qaws Postat 26 juni 2012 Postat 26 juni 2012 Såg denna jämförelse på youtube.Är det verkligen så här stor skillnad? Eller är det bara att T5'orna är betydligt blåare och därför "kväver" färgerna?T5:MH: Citera
lionofmarley Postat 27 juni 2012 Postat 27 juni 2012 sådär ser då inte mina t5 ut, beror väl på hur många blå rör man har i. Jag har 3 vita, 2 blå och ett actinic och det blir väldigt bra ljus med det.Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2 Citera
Ricke Postat 27 juni 2012 Postat 27 juni 2012 Visst är det skillnad, men man kan få samma färger med t5 fast glittret får man aldrig tyvärr. Citera
Fiffe Postat 27 juni 2012 Postat 27 juni 2012 Man kommer ganska nära LED ljuset med en MH/T5 combo. men det blir ju inte det där glittret när man stänger av MH'n för mysbelsyning. Citera
Trollsvans Postat 27 juni 2012 Postat 27 juni 2012 Tänk också på att vad som syns på bild kan skilja sig rätt mycket från hur det ser ut i verkligheten. Blått får ju de flesta koraller att tok-fluorescera. Citera
Lasse Postat 27 juni 2012 Postat 27 juni 2012 Förutom fluorescens så består de färger vi ser av reflekterad strålning med just den våglängden som utgör färgen. Det betyder att i ljuskällan så måste den aktuella våglängden finnas med. Om man belyser en röd yta med monokromt blått ljus - då ser man inget rött eftersom det inte finns några röda våglängder i källan. På större djup så är fisk och annat ofta klart röda och det är faktiskt ett mycket bra kamuflage eftersom det på dessa djup knappast finns några röda våglängder alls - alltså inget att reflektera. I exemplet ovan så har första bilden en klar koncentration av blått och i den andra våglängden finns betydligt mer våglängder med.LED är en punktkälla - man får ett "crispigare" ljus.MVH Lasse Citera
NiXoN Postat 27 juni 2012 Postat 27 juni 2012 Att bedömma belysning från fotton är rätt hopplöst, det beror så mycket på fotografens kunskapsnivå/tur att få fram representativa bilder.Rent generellt skulle jag säga att blåa/vita(70/30) T5 rör ger bättre färger på LPS än en metallhalogen, betydligt bättre i mina kar åtminstone Det blåa tar fram fluoreserande egenskaper hos korallerna varpå vissa färger verkligen lyfts fram, jag tycker även att en vitare belysning ger ett mer platt o livlöst kar.Sen är det en smaksak vad man gillar men köper man lite vassare LPS koraller så får man mer ut av dom om man kör dominerande blått.//NiXoN Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.