Gå till innehåll

Hjälp clownfisk!!!


Gandson

Rekommenderade inlägg

Hej på er allesammans!

köpte för en tid sedan ett Dymax IQ5 på 13L

För ca en månad sedan så köpte jag två stycken clownfiskar på familia i Hyllinge.

Igår såg jag att en av fiskarna saknar både "fena" på undersidan och på vänster sida.

Tittade på bilder som jag tog redan dag1 och insåg att den saknat det från första början!

vad kan detta bero på? vad bör jag göra med den?

är VÄLDIGT ny på saltvatten och har ingen större kunskap om det, så hoppas ni har översyn med att jag kanske kommer ställa en och en annan "dum" fråga i framtiden

/Gandson

post-6922-1446892612635_thumb.jpg

post-6922-14468926126574_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Det kan antingen vara en medfödd missbildning eller en gammal skada den kan ha fått i nåt bråk med en annan fisk. Så länge den kan simma och inte har några andra problem så kommer den nog ha god chans att kunna leva ett ganska normalt liv trotts sitt handikapp :)

Har haft ett par fiskar med liknande skador/missbildningar i mina sötvattensakvariet som inte har påverkats märkbart av detta.

Lycka till!

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen mer än jag som tänkte tanken "Du måste ha hittat Nemo..."?

Skämt åsido, två clownfiskar är alldeles för mycket för ett kar på 13 liter, även en är det då de växer ur karet rätt så fort så länge man matar som vanligt.

Satsa på ett större kar, ett RSM kanske är ett bättre väl ifall du är nybörjare som du kan ha en lång tid framöver och som dina två clowner kan växa upp i utan större bekymmer.

Ett RSM kommer dessutom komplett med det du behöver i form av teknik och du kan fortsätta att läsa på om allt det tekniska i form av skummar, belysning, filter osv.

Under tiden så kommer du lära dig ett och annat om saltvattensakvarier och kan fortsätta att lära dig även här på guiden med alla som skriver och ger dig tips och råd.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...