Gå till innehåll

5 kanals 100 watt chip


Lasse

Rekommenderade inlägg

PWM är nog den bästa lösningen eftersom den inte påverkar färgtemperaturen på de inviduella kanalerna i samma grad som det görs om du dimmar med hjälp av strömsänkning. Dimningen måste göras via automatik tycker jag - ettdera via akvariedator eller via ditt timerkort. Det blir nog inte aktuellt med 1400 mA, snarare kring 1100 - 1200 mA i värsta fall om du kör med 5 kanaler. Om du kör med 5 kanaler - innebär det att det automatiskt blir 3 reservkanaler över?

MVH Lasse

Jo, visst är PWM bäst ur den synviklen,det jag är lite brydd över är EMI-biten (Electromagnetic interference), men jag bygger så det inte heller ska vara något större problem.

Det blir inte automatiskt 3 kanaler över, men möjligen borde jag försöka göra så. Kalla det för 5 kanalers +3 som reserv. Problemet är nog att jag inte fixar få in det på ett 10x5cm kort då som jag tänkt föröska.

Priset går ju upp ytterligare lite till om jag läger till reserven.

Har även en alternativ fundering som gör att det landar på max 5st PWM-kanaler så då går det inte med extra kanaler även om det finns strömställningsbiten så det räcker till 8 kanaler.

Mycket att fundera över, vorde det inte för plats o pris så var det inget problem, men man måste ju tänka på det också och svårt att veta riktigt vart smärtgränsen ligger med pris kontra prestanda :)

Edit: Missade en liten bit; Dimming ska ju självklart göras via automatik, det jag mer funderade på var om både ström och PWM-dimmningen måste kunna styras programmässigt.

En genväg vore om man rattade in strömmen som sedan gäller för alla kanaler, genom att vrida på en potentiometer på kortet.

Just nu förösker jag få till det så att både ström och PWM-dimningen går att ställa från strykortet (LEDMasterBasic först o främst).

MVH

/Janne

Ändrat av Janne68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne, bara lite nyfiket, hur många är det som har köpt ditt gamla strykort? Några internationella beställningar :)?

Gamla o gamla ;)

Men utan att jag marknadsfört det eller lagt upp någon site för det (knappt sagt att det finns att köpa ens) så har det rammlat iväg drygt 20st drivkort och ca 15 styrkort i alla fall.

Inga stora mängder, men helt utan aktiv marnadsföring från min sida. Därav heller inga internationella försäljningar.

Jag vill inte säga för mycket i ämnet då det lätt kan bli lite otillåten marknadsföring när jag inte är anonsör(kanske borde bli det om det finns någon billig variant).

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räknas nog ändå som hobby-verksamhet så det är nog lungt, var mest nyfiken på hur många moduler det finns ute i världen :) planerar helt klart att köra med det om det blir ett DIY bygge nästa gång. Keep up the good work :)

Det höll inte rent skattemässigt om man läser reglerna (skatteverkets) så jag har fakttiskt fått lov att regga enskild firma,

så det gör ju saken lite mer känslig tror jag

Även om mina målsättning åtminstonde de närmaste åren endast är att låta överskott bidra till utveckling av nya produkter.

Ligger kraftigt back än så länge :)

Så jag förstår om jag kanske blir kontaktad av någon moderator om jag börjar marknadsför mer eller kanske redan efter detta :)

Tycker dock det vore synd om jag inte får diskutera produktutvecklingen fritt i alla fall, för att få önskemål o synpunkter.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett försök till sammanfattning.

När Maglofster publicerade sina byggen med multichip tidigt detta året så slog det ner som en bomb på RC. Tråden har nu haft över 120 000 visningar. Jag har varit inne och skrivit ganska mycket och detta ledde till att för ca 3 veckor sedan så var det en kille som tände till ordentligt. Vi hade diskuterat "drömchippet" och han kontaktade en leverantör (den som många av oss handlat av) Första iden var att helt enkelt ta ett RGB chip och byta ut de olika färgerna till de som vi vill ha. Ett RGB chip har redan tre kanaler. Killen beställde ett specialtillverkat chip på 50 watt som innehöll 22 st 445 nm, 23 st 455 nm och 5 st 420 nm som test. De är dock inte inviduell styrbara. Han var tvungen att beställa två så det andra är på väg till en ort strax norr om GBG. i samband med detta så kom det fram att det skulle vara helt möjligt med ett specialchip med 5 separata ben bestående av 20 indvidualla LED respektive. sedan vidtog en våldsam disk. där det plötsligt dök upp folk som först försökte förespråka 3 watts linjen för att åstadkomma vad vi ville göra och sedan absolut ville ha med låg Kelvin LED´s - änna ner till 3 200 K. När jag först började med dessa chip så var den främsta anledningen att jag inte var så stor vän av ett rent "blåljuse" kar så jag har försök förklara för dem att de 10 - 20 000 K chip´s som kommer från stället jag brukar handla från är ganska vettiga och verkar innehålla de flesta våglängder men inte för mycket i det gula - gröna området. Det har jag inte riktigt lyckats men de mest extrema har hoppat av så det finns idag två alternativ. se här.

