Gå till innehåll

Vågar man prova salt?


bellabynature

Rekommenderade inlägg

Vet inte om det här är i rätt del av forumet eller ens lämpligt att lägga in alls men iallafall :P

Jag har alltid älskat revakvarium, vem gör inte liksom :P För drygt ett år sedan blev jag mer och mer intresserad av akvaristik och då jag blev avskräckt av tekniken och kostnaden av salt så startade jag med sött.

Så nyligen så halkade jag in på saltforumet på zoopet och började såklart drömma igen. Upptäckte också att man inte alls behöver så mycket som jag trodde. Även om färdiga lösnignar finns som jag gillar(är lat:P) även om de kostar en del.

Vill väldigt gärna prova, men jag är rädd för att jag skulle tappa sugen.Och då är det antagligen mycket pengar man ligger ute med. Tappade nämligen motivationen för mitt söta kar efter ett tag.(har en tendens att tappa intresset för det mesta jag börjar med) Fick upp det igen periodvis men nu känns det bara tråkigt. Finns nästan inga fiskar jag finner intressanta inom sött. är inte så jätteintresserad av växter, även om jag älskar aquascaping. Men så kräver det rätt så mycket.

Dock så känns det som att det händer mycket mer i ett salt kar. Finare fiskar också såklart. :P Men koraller verkar mycket mer intressanta än en svärdsplanta. Alla små varelser som verkar finnas och deras beteenden. Bara det första momentet då man just startat upp och kan se allt möjligt dyka upp från LS verkar så roligt. Men är som sagt rädd för att jag skulle tappa intresset efter ett tag.

Så jag undrar om det verkligen är så lätt att bli riktigt fast i det som alla säger? Vore ju underbart om man kunde bli riktigt inbiten i något för en gångs skull, särskilt något som känns så magiskt som korallrev. :P Är också tveksam då jag gärna skulle vilja ha ett något större kar. Har sneglat på RSM 250 (ja jag vet att 250 inte är stort :P större än 100 dock) och är rätt säker på att det skulle vara svårt att få tag i begagnat för mig, så skulle ju vara en hel del pengar att köpa nytt, även om det funakr med avbetalning. Ärför okunnig och velig för att plocka ihop eget.

Har sådan beslutsångest. Har tack och lov tid att fundera på det och läsa på, kan inte starta något innan november.

Blev mycket rabblande det här men ville få ut det och höra vad alla ni som sysslar med ämnet.

Är det något som det verkligen är stor chans/risk att man fastnar i, så att det är värt att lägga ut en mindre förmögenhet på det? :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara tala för mig själv, men detta är nog den roligaste hobby jag någonsin börjat med. Har haft mitt Rsm 130 igång i typ 8-10 veckor och har redan börjat planera ett större kar i mitt huvud :-P

Visst är det dyrare än sött men det är så mycket mer levande varelser i ett saltkar också, som du själv säger så finns det massor kul att titta på bara i den levande stenen. Och alla otroligt vackra koraller ska vi inte tala om!

Tycker definitivt du prova med ett billigare begagnat kar och ta det därifrån, du kanske tröttnar men då vet du att det inte var din grej och du har iallafall prövat. Om du inte tröttnar dock så har du otroligt mycket roligt att se fram emot!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Gabriella.

Jag tycker du ska ta dig en tur ner till Obbola och till aquawarehouse... då kan du kolla runt och se saker och ting direkt så får du dig en riktigt bra uppfattning samt störa Jörgen med bra frågor ;) .

Finns även en del folk i Umeå området som har börjat med salt så bra hjälp finns nära till hands.

Bara för att man håller på med salt betyder inte att det behöver bli så ûberdyrt och jätte avancerat som man tror... håller man sig till fiskar och mjuka koraller så kommer man undan med lite o ingenting, däremot kan jag inte lova att det kostar en smärre förmögenhet över tid... det råkar alltid bli en korall här o där samt uppgraderingar, men det är ju en del av tjusningen med salt ;) .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja tycker definitivt du ska testa! Du behöver inte börja med de allra flashigaste lösningarna och testa de svåraste arterna i början, men det kommer alltid att bli en kostnad det måste man va medveten om. Läs på rikligt och besök butiker för att se om intresset ökar :) Ett annat tips är att kolla runt lite på youtube på olika saltvattenstankar och tips angående saltvattensakvarium :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om jag vill att fler personoer ska börja med vår underbara hobby så är det inte en hobby för alla.

Ofta kostar det ganska mycket pengar att komma igång och det är inte alltid saker och ting går ens väg. Ibland måste man kämpa för att karet ska fungera.

Du pratar om att köpa ett nytt RSM250, då kommer du inte komma undan blilligare än 20.000 kr, när du lagt till kostnaden för sten, sand,salt, koraller, fiskar och övriga djur.

Det är inte så att jag vill skrämma bort dig, jag vill bara att du förstår att akvariumet inte är hela kostnaden.

Jag tror det är bättre att satsa på något begangnat om du är osäker på om det här är din grej, även om RSM130 inte är ett så stort kar som du vill ha så är priset på ett begangnat RSM130 runt 2000-3000 kr. Hittar du ett begangnat kar för det priset i din närhet så kanske total summan för att starta karet blir runt 5000-6000 kr.

Visar det sig senare att det inte är din grej så kommer du kunna sälja karet och få tillbaks iallafall hälften av de pengarna.

