Gå till innehåll

Ska på semester, vad göra?! Kan någon inhysa våra fiskar under tiden?


lacrits

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Ska åka iväg på semester i lite drygt 3 veckor. Är orolig hur vi ska klara våra fiskar så funderar på om någon kanske skulle vilja ha dom i sitt kar under tiden så hade det kännts bäst.. Men det är kanske ingen bra idé? Har aldrig befunnit mig i denna situationen förut så känner mig lite rådvill.

Vårt kar är ganska litet (110l) och vår utrustning/miljö nog inte den bästa för vi får byta vatten ganska ofta för att hålla bra nivåer på vattenkvalitet plus att det dunstar nästan 10l på en vecka just nu. Så att vara borta nästan 4 veckor, även om vi hade en automagisk matare, hade kännts för oroligt.

Tyvärr har vi ingen vi kan lita på kommer klara av detta medans vi är borta.. Så det går inte.

Det hade kännts bäst om någon kunde hysa dom i sitt kar under tiden, mot skälig ersättning så klart.

Om någon barmhärtig läser här så får ni gärna svara i tråden eller med meddelande.

Djuren det handlar om är två små clowner, en liten damsell, två gyltor (lite större än clownerna).. åsså putsarräkan såklart! :D

I Malmöområdet..

Eller om ni har andra förslag eller tips så vi slipper känna oro hela semestern.. ?

Stort tack på förhand!!!

/Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En osmolator är en automatisk vattenpåfyllare som håller samma vattennivå i akvariet utan att du själv måste fylla på med jämna mellanrum. Detta är även en bra investering för er i framtiden då man kan ta med den mellan olika akvarier och det hjälper dessutom akvariet att hålla sig stabilt i salthalt vilket både koraller och fiskar uppskattar.

Här har du en tex: http://www.drakfisken.se/vattenpafyllning-nivavakt/1348-tunze-osmolator-3155.html

Man måste bara se till så att inga djur kan krypa upp och sätta sig på sensorerna, då kan de "hänga" sig, men fördelarna väger över nackdelarna i mina ögon, jag använder själv en liknande i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...