Option A: Dream Chip

1) 20 x 10000K

2) 20 x 455nm

3) 10 x 420nm, 10 x 430nm

4) 20 x 445nm

5) 20 x 15000K

Option B: Less Blue

1) 20 x 10000K

2) 10 x 420nm, 10 x 445nm

3) 20 x 16000K

4) 10 x 430nm, 10 x 445nm

5) 20 x 10000K

Option nummer två är inte aktuellt om vi inte får ihop 100 beställda chip

Vad är att säga om det första chipet:

De 40 vita är givetvis medtagna för att ge alla andra färger än blått och jag har använt dem i mitt kar och jag får fram alla färger bra. De blå är konfigurerade så att vi täcker in samtliga blåa våglängder som är fotosyntetisk aktiva samt 420 nm som dels är viktig för klorofyll a men också har visat sig som den våglängden som ger den bästa fluorescensen. 430 är också verksam med klorofyll a. 445 - topp för klorofyll C, 455 - topp för klorofyll b. detta är det första chip där man maximerat utfallet i de viktiga blåa våglängdsområdena. Jag var lite rädd från en början att få lite för mycket blått (jag tycker de blå-vita multichippen är för blåa. Men de blåa våglängder som vi valt ligger i utkanten av vad vi uppfattar som synligt så ration 1,5 blå till 1 vit blir bra. Sedan är ju det fina i kråksången att att varje färg är separat dimbar samt att LED:en är 45 mil Epistar, dvs går att skrämma upp från ca 2,8 watt till nästan 6 watt. Det finns hur många inställningsmöjligheter som helst - för mig är detta ett drömchip av guds nåde. Går köpet igenom så blir det byte av LED ramp hemma :) Men det viktiga är också att säga att vi här ligger verkligen i framkant och det kan uppstå problem på vägen så man riskerar lite om det går rejält fel. Det teoretiska arbetet är gjort i RC tråden och det skulle inte förvåna mig om det dyker upp tillverkare när de inser vad det är.

Option nummer 2 är det mindre blått i och lite mer rött och grönt

Sedan har jag också lurat Janne att börja arbeta med en drivning. :)

Vad vi behöver nu är en beställning av minst 50 chip - 100 så kan även option 2 fås - sedan är det i hamn. Det är inte säkert att chansen kommer igen men jag tror ju det. Priset nu kommer att bli lägre än om det introduceras i leverantörens normal sortimen - ca 30 %. Priset är en bit under 1000:- per chip PM:a mig om ni behöver uppgifter om exakt pris och annat.

Sedan har Ron bannats på RC för att han driver ett group buy och jag kommer inte delta mer aktivt i RC tråden för närvarande. Vi kan ta allt här och jag har även bett Ron att anmälla sig som medlem och skriva i den engelska delen. I sista änden kanske det inte blir billigare än köpt men det är stor risk att det blir j---ligt bra :)

Dessutom har Janne något bra på gång

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det höll inte rent skattemässigt om man läser reglerna (skatteverkets) så jag har fakttiskt fått lov att regga enskild firma,

så det gör ju saken lite mer känslig tror jag

Även om mina målsättning åtminstonde de närmaste åren endast är att låta överskott bidra till utveckling av nya produkter.

Ligger kraftigt back än så länge :)

Så jag förstår om jag kanske blir kontaktad av någon moderator om jag börjar marknadsför mer eller kanske redan efter detta :)

Tycker dock det vore synd om jag inte får diskutera produktutvecklingen fritt i alla fall, för att få önskemål o synpunkter.

MVH

/Janne

Det är ju lite Group Development över det hela och dina kunskaper har ju kommit många av medlemmarna till godo för en billig penning

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är lite förutsättningar

1) Recommend apply least >=3.0W/m-k thermal grease and proper heat sink in order to prevent the happen of overheat.

2) LED panel must fasten with 4 screws so that it can completely tight with heat sink and conduct the heat away smoothly.

3) The maximum forward voltage/current for each leg(10 chips in series x 2 parallel) is 36V 1400mA.

Nr 2 tror jag att man fortfarande kan använda lim men då måste man ha ett tryck på chippet när det monteras och inte ha högre ström än kanske 900 mA per ben (4,5 A totalt Det vill ge ca 150 W.) Vill man använd chippet på sin fulla kapacitet så är det väldigt viktigt att följa instruktionerna - själv ämnar jag köra på ca 700 mA som normalt och eventuellt tuna upp någon kanal.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse! Följdfrågor:

Allmän fråga kanske, men räknar man ca ett 100W chip för 100 liter?

Räcker två till 240?Måste man ha fem st 36V nätagg per chip? Det blir en viss kostnad i det isåfall...