Om det skulle vara så att du fastnar för hobbyn, kan du då titta på att skaffa ett större kar, typ RSM250. Då kan du plocka över de stenar, fiskar och koraller som du skaffat till det nya karet och så säljer du det gamla, för samma pengar du köpte det för.

Många som skaffar saltvattensakvarium säger att de vill uppgradera, jag är en av dem, jag började med ett 56L kar, har haft totalt 6 olika "riktiga" saltvattenskar och några andra experiment kar under de ca 3 år jag hållt på med hobbyn. Nu har jag ett 450L kar, och det är fortfarande för litet. Det jag vill ha sagt med det här är att jag tycker det är bättre att börja mindre och uppgradera om du gillar det, för det spelar ingen roll hur stort kar du skaffar, gillar du hobbyn så kommer det ändå vara för litet efter ett par månader. Annars riskerar du att förlora massor med pengar bara för att kolla om det är din grej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

det man behöver veta om ett saltvattenskar är att det kräver ganska mycket tid och arbete för att vara så där fint som de flesta akvarier är som man ser på bild. Räkna med att ju billigare system du bygger desto mer tid måste du lägga. Ett saltakvarium brukar jag likna vid att ha en katt eller hund, man kan inte åka hemifrån hur som helst utan att skaffa akvarievakt längre.

Dock är det så att om man orkar lägga den tid som krävs och har det tålamod som hobbyn kräver samt några kronor över på banken så är det nog den roligaste hobbyn man kan ägna sig åt, det finns inga övre gränser för hur mycket man kan fördjupa sig inom akvaristiken samt hur mycket tid och pengar man kan lägga.

Välkommen in i saltvattenmatchen vare sig du spelar eller tittar på.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är väl medveten om att det kostar både tid och pengar, och att man kan bli begränsad då det ska ses efter regelbundet. Men det blir man som sagt av andra djur också, vilket jag har, som dessutom kostade lite pengar han med :P

Klart att jag förstår att akvariumet i sig inte är hela kostnaden, men det kan vara en av de större enskilda kostnaderna vid uppstart. Löpande kostnader är en helt annan sak. Var väl inte riktigt pengarna som jag funderade över mest. Var mest intresserad av att höra hur de som startat som nya har upplevt att deras intresse och motivation påverkats efter att de börjat. Vilket kanske inte är en så logisk fundering då det är individuellt och de som är här antagligen älskar det, men iallafall..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar vara som du, svajar fram och tillbaka mellan mina hobbys, har tidigare haft sött och tröttnat av och på men med salt har det varit en hela annan sak. Jag tror just eftersom det innehåller en utmaning, något estetiskt fint och något avslappnande så blir det en bra kombination.

Angående startkostnader. Kan du få tag på ett begagnat RSM250 så kan du nog få ett komplett kit med allt du behöver levande och teknik för 8-12000 beroende på vad för levande som ingår och skicket. just 250 versionen håller sitt pris ganska bra. I första hand tycker jag dock att du skall försöka göra ett studiebesök hos någon i området som kan hjälpa dig i början samt att du kan få se lite arbetet bakom och få lite bättre koll, en typ av fadder. Det finns säkert någon som ställer upp :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara tala för mig själv, innan jag började med saltvattensakvarium för 3 år sedan så tyckte jag att folk med akvarium var lite konstiga, man kan ju inte göra något med fiskar, som att klappa dem eller leka med dem, som man kan göra med t.ex. en katt eller en hund.

Jag hade själv ett vanligt sötvattensakvarium när jag var typ 10 som var ganska tråkigt men skaffade ett clownhotell för jag snubblade över Lasses clownhotell tråd på zoopet och tyckte det verkade intressant. Jag fastnade direkt i saltvattensträsket. Om man ska jämnföra söt och salt så är söt 2D och salt 3D, det blir en helt ny dimension med koraller och alla små djur.

Men som du säger så är det väldig individuellt, men jag tror att det är lättare att fastna för saltvattten än för vanliga akvarium, om du ändå inte ska starta upp något innan november så skulle jag rekommendera att skaffa en bra bok om saltvattenskar, t.ex. Daniel Knopps korallrevsakvastik för nybörjare. Då hinner du läsa på lite och få en bättre uppfattning om saker och ting. Jag tror att du skulle bli mer sugen på att skaffa ett kar efter att läst en sån bok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är ju lite intressant att höra att någon annan som brukar kunna gå fram och tillbaka mellan hobbys fastnade för det.

Provar jag på det så lär det nog bli i mindre skala först, precis som ni säger så är det lätt nog att uppgradera om det skulle komma till det. Läsa på ska jag, bra mycket mer än jag gjorde inför sött. Har just precis fått hem Daniel Knop's bok från Madde idag. :) Äldre utgåvan men den funkar nog lika bra det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är väl inte den som brukar gå mellan olika hobbys precis - det blev väl en så där 30 - 32 år med sötvatten innan jag på allvar började med salt :) Men det är ju klart att du skall testa! Precis som Christoffer säger så tycker jag att du skall börja med ett mindre och gärna begagnat. Titta på köp och sälj här på guiden - det brukar alltid dyka upp bra erbjudande. Gör som Tony föreslår och läs olika "start" trådar här på forumet. Och det är en stor skillnad just med det liv runt omkring fisken som man får med på köpet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...