Gå till innehåll

Percula clownfisk vid ytan!


Seahorse

Rekommenderade inlägg

Hej!

Börjar bli väldigt orolig för mina nya clownfiskar. Dom håller sig bara vid ytan och har gjort det sedan jag stoppade in dom igår. Det är två unga Percula.

Är detta normalt? Bör jag göra något?

Mina vattenvärden är:

Salt: 1.024

Ph: 8.0-8.2

KH: 9-10

Nitrit: 0

Nitrat: 2-5

Mg: 1200+

Ca: 400

Temp: 26-27

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ser jag lite mer vad dom gör! Verkar precis som att dom har tagit ytavrinningsboxen till sin värd. Får hoppas att dom letar sig ner till sin Crispa senare.

Bör jag börja mata lite försiktigt? Anemonen har redan fått lite för att hålla sig på plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Percula brukar kosta dubbelt så mycket som occelaris så antagligen har du occelaris.

Jag skulle köra en svag nattlampa den närmaste tiden. Det är inte ovanligt att Heteractis anemoner äter clownfiskar på natten innan de är vana vid varann och nattlampan gör att clownen inte sover lika hårt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ikke, gav 300kr styck! Så Percula är det.

Har RSM130D så har bara två alternativ, 4 blåa leds eller full belysning. Vilket är att rekommendera av dessa?

Finns det något jag kan göra för att hjälp dom att komma överens?

Tackar ypperligt för hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte också ett par Precula för ca en vecka sedan. Första två dagarna höll dom till vid nedre högra hörnet vid frontrutan och tog något varv runt karet för att undersöka sin nya omgivning då och då. Men efter det har dom bosatt sig i övre vänsta hörnet precis under vattenytan och simmar sällan längre än max 15 cm från det hörnet. Har försökt lura fram dom genom att slänga i lite mat längre in i karet och då vågar dom sig dit för att hämta det och sen snabbt tillbaka igen... Men är det är väl så dom vill ha det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då verkar jag inte vara ensam om "fega" Percula-fiskar. Mina gör rätt precis som dina, fast mina älskar ytavrinningsboxen. Mat tar dom gärna men flyr snabbt tillbaka när den är slut. :)

Men dom har dock blivit grymt nyfikna min min anemon, hoppas att dom vågar sig hela vägen fram tillslut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...