Gå till innehåll

Svarta prickar på clownfiskar?! HJÄLP!


Rekommenderade inlägg

Peter: Men jag har läst att putsarfiskar visst kan ta bort parasiter (vita prick). Inte döda dom men att dom tar bort dom, kanske inte alla men när fisken väl är det så gör dom ju det? Har själv sätt det med min piccassofisk och dessutom såg det senast igår på en film/dokumentär om korallrev (coralreef adventure som för övrigt är väldigt sevärd).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gissar på att det är Ich, sötvattendopp kanske hjälper lite på den utsatta fisken (om den inte blir ännu mer stressad) men parasiterna lever kvar i sanden eller i stenen. Det räcker med en enda som förökar sig så är allt tillbaka efter någon vecka. Finns mängder av läsning på nätet om denna parasit, snabba metoder verkar inte fungera alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter: Men jag har läst att putsarfiskar visst kan ta bort parasiter (vita prick). Inte döda dom men att dom tar bort dom, kanske inte alla men när fisken väl är det så gör dom ju det? Har själv sätt det med min piccassofisk och dessutom såg det senast igår på en film/dokumentär om korallrev (coralreef adventure som för övrigt är väldigt sevärd).

Ja, jag har själv läst det. Men jag har bland annat här på guiden fått svaret att putsarfisk inte gör någon större nytta vad gäller vita prick och har även själv erfarenhetsmässigt kommit till samma resultat.

Däremot så är det ett väldigt putsande när jag haft sådana utbrott, men den verkar inte kunna äta/ (om den nu gör det vilket har diskuterats fram och tillbaka) plocka bort tillräckligt mycket.

Det enda som hjälpt i mitt fall är sötvattendopp (speciellt på kejsare) och UVC.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej men då har vi läst samma sak tror jag för de tar bort dom men gör liksom inte någon större nytta, speciellt inte om det är mycket prick :) .. Näe att de ska äta parasiterna har jag läst att de heller inte ska göra.

Den ända fisk som har lite prick och med jämna mellanrum går till putsarräkorna är picasson och han är faktiskt den som har minst prick av kofisken och dvärgkirurgen men det kan också bero på bättre immunförsvar och att han har varit i karet mycket längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt min personliga åsikt fungerar uvc utmärkt, jag har ett Deltec 39 watt som går kontinuerligt (förebyggande) samt ett Deltec 80 watt som jag sätter igång när jag köpt ny fisk eller rotat runt i akvariet rejält.

Sedan finns det ju medicin, jag har ingen bra erfarenhet av detta. Men det finns de som lyckats mycket bra med denna variant också, kanske det beror på vilket märke de använt (vad vet jag ?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wictor: Uv eller ozonisator är nästan ett måste om man vill få bort parasiterna helt.

Ozon sägs också vara utmärkt (som Marina nämner), jag har själv ingen erfarenhet dock. Men teorin bakom det hela låter logisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 3 månader senare...

Trillade just över detta ämne. Jag har själv haft erfarenhet av att ocellaris-clowner blir svartprickiga om de går och stryker sig i kolonianemoner. Verkar vara någon pigmentreaktion i samband med just kolonianemoner. Om de i övrigt verkar pigga vill säga... /Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Missat den här tråden helt. Några reflektioner.

En del foder kan öka förekomsten av svart pigment (melanin) hos fisk, verksam ingridiens vet jag inte. Ett sådant foder var ett som kallades Spectra III från Yardleys på 80 talet. (förväxla inte med spectrum som är ett mycket bra foder idag). Det kom som färgfoder och matade man bara lite för mycket med det så blev fiskarna svarta eller svartprickiga/fläckiga.

Svarta fläckar kan också uppträda som resultat av mekaniska skador eller irritation på huden. Det är även här frågan om melanin men som är upptransporterad till huden som en antiradikal. Det här har lite att göra med fiskars sätt att sköta det icke specifika immunförsvaret (i alla fall förklarades det så här när jag läste sånt på 80 -talet). vi har ju celler som kallas makrofager. deras uppgift är att fånga in bakterier och andra mikroorganismer - "svälja" dem och sedan lysera dem med hjälp av peroxider (aktiva radikaler). Hos oss sker det inne i magrofagen. Fiskars makrofager lär i stället stöta ut den här radikalen på utsidan av makrofagen så den lyserande effekten sker direkt i såret. Detta skall vara förklaringen till den snabba utvecklingen och växttakten som man ofta kan se på mekaniska skador hos fisk. de lyserande ämnena tar ju ingen hänsyn till om det är bakterieceller eller egna kroppsceller. För att styra processen så används melanin, som är en antiradikal. Detta är orsaken till att mekaniska skador ofta resulterar i svarta områden när de är läkta. Ett exempel är de svartfläckiga områden man kan se på grävande ciklider. Klas exempel här ovan kan mycket väl vara en sådan här reaktion på gifter från knappkollonierna på fiskens hud.

Det behöver alltså inte röra sig om parasiter.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

spirulina fläckar!tror jag, formula 2 innehåller väl mycket sånt?är du säker på att det är de troliga pigmentfläckarna den kliar sig emot?Som amen i kyrkan fick mina mbunas dessa fula fläckar när jag matade för mycket med spirulinafoder..men jag är lekman här så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...