskarna dog men alla lägre djur verka ha klarat sig även sjögurkan.

Om försäkringen har jag inte kollat ännu men ska göra det på måndag å återkommer med svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående om huruvida skummaren kan klara karet vid sjögurkegift. Jag hade en kraftig Deltec-skummare till mitt kar. Den skummade av giftet effektivt. Skumpelaren var mycket fast, stod rakt upp och lyfte t.o.m. av locket på uppsamlingskoppen! Så visst kan man skumma bort giftet. Problemet för mig var att det inte gick fort nog, så alla fiskarna dog ändå. Hade 630 liters kar, och en Deltec-skummare för 1200(?) liter (en sådan med två Aquabee-pumpar).

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

DEt går på spar låga det som finns i karet är två putsar räkor men det får vara så över sommaren så tar jag nya tag efter sen om det inte kommer några erbjudanden på vägen.

Ska försöka få upp den lägre djur faunan så länge tror att det kan vara bra tills nästa gång det kommer väldigt mycket nya roliga små djur som man kan sitta å titta på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med pumpars insug är ett jäkla problem

och det gäller även om man har Tunze Streamer pumpar (om man har otur).

Oturen kommer självklart att drabba mig.....

Därför köpte jag igår två stycken Tunze Classic 4002 pumpar (800 l kar).

På insuget sätter jag på ett stort skumplastfilter och nu vore sjutton om jag skulle få problem med djur, gurkor, anemoner m.fl. som fastnar i insuget.

Även BroderIsak kör med dessa pumpar och verkar vara helt nöjd.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag råkade ut för exakt samma sak som dig , igår!

gick in på saltvattensguiden och hittade dit inlägg det första jag gjorde.

hade inte en aning om att sjögurkorna var giftiga! (skulle man ju kunna tro att man blir upplyst om när man köper dom)

all fisk dog innom 1,5 timmar, tur att man är nybörjare och inte kommit så långt med karet=två fiskar!!

fick låna en skummare av en kompis och ska byta vatten i dag, korallerna håller redan på att återhämta sig.

men jag kan inte hitta min sjöhare!!

fråga:

om nu sjöharen har gått samma väg som gurkan, alltså in i pumpen( har inte öpnat och tittat ännu) är den också giftig eller blir den det om jag inte hittar den?

Hurra för saltvattensguiden!!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...