Gå till innehåll

Inköpslista?


nelson

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag hade tänkt att beställa utrustning till mitt första salt-akvarium och skulle bli glad om man fick några tips om hur de sakerna jag hade tänkt beställa är: bra/ dåliga/ dånar/ opraktiska osv.

Mitt kar är på 300liter +100liter sump 150cm*50cm.

Kommer att lägga i levande sten i karet och någon bottenlevande fisk och låta det gå tills värsta värmeböljan är över. Sedan kommer jag ha anemoner , fiskar och koraller.

Utrustning:

Nivåreglering: Aqua medic sp 3000, ändrad till DIY

Pumpar: Cirkulation New Jet 3000

Skummaren New Jet 3000, ändrad till Eheim 1262

Retur New Jet 2000

Osmos Aguatic nature 90l/d

Salt Reef crystal 20kg, ändrad till AM reef

Tester Salifert testkit

Salttestare termometervarianten

Tillsatser Aquatic nature Combisan

Belysning (befintlig 2*36w) +2*150watt metallhalogen

Om jag har glömt något så säg gärna det...

Hls Nelson

post-1446-14468912062326_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan spara pengar genom att köpa begagnat. Sätt in en köpesannons eller kolla under säljes. Skummare skulle jag köpa Deltec, Aquacare eller möjligtvis Tunze. Cirkulation Tunze stream. Du kan säkert göra fynd också.

Om du är intresserad har jag en Tunze stream 6600 och en Tunze nivåreglering (inkl pump) samt tillhörande Tunze överfyllnadsskydd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Karet är på 300liter med DIY-överrinning + 100liter sump.

Jag ska börja med levande sten och några bottenlevande fiskar. Till hösten skall jag kompletera med anemoner och några clownfiskar och en del andra fiskar som jag inte vet namnet på ännu. Går det bra så har jag som mål att ha en del stenkoraller men det blir lite senare(tror jag)

Skummare har jag nästan byggt klar.

Cirkulationen är lika med pump + SCWD som är beställd på ebay.

Hls Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

new jet pumparna har en tendens att börja låta ganska så snabbt efter inköp.. balansaxeln i pumpen e av katastrof kvalitet enl min mening..

har 2 st som numera får tjänstgöra som auto fyllnings pumpar.

autopåfyllning e ganska lätt att göra en egen.. bara köpa en brytkontakt från elfa å en flottör i sumpen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du ha anemoner och/eller stenkoraller så anser jag att belysningen är för klen. Satsa på på en 250W MH eller ännu hellre en 2x150W.

Skippa tillsatserna och byt mer vatten istället.

Reef Crystals är ett mycket bra salt... men AquaMedic Reef är ännu bättre enligt min mening

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo ja sågade visst newjet 3000.. skulle hellre lägga pengarna på eheim 1262 t.ex.. nästan samma prisklass, men bättre kvalitet å lättare att få tag i reservdelar..

ja håller på att samla ihop till en deltec retur= ljudlös... dyr men värt det.. ( hoppas ja )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Cirkulationen kommer att skötas med pump+SCWD det är bara pumpen som ska faställas.

New Jet 3000 589kr

Eheim 1262 1289kr

Själv tycker jag inte att det är samma prisklass om man inte köper 1262:an begagnad.

Belysning:

Om någon missuppfattat mig så kommer jag att behålla T8armaturen 2*36watt och kompletera med T5 2*54watt.

Kommer till början att ha levande sten, anemoner och fiskar.

MVH Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan hbmannen!

Skickade visst ett pm till dig innan.

Verkar väldigt enkelt och billigt. Så får det bli, ska bara hitta en fuktsäker brytare som tål 230volt.

Det finns folk som är sämre än dig på paint om det någon tröst.

MVH Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan Stigigemla!

Mitt kar är 150cm långt och då borde jag få plats med T5 80watts armatur eller vad har 80watts armaturerna för exakta mått typ AM sunbeam?

Det står 150cm men det garanterar ju inte att det exakta måttet är just 150cm, kan ju slå på en halv cm.

Mvh Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är en inbyggare av själ och hjärta så jag bygger det mesta själv. Jag såg en riktigt snygg belysning med 4 * 80w T5 på Akvarium Blekinge i Karlshamn.

Du kan väl kolla vad han tar för den och hur lång den är.

Jag har 4 * 54 w över mitt 250 liters och där håller stenkorallerna sakta på att blekna från djupt brun. Den bruna färgen har jag köpt dem med och färgen blev värre när jag fick fosfat i vattnet. Men nu bleknar det så sakta.

Mitt kar har bara 35 cm högt vatten + sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjena igen nelson.. ja har en sån osmos.. tycker att den tillverkar bra vatten, men den vill gärna ha 20 gradit vatten eller högre för att producera hyffsat, men ja skulle köpa en som kan producera lite fortare, om du vill kan du ge mig ett bra bud på min så ja kan köpa en större :) håller nämligen precis på att uppgradera til ett större kar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...