Gå till innehåll

Enkelt filter, som kommer krascha hela karet... kanske...


Hirez

Rekommenderade inlägg

Hej,

Efter några rekommendationer gjorde ett enkelt filter som tar allt vatten som kommer ner i karet.

Vill tacka för alla bra råd jag fick och är mer en öppen för förslag, detta var bara V.1.0.

Resultatet märktes efter några dagar, och nu efter en vecka kan jag enkelt påstå att jag aldrig kommer köra utan någon sorts filtrering.

MEN, nu har jag fått höra att avloppsröret jag använde har farliga ämnen i sig, filtermaterial kan också släppa farliga ämnen och sist kan det ansamlas så mycket skräp i filtret som släpper ifrån sig tråkigheter.

Nu får ni gärna lämna ris eller ros!post-4913-14468925840992_thumb.jpg

post-4913-14468925840704_thumb.jpg

post-4913-1446892584086_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alex, smart ide med den direkt på avrinningen och med översvämningsskydd :D

Kan tipsa dig (och flera) om att Clas Olsson säljer cylindrar i akryl för att ha dekorationsblommor etc i (ca 100kr) , köpte en sådan tidigare för att ha till annat projekt men nu funderar jag på att bygga om den till ett filter istället, vanlig filtervadd för akvarier funkar ju fint som filtermedia i den. Bara byta i samband med veckoschemat :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yep, skall fråga om det finns i pvc, skulle en "grå" vara rätt? Svårt att veta, men jag kollar.

Colan: Gällande akryl är det ett bra tips, tänkte nämligen ha något att stoppa lite strumpor i :) får ser hur det hela går. Skulle vilja kunna ha flera fack, eller iaf, kunna köra några kol/fosfat remover i samma rör. Överinningskyddet är helt perfekt.. ibland tar det nämligen olika lång tid för det att sätta igen, beroende på mat, Coralsnow och annat ;)

Sedan undrar jag vad ni tycker om faktum att filtermaterialet är under vattenytan?

Förslag var att ha det ovan ytan, men vad är fördelarna? Som jag har det nu är det knäpptyst och inte en ända bubbla kommer fram då avrinningen är under vattenytan också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej , den pvcn är ofarlig , om du sätter 2st pvc rör i botten där du borrat i kors , och frugans durkslag , då får du ett stopp i botten på röret , vanlig filter vadd funkar utmärkt ,har aldrig förstått varför något kan bli farligt bara för man byter plats på det , antingen finns det i karet eller i ett filter , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sett att korallfisken i Linköping kör med precis såna rör i sina burkar.

Jo, men de håller på och monterar bort dem nu.

Edit Frågade dock ej varför de tog bort filtren (men de har ju uppenbarligen fungerat hos dem, de har funnits där under de 10 år jag besökt dem)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...