Gå till innehåll

Strejkande Streamers


Purre

Rekommenderade inlägg

Hejsan

Jag har två Tunze Steamers 6101 som inte vill hoppa igång. (Köpte dessa begagnade).

Den ena av dem fungerade klockrent, då jag först drog igång den. Den gick som den skulle i flera veckor. Då sedan skulle lägga i levande sten i akvariet, drog jag ur kontakten till Streamern. När jag sedan satte i kontakten så ville den inte hoppa igång. Man ser att impellen rör sig något halvvarv, men den vill inte hoppa igång för fullt.

Jag har tagit upp Streamern och knackat lätt på den, smörjt in impellen med matolja. Den kan hoppa igång, men så nästa gång man sätter i kontakten så vill den inte (man blir ju galen).

Det är likadant med den andra Streamern, den vill inte heller hoppa igång. Den har dock aldrig varit igång som den första. Man ser bara att impellen rör sig lite när man kopplar in den, men den vill inte heller hoppa igång.

Någon som har tips om hur jag kan få igång dem? Eller är det bara att kassera dem och köpa nya?

Tacksam för svar

/Purre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På mina streamers har det varit som ett glidlager i plast längst bak på axeln. För mig har det hänt att dessa kärvat fast mot axeln, så det jag gjort är helt enkelt att skölja med varmt vatten och snurrat på lagret. Nu har inte jag plockat isär just en 6101, men kan var värt att kolla detta.

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På mina streamers har det varit som ett glidlager i plast längst bak på axeln. För mig har det hänt att dessa kärvat fast mot axeln, så det jag gjort är helt enkelt att skölja med varmt vatten och snurrat på lagret. Nu har inte jag plockat isär just en 6101, men kan var värt att kolla detta.

Hej Maglofster

Ja så ser axeln ut på mina Streamers också, en gummipackning längst bak.

Jag provade och sköljde med varmt vatten. Det såg lovande ut till en början. Den ena Streamern hoppade igång, men då jag satte den på plats i akvariet så la den av. Den andra Streamern ville inte hoppa igång, impellen rörde bara på sig lite grann.

Men tack ändå för ditt svar

mvh Purre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova att lägga dem i ett ättiksbad ett dygn. Det har fungerat för mig vid liknande problem.

Hej Ticky.

Har provat det också. De låg i ättiksbad några dygn innan jag skulle installera dem i akvariet. Men jag kan ju låta dem ligga i ättiksbad några dagar till, det skadar ju inte.

mvh Purre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Maglofster

Ja så ser axeln ut på mina Streamers också, en gummipackning längst bak.

Jag provade och sköljde med varmt vatten. Det såg lovande ut till en början. Den ena Streamern hoppade igång, men då jag satte den på plats i akvariet så la den av. Den andra Streamern ville inte hoppa igång, impellen rörde bara på sig lite grann.

Men tack ändå för ditt svar

mvh Purre

Okej, men då löper axeln fint inuti lagret? Det är bara axeln som skall rotera och inte hela biten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, men då löper axeln fint inuti lagret? Det är bara axeln som skall rotera och inte hela biten.

Ja, då jag tar ut axeln så löper den fint mellan de två delarna axeln består av. Det är ju en liten del med gummipackning som ligger längst ner i botten på lagret och en större del med propellern. Dessa två löper fint mot varandra. Då jag sätter in axeln så går det att snurra på den för hand. Men då känner man att magnetkraften tar emot lite, men annars verkar det gå lätt.

Jag har nu haft de två Streamers:arna med impeller/axlar i ättiksbad över natten. Och nu provkört dem, men de vill ändå inte hoppa igång. Impellen rör lite på sig då jag kopplar in ström, men den orkar inte dra igång.

Man kanske kan byta ut impellen och även den delen som omsluter impellen (lagret ?), det ser ut som om den delen går att ta isär? Det ser ut som att det är en sprint som man eventuellt kan ta bort? Någon som vet om man kan göra det?

Mvh Purre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är vanligare med fel på nätdelen än själva pumpen om den inte "larmar" för att någon kylkanal är igentäppt

Hej Greger.

Då jag tillför ström till Streamern så ser jag att den röda lampan på nätdelen tänds (jag antar att den röda lampan är en automatsäkring). Efter en kort stund om inte Streamern hoppar igång så släcks den röda lampan och då antar jag att säkringen slagit ifrån så att inte Streamern får någon ström alls.

Man får känslan av att impellen inte orkar snurra runt, den bara rycker lite. Det kanske är för att nätdelen inte levererar tillräckligt med ström/spänning.

Det skumma är ju att Streamern kan hoppa igång ibland, men så nästa gång så vill den inte.

Jag har två sådana här Streamers Tunze 6101. Nätdelen till den ena av pumparna har gått sönder. Det hände då jag skulle koppla ihop nätdelen med pumpen. Då small det till i nätdelen, det blev väl kortslutning i den av någon anledning. Nu har jag bara en nätdel till mina två pumpar. Båda pumparna beter sig på samma sätt, det är samma nätdel jag provar med.

Finns det reservdelar till dessa Streamers att få tag på? Det är kanske nätdelen som spökar, så två nya sådana kanske skulle göra susen. Nätdelen har modelnr: 9935. Ringer dej någon gång i veckan Greger.

Mvh Purre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft precis samma fel med 3 streamers. Det fungerade bättre om jag körde dem på lägre effekt (12V istället för 18V el 24V). Tillslut fick jag en ny nätdel från Tunze och nu fungerar alla klockrent. De gamla nätdelarna verkar vara lite för klena. Om jag inte missminner mig var det mera klös (mera ampere) i den nya.

Själv köpte jag nya impellers, badade i ättika o.s.v. Ingenting hjälpte, det är ny nätdel som gäller.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Leffe (Greger) och Johan (Waterboy). Jag får försöka få tag på nya nätdelar till mina två Tunze 6101.

Jag har två äldre Tunze 6100 (de har runda tunga transformatorer eller vad det är för något). Dessa två streamers funkar klockrent. Jag köpte alla fyra samtidigt av en kille. Man tycker ju att nyare saker borde hålla längre, men så var det inte i detta fallet.

Tack alla ni andra också för era svar och tips.

/Purre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...