Gå till innehåll

hjälp med Ca ---Hanna checker


niki68

Rekommenderade inlägg

Det var för 7 dagar sen som jag hade Ca på 425 men idag blev 600 ppm .Testen gjördes med Hanna Checker tre gånger blev likadan.

Doserde bara 4ml /dag hur kan stiga så mycket Ca på en vecka.

K-Balance strong sista 4 dagar ca.70ml--- kalium är 320 ppm.

Tror inte har gjört fel med testen ! , tittade noga på youtube hur man gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

testat mot referensvätska? Om det stämmer var det mest troligast att det första testet var fel, alternativt att din doserpump ballat ur lite grann...

Har kollat med referensvätska och blev 451 ppm (på flaska står 422 ppm).

Efter 14 timmar tog ett ny test och denna gången blev 442 ppm (ghl Ca pump var stängt),tror inte att den gick ner så mycket på så kort tid.Jag misstänker att gjörde fel test.

Kan man räkna ut 451-422=29 ppm bli skillnad på referensvätska.

Om man skulle titta på min test blir 442-29= 413 ppm.

Kommer starta ghl dosering pump igen ikväll doserar sakta 4x1 ml= 4ml.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får liknande resultat med Hanna Checkern, första 6st testerna med medföljande regenser gav korrekt värde (dubbelkollat med både JBL/Salifert), men sen köpte jag till 25st extra och ingen av dem verkar stämma.

Får värden runt 500-560ppm med Hanna, 410ppm med salifert (helt ny). Har dubbelkollat att det är rätt regenser och det stämmer.

Hanna Checkern är en HI 758 Marine Calcium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad använder ni för vatten när ni mäter? vet att den är så känslig att man inte ens skall använda OSMOS vatten till den utan istället sterilt vatten från apoteket för att få korrekta värden.

Jag använder destilat vatten köpt på apotek, men som sagt med referensvätska 451 ppm (på flaska står 422 ppm).

Testade igår en gång till blev 567 ppm och förigår 442 ppm.

Jag har köpt idag en ny Salifert kommer testa ikväll men har såld min Hanna checker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska ta med min + regenser samt vatten och göra referenstest på inköpsstället, den har ju visat korrekta värden tidigare(med medföljande regenser) så känslan är att de nya regenserna är felaktiga.

Diskussioner på bla ReefCentral pågår där fler har råkat ut för samma effekt senaste tiden. Om den enbart diffar konstant gör ju inget, men när den pendlar upp/ner 100ppm med samma vatten får en att bli skeptisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Hej!

Testade idag med veterinärens Hanna Calcium och höll på att sätta kaffet i halsen när den visade mer än 150ppm högre än vad jag gissade att det skulle vara. Hann inte kolla med referens på Hanna-testen men dubbelkollade mot Salifert Calcium (nyöppnad och testad mot referens först). Och jo, Hanna visade 150ppm högre än vad det borde.

Är det någon som har koll på vad för batchnr eller utgångsdatum det är på de reagensen som visar fel? Eller vad göra?

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du beskriver som kokt vatten är väl snarare destilerat vatten. Vattenångan tillåts att kondensera på en kall yta och man använder kondensatet.

Kokt vatten (det som är kvar i kastrullen) å andra sidan är sterilt, dvs bakterier och virus har oskadliggjorts. Däremot är salterna kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du beskriver som kokt vatten är väl snarare destilerat vatten. Vattenångan tillåts att kondensera på en kall yta och man använder kondensatet.

Kokt vatten (det som är kvar i kastrullen) å andra sidan är sterilt, dvs bakterier och virus har oskadliggjorts. Däremot är salterna kvar.

destillerat ska det såklart stå, ej kokt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...