Gå till innehåll

sötvattensdopp (vitaprick), hur många gånger om dagen?


Rekommenderade inlägg

Hejhej! Gjorde ett sötvattensdopp på kofisken innan, han va i 5-6 minuter men jag såg ingen större skillnad på han när jag tog upp honom så min fråga är hur många gånger om dagen kan jag göra detta och hur ska tempen vara i vattnet? Jag har hört att de släpper vid låg temp för att lägga ägg men är inte säker? ...Ozon är också på i karet och den är på dygnet runt nu på en sån grad som är till 200L kar (vi har 180l), ska vi höja den lite kanske?

Har ni annars några andra tips förutom karantän och vitlök?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig: Jo jag har hört massa olika saker om att vitlök hjälper och/eller inte hjälper och på vissa har det funkat och på andra inte så jag ger ändå vitlök i maten och vitlöksvatten, skadar inte att iallafall prova och hoppas :-)

Okej då får ko'isen ett till dopp imorgon och dvärgkirurgen lika så om jag lyckas fånga honom och hoppas på det bästa!

Tack för svar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Max: UV-filter är beställt så jag håller tummarna på att det kommer så snart som möjligt för vi har väntat alldeles för j*kla länge på den nu! (den beställdes den 20 juni innan vi fick prick) :)

Men ozonisatorn ligger lite högre än vad man ska ha till 180 liters akvarium så jag hoppas att vi ser en förändring till imorgon för jag vill verkligen inte se någon fisk dö!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på hinkmetoden nu om pricken inte blir bättre till imorgon (senare idag). Jag tror mig dock se en förbättring men lite svårt att se ändå,,, men jag tvivlar lite på hinkmetoden ändå, inte på att det inte kommer funka utan tvärtom men eftersom det kommer framkalla stress och kofiskar är känsliga så är jag orolig att bara av stressen att han kommer få återfall när han är tillbaks i karet.. Men vi får se, bättre att testa än att inte testa om det inte hinner bli markanta framsteg till dess!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

femte inlägget i rad haha, men måste ju skriva att kofisken är nästan botad!!! Nästan alla prickar är borta sen jag kollade för knappt 2 timmar sen (går det verkligen SÅ snabbt?! ), jag vet inte om det beror på att de släppt för att lägga "ägg", pga ozonet, vattendoppet eller vitlöken eller lite av allt? Dvärgkirurgen har jag ännu inte kunnat se då han fortfarande sover bland någon sten men han hade inte alls lika många prickar som koisen, och han inte fått samma behandling heller som koisen, inge vattenbad (Svår att fånga) och han åt inte alls lika mycket vitlök bara maten som fick vara några få min i vitlöksvatten (kofisken är den ända som faktiskt tagit emot och ätit vitlöksbitar utan att spotta ut det) så det ska bli väldigt kul att se hur han ser ut!! :-)

Det kommer nog en uppdatering senare idag för nu måste jag verkligen sova för jag ska upp klockan 10 för vid 12 ska jag kolla in ett nytt kar (knappt två månader inom salt och redan helt såld hihi) :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej wictor! Tyvärr är jag väldigt dålig på sånt här men det verkar vara samma behandling som med vita prick.

Om det som står här (länken nedan) är vad dina fiskar har kan du göra ett sötvattensdopp en gång om dagen på ca 3-5 minuter och funkar inte det kan du köra på hinkmetoden. Ta en hink häll hälften gammalt vatten från karet och hälften nytt och ha en liten streampump där inne, byt hink en gång om dagen tills du ser resultat, men personligen skulle jag inte göra det för många dagar då jag är rädd för att stressa upp fiskarna för mycket men det finns nog någon som är mycket bättre än mig på det här. Men efter det ska du helst lägga dom i karantän med innehållande lite ls sp att de kan gömma sig. Sen är det bra att antingen skaffa uv eller ozonisator, eller det är snarare ett måste tycker jag då de alltid är bra att ha det hemma. Du kan också ge vitlök i maten dock finns det olika åsikter om att det ska hjälpa mot prickar/parasiter men att prova skadar ju aldrig.

