Gå till innehåll

nybörjar koraller


tobbs

Rekommenderade inlägg

  • 1 år senare...

Jag skulle säga att det är svårare med fisk än vad det är med koraller.

Jag började med stenkoraller efter 1 månad och det gick bra, har inte förlorat någon av dem.

Så att säga att mjukkoraller och stjärnpolyper är lättare tycker jag är fel, det som är avgörande är att bibehålla värdena.

En bra artikel om detta är:

http://reefkeeping.com/issues/2006-03/cj/index.php

Coral naming, artikeln

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har erfarenhet av dessa koraller? Scleronephthya sp, Dendronephthya sp. Står att dem var extremsvåra.

Icke fotosyntetiska koraller.

Jag har ingen erfarenhet själv av dessa korallen men här är lite matnyttig info.

Non-photosynthetic Corals: They really are hard!")

Dentronepthya and Scleroneptya; Corals to Avoid

Previous Experiments-

Before you think that you can keep these corals let me say this; it’s been tried before. That isn’t to say that hobbyists won’t be successful with these corals in the future, but for now it would highly irresponsible of me to encourage people to experiment with the husbandry of these corals.

The most advanced efforts to captively keep these animals have been performed by the Waikiki Aquarium and the Long Beach Aquarium of the Pacific. This information is well documented and can be found in the online article in the references below (Delbeek 2003). These two well maintained aquariums used a slurry of phytoplankton foods, supplemented with zooplankton. Great efforts have been made to create laminar flow recreating tide patterns along reef drop offs (Delbeek 2002). Coral attachment was also explored and anecdotally showed that hanging the corals upside down so that the branches do not touch substrate improved coral health and growth.

However, long term success has still yet to occur. With an incredible amount of feeding an aquarist needs to provide an incredible amount of filtration. Public aquaria have the option of using flow-through systems which so far seem to be the only filtration method able to keep up with the high nutrient load.

Conclusion-

At this time while enticing to purchase Dendronephthya/Scleronephthya are still not a coral to be purchased. The extreme feeding techniques of these animals is not practical (or maybe even possible) in the home aquarium. Future husbandry advancements may help, but for now these organisms are to be avoided.

gammal tråd 1

gammal tråd 2

Kom över till mig Ricke så kan du låna lite böcker om du vill.

Jag tycker att i stort sett alla mjukkoraller är bra nybörjarkoraller. Så länge de är av det fotosyntetiska slaget. De absolut lättaste tycker jag att stjärnpolyper, knappar och skivanemoner är. Men de andra sorterna är absolut inte svåra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stjärnpolyper verkar vara löjligt lätta. min lilla koloni har överlevt det mesta, tom en krasch av hela burken.

Nu när jag fått lite mer koll och dragit igång akvariet igen så sprider dem sig om ogräs.

så nu får man hålla koll så dem inte tar över istället för att oroa sig för att dom ska överleva ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...
  • 1 år senare...

Nej. Innan du har mer ljus få du nöja dig med skivanemoner och knappar + om du tittar på trådar startade av Jaken (En tråd som heter mitt low tech akvarium eller något liknande) hittar du ett antal mjukkoraller som går i svagt ljus. De stenkoraller som verkar överleva i minst ljus är nog röd och purpur flakväxande Montipora. De kanske kan gå i ditt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej. Innan du har mer ljus få du nöja dig med skivanemoner och knappar + om du tittar på trådar startade av Jaken (En tråd som heter mitt low tech akvarium eller något liknande) hittar du ett antal mjukkoraller som går i svagt ljus. De stenkoraller som verkar överleva i minst ljus är nog röd och purpur flakväxande Montipora. De kanske kan gå i ditt akvarium.

men har jag inte medelstarkt ljus då?? tycker ni inte ens att jag borde testa??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej du har svagt ljus tyvärr. Om du byter till 2*24w T5 med bra reflektorer får du ungefär tre gånger så starkt ljus som i dag och då har du ungefär medelstarkt ljus.

Men det finns ju ett stort sortiment koraller som växer i den ljusstyrka du har.

Det måste väl vara roligare att testa de sorter som du har störst chans till framgång med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...