Hur många chip kommer drivkortet att klra Janne? Och blor det samma styrkort som tidigare?

Ändrat av Blåbert
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste man ha fem st 36V nätagg per chip? Det blir en viss kostnad i det isåfall...Hur många chip kommer drivkortet att klra Janne? Och blor det samma styrkort som tidigare?

Ett 36Volts per en eller två multichip, beroende på hur mycket effekt du tänker ta ut. Ett 350W aggregat bör väl max belatas med typ 2 x 160 kanske.

Det behövs ett drivkort per multichip och de kan styras från befintlig LEDMasterBasic1 och även kommande varianter av strykort.

Eventuellt kan det komma ett "master" drivkort som har som en inbyggd LEDMasterBasic1 i sig och sedan kan vidarekopplas till fler drivkort, men det är inte prio 1 just nu (Sorry Lasse).

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara på ett ungefär hur mycket täcker ett sånt chip
På samma tema lägger jag till frågan, vilka linser finns det?
Undrade precis samma!

Räkna med mig!

Jag mätte upp ett 100 watts chip av samma grundtyp och på ca 50 cm höjd tror jag det var så blev ljuscirkeln mellan 80 cm i diameter med 60 gradig lins: se här

Now I've done some tests and measurements. I have a Epistar 20 000 K chip that delivers 250 watts at 7 A. I have

driven at 3.02 A and 3.48 A (measured). FV at 3.02 A = 32.7 V (measured) which

then gives 98 watts. FV at 3.48 A = 33.1 V, which provides 115 watts. The lens

used has a 60 degree beam angle. The chip was suspended 50 cm (19.7 ") above the

floor. Light image on the floor was an even circular having a diameter of 80 cm

(31.5").

In the center was measured 416 at 3.02 A and 480 at 3.5 A. 30 cm

from the center measured 313 and 420 PAR.

The

second chip is a combinated 40 LED´s 20500K + 60 LED´s 453nm Royal blue at 250 W, 7 A. At

3.02 A it has a FV at 30,5 V -> 92 W. At 3,48 A = FV 31 V -> 107

W

This chip is equipped with the same type of lens as the last one but

the light pattern was quite different. The circle on the floor was only about 60

cm in diameter and not as sharp in outline. The color was also uneven. The only

explanation I can see is that the lenses are not equal, uneven quality,

probably. Probably led the smaller beam angle to the fact that I read a PAR

value higher than for the 20 000 K chip. but it was surprising.

Par

Reading. At 3,48 A it was 617 PAR in the center and 326 PAR 20 cm (7.9") from

the center. At 3,02 the reading was 552 PAR in the center and 267 PAR 20 cm

(7.9") from the center.

I

did a test with both of them running at the samet time - 14 cm (5.5")

appart.

PAR reading in the center at 3.02 A for the 20 000 K chip and

3.48 A for the combination chip was 911 and 30 cm (11.8") from the center 500.

For the reverse it was 980 in the center an 635 at 30 cm (11.8") from the

center.

Sincerely

Lasse

Tack Lasse! Följdfrågor:Allmän frågamkanske, men räknar man ca et 100W chip för 100 liter? Räcker två till 240?Måste man ha fem st 36V nätagg per chip? Det blir en viss kostnad i det isåfall...Hur många chip kommer drivkortet att klra Janne? Och blor det samma styrkort som tidigare?

Snarare för 150 liter - det går ju att överdriva så du skulle i princip ha en på 240 liter men två är nog lämpligt. Kör du lite lägre och får tag i ett nätagg som kanlämna 9 A så kan du köra två Chip på ca 800 mA på ett agg. Det finns agg med mer kräm. 1 chip klarar ett drivkort - 1 chip med 5 kanaler.

MVH Lasse

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förresten, min timing både byggmässigt och budgetmässigt ligger ett par månader fram i tid, så när går tåget, och finns det chans att haka på det senare?

Vet ej - beror ju på om tillverkaren tror att det kan bli en succe och tar upp det som vanlig lagervara. Annars inte - när tåget går så går det

.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att alla kanaler är avstämda för att köras på samma ström så att man knte behöver fler nätgg av den anledningen som ju ofta blr fallet om man bygger med jannes andra kort och ett hopkok av ledar?

Obs, är noob på elektronik, men försöker förstå....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att alla kanaler är avstämda för att köras på samma ström så att man knte behöver fler nätgg av den anledningen som ju ofta blr fallet om man bygger med jannes andra kort och ett hopkok av ledar?

Obs, är noob på elektronik, men försöker förstå....

Japp, tanken är att man ska klara sig med endast en spänning, typ 36 volt, men man får möjligen justera det lite neråt beroden på vilken ström man väljer att köra dem på.

Du hade en fråga tidigare också om ett 350W aggregat skulle klara 3 multichip och det borde det ju göra om du inte kör det över 100W, det låter nämligen som multichippet klarar en bit över 200W som max.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...