Gå till innehåll

Starta om


droopy

Rekommenderade inlägg

Hej, jag var bortrest i några månader och min sambo fixade inte att ta hand om de levande.

så vi bestämde oss för att sälja av de flästa invånarna. Nu är då mina frågor.

1. Den levande stenen som jag har kvar, hur tar jag lättast död på allt så att

jag kan använda den igen utan att de skitar ner vattnet.

2. Hur bör jag göra ren all den gamla tekniken? från eventuella gamla bakterier och

oönskade sjukdomar?

3. Rekommendation på uppstart?

/då jag köpte karet komplett har jag inte vart med om det från början.

köpte med vatten och allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ska du döda stenen? Om den bundit t.ex. fosfat så kan du laka ur det utan att behöva döda livet i den.

Lättaste sättet att döda levande sten är väl att koka den, men mycket av de organismer som fanns i stenen kommer vara kvar... men döda, vilket gör att stenen kommer läcka massor med skit ut i vattnet om du inte lakar ur den. Ska du ändå laka ur den så behöver du ju inte döda stenen.

Eller missar jag något?

För att göra ren utrustningen så räcker det nog med att skölja och borsta av den i varmt kranvatten. Är det någon specifik sjukdom du tänker på eller bara allmänt? Man kan även passa på att kalka av grejer med t.ex. ättika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja det är bara när dom tog ur stenen och stoppa i dom i plast bunkar och fylde på med det gamla vattnen så har det inte vart nå cirkulation eller vart vatten byten, så det såg lite ut som att

det var mögel på vatten ytan. saken är att jag gillar verkligen min sten men hur ska jag göra för att kunna använda den igen?

PS. det lukta verkligen skit ur baljorna oxå :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägg stenen i hinkar med nytt saltvatten med cirkulation i ett par dagar och se hur mycket smuts som samlas på botten och yta.

Ser det ok ut så är stenen nog också ok. Du kan ju alltid mäta fosfaten på det nya vattnet också efter den där veckan har gått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har ja mätupp fosfater oc den visar i mellan 0,03 och 0,1 på ett salifert test, det är närmare den lägre än den övre. Tror ni ja bör köra med remover, eller blir det bra med lite vatten byten?

Då ja inte tycker att de var så höga värden kan man dra Slutsatsen att inte allt i stenen har dött?

Nu planerar ja att flytta i de i mitt kar och starta upp med lite start kultur, bör det vara märkligt under cyclingen?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ändrat av droopy
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Refugium har gett bäst resultat för mig, till skillnad från flera andra metoder så får man faktiskt en export av algerna och inte bara en cirkulering av näringen från en form till en annan.

Det hela blir lite att man bekämpar eld med eld, vissa föredrar ATS men jag fann det onödvändigt komplicerat jämfört med ett klassiskt Chaeto refugium.

Du kan ha belysningen på om du vill men ifall du kör ett refugium så tar den över snabbare om algerna i huvudkaret mår dåligt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Iden är att belysningen (typ&tid) passar algerna bättre i refugiet varav dom får en konkuransfördel jämtemot algerna i huvudkaret.

Röda dioder kring 660nm och enstaka royal blue verkar bli en riktigt bra kombo för gröna växter o alger...

Jag har ett 15 liters kar för mitt 500 liters med 10st 3w dioder, det kunde säkert vara mindre utan att skapa några större problem.

Belysningen går på strax innan ljuset släcks i huvudkaret och slocknar nån timme innan det tänds igen, dvs 15h för algerna och 8 för karet.

När algerna i stora burken släpper från sig näring under natten och upphör med sitt co2 förbrukande så tar refugiet över och strippar allt de kan från vattnet.

Som bonus så stabiliserar detta även ph och som du nämnde så ökar mängden pods...

Jag skulle rekommendera Chaeto som alg till refugiet, stabilt och enkelt att ansa o hålla rent.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade min startkultur billigt via en handlare när jag köpte annat...

Men du kan nog hitta nåt på engelska/tyska ebay om nån inte är på gång o rensa sitt o kan donera en bit(jag gjorde det i fredags synd nog).

Funkar o skicka i ett kuvert med en plastpåse o fuktigt papper.

Jag har bara alger, det blir lättast o hålla rent på de viset då skit brukar lägga sig i refugiet pga det låga flödet.

Men visst det skulle säkert ge mer pods med grovt korallkross eller dom 1-3cm bitarna man kan köpa till kalkreaktorer.

Miracle mud har jag inte provat, verkar finnas en del som gillar produkten.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...