Hanssanden Postat 6 juni 2012 Postat 6 juni 2012 Hej Alla,Ni som kör med balanserad balling, dvs doserar lika mycket av Ca & KH tex enligt Stigigemlas recept.Om ni efter mätning kommit fram till att ni har för högt KH mot vad ni ska ha och att Ca värdet är lågt doserar ni bara Ca och inte KH då ?Har använt Aqua calc för att räkna ut hur mycket jag ska dosera.Mvh Hans Sandén i Braås.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
akutmottagning Postat 6 juni 2012 Postat 6 juni 2012 jag har tvärtom lågt kh normalt ca doserar idag 15 ml mer av kh dunken gjort så 1 år inga problem. Citera
Hanssanden Postat 6 juni 2012 Författare Postat 6 juni 2012 Ok Sebastian , då kanske det inte är så konstigt att dosera olika ur dunkarna.Mvh Hans Sandén i Braås.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
DaTrucka Postat 6 juni 2012 Postat 6 juni 2012 Ok Sebastian , då kanske det inte är så konstigt att dosera olika ur dunkarna.Mvh Hans Sandén i Braås.Sent from my iPhone using TapatalkFunkar bra. Det måste man göra lite då och då. Oavsett vilken ballingmetod man kör.Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk. Citera
Jonas Am Postat 7 juni 2012 Postat 7 juni 2012 Funkar stigigemlas recept att dubbla pulvermängden rakt, av förutsatt att det inte överstiger den maximala upplösnings koncentrationen, så man kan dosera mindre, har inte receptet framför mig just nu. Citera
stigigemla Postat 7 juni 2012 Postat 7 juni 2012 Att mitt recept är så utspätt är för att det skall gå lättare att lösa bikarbonatet. Det är inte så kul att skaka en dunk i en timme eller så även om man kan ha den i knät framför TV:n. Kalcium och Magnesium löser sig hur mycket som helst nästan och natriumkloridfria saltet har olika sammansättning från olika fabrikanter så där får man vara försiktig. Det innehåller en massa olika ämnen så om man gör för stark koncentration är det ett nödvändigt ämne som inte löser sig. Citera
Jonas Am Postat 7 juni 2012 Postat 7 juni 2012 Tack för ditt svar.Då är det väl lugnast att följa det. Citera
J_Green Postat 8 juni 2012 Postat 8 juni 2012 Tjena. Dum fråga kanske men vart köper man större förp. med bikarbonat, affärerna verkar bara ha småpåsar. Citera
krille 55 Postat 8 juni 2012 Postat 8 juni 2012 Här nere i smålandsskogarna köper vi av stig. Det måste väl finnas andra saltbutiker som också säljer storpack Citera
Hanssanden Postat 8 juni 2012 Författare Postat 8 juni 2012 Bioted , triton, drakfisken osvMvh Hans Sandén i Braås.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
J_Green Postat 8 juni 2012 Postat 8 juni 2012 ok. sorry har inte kollat än, jag trodde det bakrelaterat Citera
stigigemla Postat 8 juni 2012 Postat 8 juni 2012 Apropå bak. Du bör kunna hitta 2 kilos tetra på Citygross eller liknande. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.