Gå till innehåll

Planering av 300L med tillhörande sump.


Mr_Ewing

Rekommenderade inlägg

Jag känner att jag börjat växa ur mitt lilla kar på 74L och det är dags för ett större.

Framför allt så verkar det lättare med större kar för stablitetens skull.

Platsen som finns till förfogande är 1070x600 mm så det tänkte jag att bottenytan på karet får bli.

Höjden blir 500 mm och jag vill köra ett rimless-kar med OW i fram och sidorutor.

Jag har räknat med att få använda 10mm glas för ett rimless i den storleken - bra eller dåligt?

Går hellre ner på höjden än upp i tjocklek på glaset ifall det skulle vara gränsfall.

Det kommer att borras med tre hål - en hävert 25mm och en reserv 32mm samt en 25mm för returen.

Hur mycket flöde klarar 30cm avrinningskam?? Blir det tillräckligt dimensionerat för en returpump på ca 3000L?

Belysningen är nästan färdigbyggd och det kommer bli följande spec:

16st Cree XT-E RB @1000mA

4st Philips rebel Cyan @750mA

4st Osram Deep Red @750mA

8st Cree XP-E blue @750mA

24st Cree XM-L T6 @2000mA

Den kommer att styras av Jannes drivarkort Catdriver16 och en Ledmasterbasic.

Blir det för mycket rött på ytan 1070x600?

Funderar i så fall på att klämma dit ett par UV dioder istället.

Övrig teknik som finns är:

Doserpump BM TN-01 - kommer köra balling light

Returpump

36w UV Deltec

50mg/h Ozon - räcker den eller är den för liten? Kommer bara köra den vid behov.

Jag kommer behöva lite tips på vad man ska köpa för skummare till denna storlek på kar.

Det kan väl nämnas att jag gillar att ha mycket fisk - så en överdimensionerad modell är väl inte fel.

Vad ska man tänka på när det gäller ljudnivå, kapacitet och flöden?

Sen har jag hittils bara kört enkla streamers, men börjat förstå att styrbara modeller är rätt så mycket smidigare.

Vad ska man välja - Vortech eller Tunze?

Biopellets eller VÄS är nästa stora fråga - verkar enklare med pellets, men att det är svårare att ställa in.

Ska man köra VÄS så blir det en extra enhet till doserpumpen och har möjlighet att dosera fler saker som spårämnen m.m..

Tänker att jag fyller på lite fler frågor i tråden varefter tillsammans med lite bilder när det börjar hända saker.

Tack på förhand för lite input!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag är absolut inge expert på glasdimensioner men brukar utgå från de kända beräkningar som finns och då går du lite utanför vad man skulle önska med 500mm högt

Man brukar ju räkna med en säkerhetsfaktor på 7.6 för rimless och då hamnar du på max 410mm högt, det är ju egenligen vattenhöjden. Så kanske 450mm högt skulle var mer lagom, då har du max 440mm vatten innan det rinner över o lite marginal vill du nog ha :-)

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har kommit fram till att jag kommer att använda 12mm glas på karet.

Nu funderar jag på hur högt vattnet ska gå i karet - hur mycket bör jag ha till godo upp till kanten?

Jag kommer att bygga rimless så det får ju inte skvimpa över kanten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 cm mellan vattennivån och kanten tycker jag fungerar bra av mina erfarenheter. Det blir lite kortare i praktiken då vattnet lägger sig lite ovanför överrinnings kanten.

Ska du ha en kam eller slitsat glas till överrinningen? En kam kan nog göra att du kanske får ta till lite extra och kanske räkna med 6-7 cm. Då jag haft kam så har det hänt att vattenytan höjts sakta efter ett tag. Jag har 30 cm slitsad kant på mitt nuvarande kar och en returpump på 1350 l/h. Vattenytan lägger sig strax över en halv cm ovanför avrinningskanten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag föredrar slitsat glas, fast jag har inte prövat någon "riktig" kam ännu, jag vägrar betala de priserna för lite plast ;-) Men med slitsat rinner det väldigt jämnt och fint. Jag kan ha ganska hög fallhöjd på vattnet i sumpen utan att det låter. Fast det är nog relativt till flödet också. Med kam blev det gärna ojämnt då det fastna lite alger och annat efter ett tag mellan vissa tänder och inte andra.

Nackdelen med slitsat är att fiskar och andra djur lätt kan ta sig över. Så då får du ha en lösning så de inte åker ner i sumpen och ev blir skadade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tjo nu har jag kommit lite längre i mina planer.

@Daniel - när du säger slitsat glas - hur funkar det?

Kapar man bara små rillor i glaset med en dremel eller?

Måtten på karet kommer att bli 1100x550x600 LxDxH 363L med en överrinningsbox till vänster om mitten.

Jag borrar karet för 2x25mm och 1x32mm rör. Det borde väl räcka för en returpump på 2280L/h?

Sumpen kommer att ha måtten 450x520x450 LxDxH och ha tre olika fack:

Inlopp med hållare för filtersockor x2 - biopelletsreaktor och skummare - universalreaktor och returpump.

