Gå till innehåll

Bygga om sump.


Marcus-

Rekommenderade inlägg

Kan man bygga om en sump när man har vatten i den?

Har en sump där jag måste ändra vattenivån i mitt första fack. Har en bubbelfälla där och idag är vattennivån 15 måste ändra den så skummaren fungerar.

Om maskär av det glaset för att ändra nivån kan jag fästa glaset igen på en annan nivå och i så fall vad fäster jag det med om jag har vatten i sumpen?

Eller jag måste helt enkellt tömma depå vatten?

Måste fixa detta nu omgående då skummaren ej skummar. Kan inte höja skummaren mer för den slår i taket på karet... Kan ju inte skära sönder skummaren heller....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jupp får väll tömma den då...

Kan man på något vis bygga så en glasskiva kan höjas och sänkas så man kan ställa vattennivån själv eller det är inveklat?

Sittor och funderar på hur olika kar har diverse plastdelar sokan sänkas och höjas. Kan ett glas fungera lika dant?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enklaste måste vara att skära till en glasbit 5cm högre än vad du behöver över den gamla mellanväggen men med sådan bredd att den passar precis i sumpen.

Sedan kletar du på en massa Orca Unterwasserkleber på 5 cm "extrahöjden" och klämmer dit skivan. Den måste fixeras med träklossar eller liknande annars spolar vattentrycket bort den när nivån stiger på ena sidan.

Efter ett dygn tar du bort träklossarna och fyller igen de lodräta springorna längst fram och bak. Limmet härdar bra under vatten, är inte giftigt och fullt tillräckligt stark.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...