Gå till innehåll

Red Sea Max 130D Dimmable Retrofit Kit


alexochingencarina

Rekommenderade inlägg

Den från rapidled är ju mer av en kvalitetsbygge medans aquastyle kör en budget variant. Billiga allt egentligen. Är du på en tight budget så är aquastyles hur bra som helst. Men räknar du med frakt och tull så blir slutpriset bara en 20-30% mer för rapidled.

När man sedan tänkar att cree ledsen ger ifrån sig mer ljus än bridgelux och även räknar med livstid (vilket jag gissar att marknadsledaren cree är bättre på) så skulle jag välja cree varje gång ändå.

Finns dock många sätt man kan resonera men jag betalar heldre lite mer och veta vad jag får.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer.

Fick 36 Led's md kylare för ca halva priset (inklusive frakt+tull) som för 24st via Rapidled. Dock sägs det att Rapidled har bättre kvalitet, men inget jag kan uttala mig om då jag ej provat dem.

Här är hur jag byggde ihop mitt: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?45774-Henke-och-Ida-s-RSM-130-Modified&p=456015&viewfull=1#post456015

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog lite äpplen och päron över det hela så det som jag ser som skillnad är...

-Kina dioderna är billigare och finns i fler färger om man vill blanda.

-Cree är tillverkade med högre spec.krav även om dom säkerligen är gjorda i asien dom med.

-Cree ger mer ljus per watt/amp, rätt mycket mer vad jag minns och dom tål mer amper(dubbelt så mycket) vilket betyder att man kan klämma ytterligare mer ljus ur dom.

-Meanwell donen är lite vassare, vill minnas att jag läst om flera vars budgetdon bara dött efter ett tag.

-Borrade kylflänsar gör det lättare att byta dioder och att borra o gänga är inget man vill göra själv även om det går.

Jag har själv valt o köra med Cree på mina blåa och vita dioder, sen har jag planerat o ha några udda bridgelux dioder för färgernas skull (rött/turkos/420nm).

Båda paketen har sina för och nackdelar så det är inte helt enkelt att säga att man absolut skall satsa på en av dom.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om priset inte är ngt bekymmer så hade jag valt rapidled samt med drivers som du kan styra elektroniskt via controller om du har det behovet.

Om du väljer Aquastyle så rekommenderar jag att du väljer Meanwell drivers (kostar inget extra att byta ut mot Maxwellen och är bättre samt du styr med manuellt med potentiometrar).

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, blir grymt sugen på den lösningen du gjort Scooby, men är rädd att det är lite för avancerat för mig som är nybliven farsa med två skrumejslar och tummen mitt i hand :) Hur lång tid tog det för dig och var det pilligt (skulle din mamma klara av det)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...