Belysningen kommer att byggas med en MakersLED och kommer att få tillskott av 4st UV dioder (420nm)

Glaset till karet är beställt och ska komma inom två veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag är absolut inge expert på glasdimensioner men brukar utgå från de kända beräkningar som finns och då går du lite utanför vad man skulle önska med 500mm högt

Man brukar ju räkna med en säkerhetsfaktor på 7.6 för rimless och då hamnar du på max 410mm högt, det är ju egenligen vattenhöjden. Så kanske 450mm högt skulle var mer lagom, då har du max 440mm vatten innan det rinner över o lite marginal vill du nog ha :-)

MVH

/Janne

Lurigt, karet jag tänkte köpa från hornbach är 500 hägt, och det är bara 6 mm glas, dock så har det en rejäl förstärkningsribba iverkant längs respektive långsida. Inte så jättesnyggt kanske, men det får ned tjockleken med nackdelarna det medför...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vände på siffrorna såg jag. 60 djup och 55 högt ska det vara. Rimless kräver rätt mycket tjockare glas än med förstärkta kar.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Jo jag vet, är öite sleptisk till hornbach-burken fär att förstärkningen är rätt ful, och dessutom limmad med svart silicon...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slitsat glas är alltså en rak kant bara. Utan kamm eller ojämnheter. Det ger ett kanonjämt och fint flöde, nackdelen är att fiskar och allt annat kommer ta sig över det problemfritt så man får se till att det går fånga upp relativt smärtfritt från överrinningen.

Ska bli kul att se hur det utvecklar sig! Jag baserade min LED ramp till mitt nya kar på dina siffror, då jag tänkte att din är säkert väl dimensionerad. Fast jag hoppade de andra färgerna än RB, lite snikvariant måste jag göra ;-) Att jag la ut runt 1000 kr på den första rampen innan jag hoppa den är en annan sak...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle vilja se hur man räknar på förstärkningar.... Varför ger förstärkningar i överkant så mycket?

Det minskar böjningen på glaset och höjer därmed säkerhetsfaktorn på glaset.

Ju mer böjning du har på glaset - desto närmare glasets övre böjhållfasthet hamnar man.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det minskar böjningen på glaset och höjer därmed säkerhetsfaktorn på glaset.

Ju mer böjning du har på glaset - desto närmare glasets övre böjhållfasthet hamnar man.

Jo, men längst upp har man ju minst tryck - skulle som sagt vilja se nån sorts matematiskt understödd teori runt förstärkningar - orkar inte väcka all gammal hållf till liv....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slitsat glas är alltså en rak kant bara. Utan kamm eller ojämnheter. Det ger ett kanonjämt och fint flöde, nackdelen är att fiskar och allt annat kommer ta sig över det problemfritt så man får se till att det går fånga upp relativt smärtfritt från överrinningen.

Ska bli kul att se hur det utvecklar sig! Jag baserade min LED ramp till mitt nya kar på dina siffror, då jag tänkte att din är säkert väl dimensionerad. Fast jag hoppade de andra färgerna än RB, lite snikvariant måste jag göra ;-) Att jag la ut runt 1000 kr på den första rampen innan jag hoppa den är en annan sak...

Åh va kul!

Jag tycker för övrigt att RGB-rampen funkar kalas - det växer lite för bra till och med - det går åt sjuka mängder PMDD. Tänk dig att hälla i 7ppm PO4 i saltkaret per vecka :)

Tror nog att jag kör med kam i alla fall - mina fiskar har haft en förkärlek för att simma in i överrinningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte du behöver de röda överhuvudtaget. du har många XM-L och i watt mer än dubbelt så mycket som det blåa. Håller du kvar denna ratio så tror jag inte du behöver cyan heller utan lägg in 420 och 445 nm där i stället.

Det är inte samma krav för fotosyntesen i salt som i sött. Det röda spelar mindre roll - finns inga röda våglängder där vi normalt hittar våra koraller. Med ca 150 watt XM-L på mellan 6500 - 8000 K så får du tillräckligt av alla våglängder för din färgåtergivning - speciellt om du tar några neutrala till de kallvita. Varmvit skall du nog låta bli - ja - jag vet vad jänkarna bubblar om men jag håller inte med dem :) Cree´s dioder har gott om grönt också - ger höga lumenvärden

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte du behöver de röda överhuvudtaget. du har många XM-L och i watt mer än dubbelt så mycket som det blåa. Håller du kvar denna ratio så tror jag inte du behöver cyan heller utan lägg in 420 och 445 nm där i stället.

Det är inte samma krav för fotosyntesen i salt som i sött. Det röda spelar mindre roll - finns inga röda våglängder där vi normalt hittar våra koraller. Med ca 150 watt XM-L på mellan 6500 - 8000 K så får du tillräckligt av alla våglängder för din färgåtergivning - speciellt om du tar några neutrala till de kallvita. Varmvit skall du nog låta bli - ja - jag vet vad jänkarna bubblar om men jag håller inte med dem :) Cree´s dioder har gott om grönt också - ger höga lumenvärden

MVH Lasse

Det var precis så jag gjorde i min MakersLed ramp till mitt 90L salt. Fast jag behöll en röd och två cyan tillsamans med två 420nm.

Den ger ett väldigt härligt ljus, synd bara att den inte är dimbar.... Kanske nåt att fundera på :-)

Men jag upplever att xm-l t3 blir rätt vit i ljuset när man kör den på 2000mA.

Har så mycket dioder att experimentera med nu så jag kan nog bygga ytterlligare en ramp :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...