Gå till innehåll

Vilken kirurg i ett 230 liters akvarium?


Guest Simon_B._Goode

Rekommenderade inlägg

Guest Simon_B._Goode

Jag har ett 230 liters akvarium som ska bli ett saltvattensakvarium och jag hade tänkt att köpa antingen en Gul Kirurg eller en Palett Kirurg. Vilken rekommenderar ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker tyvärr att 230 liter är för litet för kirurger... Det är livliga fiskar som kräver utrymme! Sorry, men så är det... Karet bör vara minst 150 cm långt...

Själv sitter jag för närvarande och lider lite med fiskar som jag tycker borde ha minst 3-4 meter långt kar... och det är inte riktigt rätt... :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du skall ha någon, ta en Gul Kirurg,

den är relativt lätt, mindre, samt en bra algätare.

Självklart borde vi alla ha 3m långa akvarium att ha fiskarna i men det är få som har den möjligheten.

Går man runt och kollar under "Bilder era akvarium" så har många kirurger i akvarium under 200 liter. Det finns till och med kirurger i 120 liters burkar, även om det kanske inte är att rekommendera.

Själv funderar jag på att bygga en burk på 225 liter och ha en gul kirurg i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du skall ha någon, ta en Gul Kirurg,

den är relativt lätt, mindre, samt en bra algätare.

Självklart borde vi alla ha 3m långa akvarium att ha fiskarna i men det är få som har den möjligheten.

Går man runt och kollar under "Bilder era akvarium" så har många kirurger i akvarium under 200 liter. Det finns till och med kirurger i 120 liters burkar, även om det kanske inte är att rekommendera.

Själv funderar jag på att bygga en burk på 225 liter och ha en gul kirurg i.

Ja, det stämmer Newbe att många tränger in fisk i små kar... men det är fortfarande inget själ för att rekomendera andra att göra det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart skall man inte rekommendera att stoppa in kirurer i 80 liters akvarium, men här ställdes en fråga. Palett eller Gul Kirurg i 230 liters? Författaren av en sådan fråga vill ju ha ett svar, inte moralkakor.

Tror att en gul kirurg klarar sig utmärkt i en sådan burk. Vill man lätta samvetet lite kan man köpa en liten och sedan sälja den vidare när den blir större.

Om man bara är ute efter det bästa för fisken så bör man låta den vara kvar i havet eller skaffa en simbassäng.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är så att du är ute efter något som hjälper mot alger så är sniglar ett bättre tips. Ett problem är att stora fiskar skitnar ner mer än små vilket gör det svårare att hålla bra vatten värden. Kraven på tekniken och omsorgen av akvariet ökar och marginalerna minskar. Men jag tror inte att det är några problem att ha en liten gul kirurg i ditt 200 liters, men tänk på att de växer fort. Men som tidigare nämnt, kirurger bör ha plats att simma på, därför bygger jag större till mina.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...