Wigge Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Har ett 32 liters nano kar med 2 clowner, en pepparmints räka och ett par sniglar. och nu är det så här att vattnet vill inte bli riktigt rent=/. först rinner vattnet ner genom 3 "grova tvättsvampar"(vad heter det egentligen?) sen genom en påse med makaroner sen genom 5 biobollar.finns det något man kan göra för att få vattnet lite renare, T.ex. lägga till något extra filter som man har hemma eller vad tror ni? kom gärna med förslag:)ha en fortsatt trevlig kväll=) Citera
Wigge Postat 10 juni 2012 Författare Postat 10 juni 2012 tjenare ulf=)är ganska ny i det här med akvarium så du får ursäkta mig om jag ställer dumma frågor. jag hade i en påse med aktivt kol, la det i filterfaket bakom akvariet(hoppas du förstår vad jag menar, annars fråga) och det låg där under natten men såg inte ut att bli någon förändrig på vattnet=/ är det fel att lägga det i filterfaket?=) Citera
ulfsa Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Hej ! Jag är nybörjare på salt också (drog igång mitt i mars i år) men aktivt kol vad det jag kom att tänka på. Det viktiga är väl att man får konstant cirkulation av vattnet genom filtret men det kanske du redan har. Citera
ulfsa Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Vill tillägga också att här finns det inga dumma frågor. Jag har ställt min beskärda del av nybörjarfrågor här också Det finns mycket kunskap här på forumet och alla är väldigt hjälpsamma. Citera
Wigge Postat 10 juni 2012 Författare Postat 10 juni 2012 har ju cirkulations pump i akvariumet, och retur pumpen som jag har riktat åt vars ett håll så att de "blåser" i motsatta riktningar. men hur menade du med att ha cirkulation genom filtret?=) Citera
Wigge Postat 10 juni 2012 Författare Postat 10 juni 2012 får man fråga vart i akvariumet man ska hänga/lägga kolet?=) Citera
Hermanbrute Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Har du skummare? Om du inte har det så bör du byta vatten lite oftare.Hur ofta gör du vattenbyte överhuvudtaget?Aktivt kol låter som en bra idé men ge det en vecka eller två! Citera
Virse Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Inte övervägt att skaffa dig en skummare? Du kan ju alltid göra lite större vattenbyten varje vecka. Citera
Wigge Postat 10 juni 2012 Författare Postat 10 juni 2012 nej har inte skummare=) och gör vatten byta standard 2 veckors mellanrum om det behövs oftar gör jag det=)vart ska jag hänga kolet?=) Citera
Virse Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 nej har inte skummare=) och gör vatten byta standard 2 veckors mellanrum om det behövs oftar gör jag det=)Om vattnet är skitigt så behövs det ju. Citera
Wigge Postat 10 juni 2012 Författare Postat 10 juni 2012 men menar mer att där är små partiklar i vattnet som filtret borde ta =) inte skitigt på det sättet=) Citera
Wigge Postat 10 juni 2012 Författare Postat 10 juni 2012 så menar om man kan göra något som tar upp lite mindre partiklar i en filterfika?=) ps vart ska man hänga aktivt kol i akvariumet? Citera
Hermanbrute Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Vart du vill. Men fungerar bäst där du har mkt circulation. Gör mer vattenbyten. gör ett på 50% den här veckan och kör sedan på 1 eller 2liter varje vecka beroende på dina värden i karet. Citera
Wiking Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Kol skall du alltid ha i. Byt ut det 1 gång i månaden. Till ett sådant litet akvarium behöver du ingen skummare byt lite vatten var eller varannan vecka i stället. Mata mycket försiktigt. Citera
Wigge Postat 10 juni 2012 Författare Postat 10 juni 2012 Tack för hjälpen alla:) känner att jag har mer koll nu:) Citera
Wigge Postat 12 juni 2012 Författare Postat 12 juni 2012 min pumpande xenia blev hängig igen över natten, har kört med aktivt kol i snsart 3 dagar, så gjorde ett 10 liters vatten byta och har kvar kolet någon timme till=) rätt eller fel gjort? Citera
Laggeman Postat 15 juni 2012 Postat 15 juni 2012 Hos mig funkar inte Xenia alls, den bara blir mindre och mindre och försvinner till slut. Vissa mjukkoraller kräver jod för att må bra, antar att jag inte har tillräckligt av det i mitt kar. Citera
freddi36 Postat 15 juni 2012 Postat 15 juni 2012 Du har inte testat att ha i lite filtervadd? Finns att köpa på akvarieaffären, ser ut som bomull typ. Sätt det någonstans där vattnet kommer genom filterfacken. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.