Parasiter brukar släppa vid låg salinitet om jag fattat allt rätt så det kan man också sänka i karet men då finns det ju risk att korallerna börjar se lite sådär ut då de föredrar salinitet på 24-25.

:

http://saltaquarium.about.com/cs/compldiagnodisease/a/aa041701.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sötvattensdopp är att du fyller en hink med vatten (inte osmos vatten utan vanligt kranvatten utan salt eller något i), ca den temp du har i karet kanske en aning högre då prickarna släpper snabbare då. Du fångar fisken lägger i den i hinken och observerar den noga du kommer troligtvis märka att fisken beter sig lite annorlunda men det är normalt då den faktiskt är i vanligt vatten som den inte är van vid. Fisken ska va i hinken ca 3-5 minuter, vissa gånger har jag låtit min väldigt utsatta kofisk för 6-7 minuter men då har han ändå sätt ut att må relativt bra och inte betett sig speciellt konstigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

..Och vitlök försärker immunförsvaret och det är bevisat att den tar vissa tarmparasiter från fiskar dock är det inte bevisat att den tar prick men jag hade ändå om jag var du blandat vitlök i maten. Ta ett glas eller något och riv 2-3 vitlöksbitar i det låt de marineras där inne ett tag innan du använder (du kan ha det i kylskåpet stående med lock eller plastfolie några dagar och bara ta vid mat). Antingen väljer du att bara ta lite vitlöksvatten i maten som du låter stå 10-15 minuter eller så väljer du också att ta några vitlöksbitar i maten. Jag ger detta 1-2 gånger per dag beroende på hur många gånger de får mat. UV eller ozon är också att rekommendera då det är sällan bara dessa metoder hjälper dock händer det ju att det gör men jag hade nog ändå köpt något av de för att döda de parasiter som finns i sanden och levande stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja en putsarräka kan hjälpa med att få bort prickarna om man har tur då det kan vara lite obehagligt för fiskar när putsarräkorna tar bort prickarna, den ända av våra fiskar som har haft vita prick och har gått till dom är picassofisken men han hade väldigt lite prick och bara på fenorna. Men om jag minns rätt äter putsarräkorna inte prickarna utan de tar bara bort dom men vilket som är det ju bra för hellre att de är i sanden än på fisken om du frågar mig..

Min vita prick försvann nästan helt efter hinkmetoden, eller nästan allt var kvar på honom medan han var i hinken men sen när jag stoppa i han i karet igen försvann nästan allt. Under två dagar hade kofisken nästan ingen prick men nu är skiten tillbaka igen :'( blir så ledsen!!! Men nu äntligen är vårt uv också påväg efter en jäkla månad av väntan så jag hoppas den kan göra lite under också annars får det bli hinkmetoden och sötvattensdopp igen om jag inte börjar med det redan idag!

Hur ser det ut nu för dig med prickarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt nog så dog min kofisk under natten, enligt pappa fastnade han mellan en sten och glaset.. Innan han blev sjuk var han aldrig så dum att göra sånt satt jag tror det beror på vita pricken, han blev väldigt bra efter hinkmetoden och sötvattensdopp i två dagar sen börja han bara få ännu mer prick, mer än tidigare och han börja bli segare och segare. Inget hände med resten av karet, de sägs ju att de är giftiga i naturen men som många säger så verkar de inte vara det efter att ha varit i fångenskap ett tag + att vid "naturlig" död verkar de inte utsöndra sitt gift. Men vilket som är det väldigt tråkigt. Jag får se hur det blir i framtiden, om vi köper en till kofisk eller inte. Det verkar väldigt egoistiskt att göra det då min ko'is dog som han hette men i det nya karet kommer vi inte ha några direkta skrymslen som fiskar som han kommer kunna fastna i (förhoppningsvis) så jag får se.. Men väldigt tråkigt en stor personlighet dog, idag är det dessutom 13 månader sen en vän till mig dog så ko'isen valde ju den "perfekta" dagen att dö på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...