Gå till innehåll

uvc på alltid ?


tobbs

Rekommenderade inlägg

Tycker inte jag! ;) Borde räcka gott och väl att ha UV-c på vid introducering av nya invånare (börja en dag innan kanske och hålla på i en vecka, 10 dar) eller vid extrema föändringar (stora vattenbyten, flytt etc.) Att ha UV-c på hela tiden tar kål på saker och ting i karet så det borde göra mer skada än nytta om man blåser på med UV-c 24/7.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade en referens till en undersökning på Reef central som sade att det inte påverkar fiskarna. TMC i London kör med UV även i sin odling och säger att det är ofarligt för immunförsvaret. Känns ju litet dumt att jag inte vet exakt var jag läste det på Reefcentral men kanske någon annan sett inlägget och vet hur man hittar det.

Kör man UV dygnet runt året om så dödar det kringflytande bakterier och koagulerar i viss mån äggviteämnen som är lösta i vattnet. Korallmat alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör mitt uvc 24/7 annars ser jag en tendens att palettkirurgen verkar få prick..

Menar du att om du tex skulle köra uvc 8 timmar om dygnet, så får din palettkirurg prick? Då verkar det ju nästan som om den vant sig med att uvc:n är på hela tiden, eftersom det finns vissa som har uvc:n på från och till och inte får problem med prick.

:?:

Kan detta stämma?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör komma ihåg att en del rör slits ganska hårt av att slås av och på hela tiden och får då betydligt kortare livslängd. Jag kör med mitt alltid på och alla invånare i akvariet ser att inte ta någon skada av det.

//Markus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det är helt OK att köra det på dygnet runt. Däremot får du räkna med att fiskarna vänjer sig vid det och helt enkelt blir "skröpligare" än normalt.

För dig spelar det förmodligen ingen roll, men däremot kan det vara värt att tänka på om man inte kör UVC 24x7 och sedan köper/får/tar hand om fisk som är vana vid konstant UVC.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...