Gå till innehåll

Planering av 300L med tillhörande sump.


Mr_Ewing

Rekommenderade inlägg

Lurigt, karet jag tänkte köpa från hornbach är 500 hägt, och det är bara 6 mm glas, dock så har det en rejäl förstärkningsribba iverkant längs respektive långsida. Inte så jättesnyggt kanske, men det får ned tjockleken med nackdelarna det medför...

Goda nyheter, karet ÄR byggt i 8mm, så nu ser budgetläget gynsamt ut igen. 8mm förstärkt törs jag köra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som har några synpunkter på kalkreaktor?

Jag funderar på om jag ska köra på en MakersLED till karet istället för att mecka en egen lösning.

Fast jag undrar om det räcker med en ramp på ett 60cm djupt kar. Vad tror ni?

MakersLED profilen har ungefär 14cm mellan bakre och främre raden LEDs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkreaktor är lite mer mek att ställa in, sen när man hittar rätt läge så är det rätt stabilt tills nåt sätter igen eller gasen tar slut.

För verklig ekonomi på de hela så brukar man säga att karet skall vara över 500l, då betalar det igen sig efter några år ;)

Kalkmixer är inget måste med en reaktor, dvs om man inte får problem med ph(en avdödningskammare för co2 med mer granulat kan räcka det med).

Balling är enklare o styra/finlira, det kräver dock påfyllnad lite oftare och kostar lite mer men man kan hitta billigare kemikalier som jämnar ut det.

300 liter så skulle jag välja balling utan att ens tveka.

Makers rampen är en smidig lösning för en lite enklare och snyggare DIY lösning, men din diodmix fick mig o tro att du planerade ett nytt sötvattenskar eller "örtagård"?

Dom vita dioderna är ju mer för din skull, vore det inte snällare att dela med dig lite mer av watten till korallerna ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glad i hågen kom jag hem med ett stort paket idag med en skummare som var tänkt att användas i nya projektet.

Den kommer dock inte att funka då skåpet är för lågt... :(

Det går inte få bort skummarkoppen för rengörning på något vettigt sätt...

Detta är skummaren som jag köpt:

http://www.allpondsolutions.co.uk/aquarium-1/aquarium-equipment/protein-skimmers/cone-protein-skimmer-external-use-csa-200.html

SUCK!! Tillbaka ett steg igen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Efter att noga ha övervägt alternativen så tror jag att jag kommer att slå till på ett Akvastabil MkII på 360L istället.

Om jag får ett bra pris på karet så blir det mycket smidigare än att specialbygga ett kar.

Möbeln till det karet ser dessutom riktigt bra ut.

Är det någon har synpunkter på det karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rampen blir en MakersLED - den är för smidig för att inte använda.

Jag har sneglat på karet länge, men tyckt att det är lite för dyrt - vi får se vad jag får för pris på det.

Är det någon som har koll på vart man kan få tag på skarvdosor med individuell av/på för varje uttag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rampen blir en MakersLED - den är för smidig för att inte använda.

Jag har sneglat på karet länge, men tyckt att det är lite för dyrt - vi får se vad jag får för pris på det.

Är det någon som har koll på vart man kan få tag på skarvdosor med individuell av/på för varje uttag?

http://www.conrad.se/GRENUTTAG-5-V%c4GS-KOPPLINGSBAR.htm?websale7=conrad-sweπ=610186&ci=SHOP_AREA_17267_0809012

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha tagit till mig av Lasses råd så kommer jag att göra om fördelningen på dioderna:

Nu kommer det bli så här istället:

XM-L T6 12st

XM-L T3 6st

XT-E RB 455nm 18st

Bridgelux 445nm 18st

Philips Cyan 505nm 6st

Bridgelus 16000K 14st

Brigdelux UV 420nm 10st

Jag kommer att använda 80och 60-graders linser till alla dioder.

Detta blir monterat i en 120cm MakersLED ramp och kommer att styras med Jannes driverlösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det bänkbygge på tapeten - har tagit in en offert från ett snickeri som ska göra möbeln till mig.

Halva priset mot Akvastabilmöbeln och då får jag den precis som jag vill ha den.

post-6120-14468926680812_thumb.jpg

Måtten kommer att bli 1060x580x550 på karet och möbeln kommer att bli 914mm hög.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...