Gå till innehåll

Kostnad per månad för ett 200-300 liters kar?


Astvinr

Rekommenderade inlägg

Svårt att säga riktigt exakt men jag skulle tippa på någonstans mellan 3-5kr per liter(för allting) beroende på vad du använder för tillsatser och vilken typ av akvarium.

Du får dock jobba om du skall komma till den nedre delen av skalan ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du har tajt ekonomi, så skulle jag avråda dig salt, faktiskt (nu kanske jag får många på mig här, men det är min åsikt)!

min erfarenhet är att det går mer pengar än man tänkt sig. nu har jag haft budget för detta, men när man får välja mellan att köpa fosfat-remover och "mat på bordet" så är det kanske en annan sak!

nu var det bara ett antagade från min sida att du hade tajt budget. det kanske var bara att du var nyfiken?

kanske du ska börja mindre i sådant fall, eller kanske köra sötvatten rentutav?

ps Boston ALE är gott! ds

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett mindre kar är ju att föredra om det är tajt ekonimi som föregående talare säger. Men att behöva köpa en massa tillsatser och liknande anser jag att det kan vara till en överdrift beroende på vad du tänkt dig. läderkoraller och mjukisar samt diverse lätta fiskar behöver inte lika goda vattennivåer som SPS'er och liknande. Jag har mycket tillsatser här hemma som jag köpt på mig och det enda jag använder är salt, fosfatremover och aktivt kol. Ibland kör jag även i lite korall kalcium samt jod. Har en massa ballingsalter men inte känt att jag behöver använda det då mina koraller verkar trivas bra som det är!

Edit: Stavfel :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har räknat lite på mitt 375L och de slutade på 300:- i månaden. Jag har säkert missat något eller överskattad något annat men billigt är det inte iaf. Detta är bara driftkostnad och inte inköp av koraller eller fisk.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har räknat lite på mitt 375L och de slutade på 300:- i månaden. Jag har säkert missat något eller överskattad något annat men billigt är det inte iaf. Detta är bara driftkostnad och inte inköp av koraller eller fisk.

/André

Räknar du med el, salt, byte av lampor, tillsatser, eventuella removers?

Isåfall har du lyckats väldigt väl...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ger ca 140 kr månaden på 300 liter,

Tillsätter manuellt lite pö om pö,,

Vatten byte 10 procent en gång i veckan, när jag hinner.

Har bytt till led, dyrare klump summa men mycket billigare i drift,,

Så 140 kr får jag min fasta kostnad till,

Som jag inte kommer undan,

Men med alla inköp man gör så lägger ja minst 1500 kr i månaden på karet vissa månader har jag lagt 10 tusen vissa bara 500. Det varierar .

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan säga att min fd uträkning numera inte stämmer. Haha!

Elkostnaden för bara mina leds ligger på 100kr, inga pumpar och annat är inräknat.

Salt landar på mellan 100-200kr och mat 120:- så där sprack det. :P

Totalt ligger jag nog någonstans mellan 700-1000:-

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ger ca 140 kr månaden på 300 liter,

Tillsätter manuellt lite pö om pö,,

Vatten byte 10 procent en gång i veckan, när jag hinner.

Har bytt till led, dyrare klump summa men mycket billigare i drift,,

Så 140 kr får jag min fasta kostnad till,

Som jag inte kommer undan,

Men med alla inköp man gör så lägger ja minst 1500 kr i månaden på karet vissa månader har jag lagt 10 tusen vissa bara 500. Det varierar .

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tror dina beräkningar är lite off ;) 10% vattenbyte i veckan motsvarar ~135l vatten i månaden (1/5 dunk salt), bara där har du 125kr +/- lite beroende på salt. Har svårt att se någon med salt komma under 100kr månaden i el, tänk på att en returpump + skummarpump brukar dra ~40W st 24/7. Sen streamers etc. Tror det är få kar som ligger på under 100Wh bara på pumpar. Där har du en hundralapp till. Sen mat, ljus, tillsatser etc.

Tror nog det är närmre 300kr månaden du ligger bara drift om man inte räknar med produkters livstid i bilden.

och till TS Runt 1-2kr litern är nog det vanliga beroende på vad man kör för system etc. så räkna med runt 400-600kr bara för att hålla igång allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror dina beräkningar är lite off ;) 10% vattenbyte i veckan motsvarar ~135l vatten i månaden (1/5 dunk salt), bara där har du 125kr +/- lite beroende på salt. Har svårt att se någon med salt komma under 100kr månaden i el, tänk på att en returpump + skummarpump brukar dra ~40W st 24/7. Sen streamers etc. Tror det är få kar som ligger på under 100Wh bara på pumpar. Där har du en hundralapp till. Sen mat, ljus, tillsatser etc.

Tror nog det är närmre 300kr månaden du ligger bara drift om man inte räknar med produkters livstid i bilden.

och till TS Runt 1-2kr litern är nog det vanliga beroende på vad man kör för system etc. så räkna med runt 400-600kr bara för att hålla igång allt.

Nu e det så att jag inte har någon el räkning alls ;) haha

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var faktiskt inte så farligt som jag trodde det skulle vara. Har inte planerat exakt storlek på karet då jag antagligen kommer fixa ett begagnat på 100-250 eller så. Vet inte hur pass mycket extratillsatser jag kommer att behöva använda riktigt än. Vill dock gärna ha lite krävande koraller då jag antagligen skulle tappa motivationen om jag gjorde det alldeles för enkelt för mig själv. Mitt problem är snarare vem som skulle kunna ta hand om mitt blivande kar när jag är borta över helger och sånt då jag reser lite. Sen har jag en fundering över om det finns någon uppe i Dalarna som säljer koraller, vet att djurmagazinet i Falun har fiskar men efter att ha beskådat deras akvarium en längre tid tror jag det hade varit en dålig ide att handla fisk eller koraller därifrån. Även privata säljare hade varit intressant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...