Gå till innehåll

Byta skummare i RSM 130


MissEllie85

Rekommenderade inlägg

Köpte en RSM 130 för en tid sedan och har nu införskaffat en Tunze 9002 skummare som ska ersätta original-skummaren (som förvisso funkar men alstrar mkt värme och låter som ett tröskverk)

Stoppade i den nya skummaren imorse, drog igång, det verkar funka men det kommer inget skum i koppen, inte en tillstymmelse. Det kan ju ta tid har jag dock förstått, särskilt med en splitt ny skummare.

Men till min fråga, vi har monterat skummaren direkt mot den del av karet där alla kontakter sitter, de lilla kammaren liksom. DVS sitter den löstagbara magneten inne i den kammaren där alla sladdar ligger. Funkar det att göra så? Eller bör vi beställa MediaBasket och ny skummarkopp från InTank? För det finns ju i dagsläget inget annat sätt att sätta den på, antingen så sitter magneten bland sladdarna eller så sitter den i den kammare där originalcirkulationspumparna sitter.

Och skummningen, har någon annan en Tunze som tagit lite tid på sig, så jag slipper oroa mig =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, vad skönt att den sitter rätt, jag började nojja över allt möjligt även om jag ju ser att det inte finns så många alternativa placeringar precis =) En ny kopp tror jag det blir iaf och kanske en mediabasket för att få lite ordning på allting. Tack för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har den suttit i ett dygn och fortfarande inte en gnutta skum, det syns inte ens något när man lyfter på koppen. Vad är fel egentligen, jag har god lust att stoppa tillbaka den gamla som ju faktiskt funkade. Är det något fel på Tunzen eller ska det vara så här?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag satte i en tunze med media basket igår, samma problem, den pumpade vatten och inga bubblor.

Det löste jag genom att öppna botten och kika in. Du måste vara noga med att syreslangen inte krökt sig inne i kammaren vilket den lätt gör. Detta resulterar givetvis till för lite luftbubblor eller inga alls. Pröva med det och se om det hjälper.

Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi provade att korta slangen imorse, genom att dra ut allt "överflöd" och klippa av. Detta medför att risken för böjar på slangen ju minskar. Åkte sedan hemifrån och kom tillbaka nu, och då var koppen smockfull med vatten, det hade stänkt på hela locket och det gick vitt skum i röret. Drog åt skruven lite för att skummet var så vattnigt, som det står i beskrivningen att man ska göra vilket genast medförde att den slutade skumma helt igen. Jag blir tokig på det här, karet är inte trevlig just nu, skitigt och äckligt eftersom det inte skummar som det ska.

Vattennivån är vid strecket på skummaren som det ska, och slangen är inte klämd/böjd. Pumpen funkar som den ska och allt annat verkar funka. Luftskruvens inställning är ju ännu svår att hitta, men den skummar inte bra hur man än gör. Den har gått i 36 timmar nu, inte mycket jag vet, men jag kan ju inte utsätta det levande för mycket mer smuts.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte vattennivån vid strecket utan upplever att den fungerar bättre någon centimeter ovanför.

Det kan inte vara så att du måste ha lite mer känsla i fingertopparna när du skruvar på den? Små små inställningar görs med lite tid emellan. Bubblorna ska stanna i botten på koppen och kommer där ifrån resa sig långsamt.

Och eftersom att det funkade att justera slangen så är det nog inget fel på pumpen, möjligtvis att det kan ha blivit något när du korta av den. Men det är för djupgående för mig för att jag ska kunna vara säker.

Gör ett vattenbyte om det börjar bli för skitigt.

Vänliga hälsningar Dennis

Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenbyte görs till 20% en gång per vecka, det går 5 små fiskar i karet och lite lägre djur. De matas två gånger per dag med pellets/flingor/fryst. Tre större koraller och en jättesten full med Caluertaalger. Någonting händer dock med Caluertan, den bleknar och börjar tappa fästet från stenen, den verkar dö helt. IOM det så flyger det just nu runt väldigt mycket partiklar i karet, bitar av Caluerta. Jag ska plocka bort allt blekt/dött imorgon. Vattenbyte tvekar jag inför att göra i dagsläget, det innebär att jag måste stänga av skummaren eftersom vattennivån sänks rejält då. Och då ska den startas upp igen, kanske med krångel.

De har skummat ut två fyllda koppar med grönt/brunt vatten hittils, men skummet som går upp i röret är vitt och inte så vattningt längre. Har skruvat åt skruven lite åt gången, så att skummet blir lite torrare för varje gång. Insidan på röret och koppen är täckt med brunt slem, vilket ju borde vara positivt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...