lacrits Postat 27 juli 2012 Postat 27 juli 2012 Hejsan!Ska åka iväg på semester i lite drygt 3 veckor. Är orolig hur vi ska klara våra fiskar så funderar på om någon kanske skulle vilja ha dom i sitt kar under tiden så hade det kännts bäst.. Men det är kanske ingen bra idé? Har aldrig befunnit mig i denna situationen förut så känner mig lite rådvill.Vårt kar är ganska litet (110l) och vår utrustning/miljö nog inte den bästa för vi får byta vatten ganska ofta för att hålla bra nivåer på vattenkvalitet plus att det dunstar nästan 10l på en vecka just nu. Så att vara borta nästan 4 veckor, även om vi hade en automagisk matare, hade kännts för oroligt.Tyvärr har vi ingen vi kan lita på kommer klara av detta medans vi är borta.. Så det går inte.Det hade kännts bäst om någon kunde hysa dom i sitt kar under tiden, mot skälig ersättning så klart.Om någon barmhärtig läser här så får ni gärna svara i tråden eller med meddelande.Djuren det handlar om är två små clowner, en liten damsell, två gyltor (lite större än clownerna).. åsså putsarräkan såklart! I Malmöområdet..Eller om ni har andra förslag eller tips så vi slipper känna oro hela semestern.. ?Stort tack på förhand!!!/Jens Citera
alexochingencarina Postat 28 juli 2012 Postat 28 juli 2012 Köp en osmolator, se till att någon kommer och matar ett par gånger i veckan och fyller på vatten till osmolatorn. Kan också vara bra och mata fiskarna ordentligt innan ni åker så dom blir tjocka och fina=) några täta vattenbyten innan ni åker är nog också bra. Citera
Laggeman Postat 29 juli 2012 Postat 29 juli 2012 En osmolator är en automatisk vattenpåfyllare som håller samma vattennivå i akvariet utan att du själv måste fylla på med jämna mellanrum. Detta är även en bra investering för er i framtiden då man kan ta med den mellan olika akvarier och det hjälper dessutom akvariet att hålla sig stabilt i salthalt vilket både koraller och fiskar uppskattar.Här har du en tex: http://www.drakfisken.se/vattenpafyllning-nivavakt/1348-tunze-osmolator-3155.htmlMan måste bara se till så att inga djur kan krypa upp och sätta sig på sensorerna, då kan de "hänga" sig, men fördelarna väger över nackdelarna i mina ögon, jag använder själv en liknande i mitt kar. Citera
robertmosen Postat 3 augusti 2012 Postat 3 augusti 2012 Hej,Jag bor i Malmö och hjälper dig gärna. Ring mig så kan vi nog komma fram till något bra. Jag har 0739 08 34 31MvhRobert Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.