Gå till innehåll

Blå stenkoraller tappar färg


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Har en som tidigare haft blå toppar men är nu bruna, sedan en som varit typ grå och skimrat i blått men har nu bleknat rejält åt det vita hållet.

Någon som känner till någon brist som kännetecknar detta? Något speciellt spårämne som ger den blå färgen?

Mina KH/Ca/Mg värden är bra, ligger under 400 i Ca men håller på att buffra upp.

Fosfat mäter 0 och nitrat 0.2,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för korall och har du någon bild, har du haft den länge och är skiftnigen något nytt?

Vanligtvis brukar skiftningar där man tappar färgen i toppen antingen tyda på avstannad tillväxt eller att toppen dött.

Att börja ha i en tillsats känns inte helt sakligt, det kan väl bli den klassiska alvedontabletten mot ett benbrott.

Vill du prova ha i någon tillsats så har kalium brukat ge mina acron lite vassare blåa toppar.

Jag tror dock att det är nåt annat som ställer till det för dig...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Acros är det, har ingen bild. Men avstannad tillväxt kan det ju vara.

Kaliumbrist tror jag inte då jag inte kör zeovit, skulle vara om saltet är dåligt i så fall.

Har bytt belysning från MH/T5 till LED, kan ju ha med det att göra när jag tänker efter.

Antar att jag får ha lite tålamod och låta dem vänja sig.

Ska tillsätta lite nitrat då det är lite lågt, kanske hjälper dem i sin återhämtning om de blivit brända eller chockade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är dina KH och Mg värden? Ca lite under 400 brukar ge bättre utfärgning än mycket över 400 IME.

Vad använder du för att mäta PO4 och NO3? Är värdena stabila? Det är viktigare än att de ligger på någon exakt "rätt" nivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ofta byter du vatten? tillsätter du något alls? vad har du för andra typer av koraller, kör du aktivt kol i karet?

10%, 2-3 gånger i månaden.

Tillsätter endast balling. Börjat tillsätta lite nitrat.

Aktivt kol i en filterpåse i sumpen.

Saltsort?

Har alltid kört med Coral Pro Salt

Vad är dina KH och Mg värden? Ca lite under 400 brukar ge bättre utfärgning än mycket över 400 IME.

Vad använder du för att mäta PO4 och NO3? Är värdena stabila? Det är viktigare än att de ligger på någon exakt "rätt" nivå.

Ca 390 på väg upp

KH 8

Mg 1300

Värdena har dalat lite senaste veckorna då jag slarvat med mätningarna och inte ökat ballingen i takt med ökad förbrukning. Buffrat upp manuellt enligt anvisningar från Aqua calculator och skruvat upp ballingen.

Nitrat mäter jag med salifert, får en svag svag färgning.

Fosfat mäter jag med Hanna Checker.

Har aldrig haft något överskott av mätbar fosfat, dock kämpat en del med trådalger. Så näring finns det, vilket borde vara en förutsättning för korallernas trivsel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina Acroporor brukade alltid stagnera vid parameter svängningar. Sedan tar det ett tag innan de börjar växa igen. Är det kanske Acropora formosa? Länk Jag frågar för att mina formosa hade blåa toppar och de var blåa endast vid tillväxt, som Nixon skrev.

Dessutom den andra korallen kunde tyda på att de är chockade med det nya ljuset. Färg på korallerna beror mycket på ljuset också. Vissa färger kan förstärkas och visa dämpas under LED.

Bara min gissning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...