Gandson Postat 21 juli 2012 Dela Postat 21 juli 2012 Hej på er allesammans!köpte för en tid sedan ett Dymax IQ5 på 13LFör ca en månad sedan så köpte jag två stycken clownfiskar på familia i Hyllinge.Igår såg jag att en av fiskarna saknar både "fena" på undersidan och på vänster sida.Tittade på bilder som jag tog redan dag1 och insåg att den saknat det från första början!vad kan detta bero på? vad bör jag göra med den? är VÄLDIGT ny på saltvatten och har ingen större kunskap om det, så hoppas ni har översyn med att jag kanske kommer ställa en och en annan "dum" fråga i framtiden/Gandson Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ahlin_88 Postat 21 juli 2012 Dela Postat 21 juli 2012 Hej!Det kan antingen vara en medfödd missbildning eller en gammal skada den kan ha fått i nåt bråk med en annan fisk. Så länge den kan simma och inte har några andra problem så kommer den nog ha god chans att kunna leva ett ganska normalt liv trotts sitt handikapp Har haft ett par fiskar med liknande skador/missbildningar i mina sötvattensakvariet som inte har påverkats märkbart av detta.Lycka till!//Jonas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
moggis Postat 21 juli 2012 Dela Postat 21 juli 2012 Jag hade ringt till dem, ja har varit ute för andra saker där, men dom löser det, om d visar sig att den inte överlever eller så, kan d vara bra att ha pratat med dem. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gandson Postat 21 juli 2012 Författare Dela Postat 21 juli 2012 Okej, tack för era svar ska slå dem en signal! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 22 juli 2012 Dela Postat 22 juli 2012 jag tror det är för att de har bråkat. för 13 liter är alldeles för litet för 2 clownfiskar=) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gandson Postat 22 juli 2012 Författare Dela Postat 22 juli 2012 Jag har skrivit att det har varit så sedan dag ett, så det beror inte på det! Men ja jag har funderat på ett i runt 200 liters klassen Borde väll räcka? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 22 juli 2012 Dela Postat 22 juli 2012 Det räcker absolut:) jag har ett 120 liters med 2 clowner och 2 frökenfiskar:) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gandson Postat 22 juli 2012 Författare Dela Postat 22 juli 2012 Någon bra och billig skummare som funkar till 200 liters? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
moggis Postat 22 juli 2012 Dela Postat 22 juli 2012 Tunze9002 kör ja i mitt 130l Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 22 juli 2012 Dela Postat 22 juli 2012 Tunze9002 kör ja i mitt 130lJag skulle nog köra på något större, är ofta folk som säljer bubble magus skummare på forumen som är bra, tysta och billiga Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gandson Postat 22 juli 2012 Författare Dela Postat 22 juli 2012 Tack, ska kolla runt lite, fan va man lär sig mycket närman läser här! Tack för tipset Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gandson Postat 23 juli 2012 Författare Dela Postat 23 juli 2012 Finns ju massor av Bubble magus, någon speciell som ni kan rekommendera till 200L? Bubble Magus BM NAC3.5?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 26 juli 2012 Dela Postat 26 juli 2012 Ingen mer än jag som tänkte tanken "Du måste ha hittat Nemo..."?Skämt åsido, två clownfiskar är alldeles för mycket för ett kar på 13 liter, även en är det då de växer ur karet rätt så fort så länge man matar som vanligt.Satsa på ett större kar, ett RSM kanske är ett bättre väl ifall du är nybörjare som du kan ha en lång tid framöver och som dina två clowner kan växa upp i utan större bekymmer.Ett RSM kommer dessutom komplett med det du behöver i form av teknik och du kan fortsätta att läsa på om allt det tekniska i form av skummar, belysning, filter osv.Under tiden så kommer du lära dig ett och annat om saltvattensakvarier och kan fortsätta att lära dig även här på guiden med alla som skriver och ger dig tips och råd.Lycka till! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.